نسخه آرشیو شده
درگیر (۱۵۸)- پشت پرده‌ها
درگیر (۱۵۸)- پشت پرده‌ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید

کارن

جهان است شادان به پندار نیک
ز پندار نیک است گفتار نیک
چو پندار و گفتار تو نیک شد
نیاید ز تو غیر کردار نیک

عجب وقتی که خیلی از ما که میگیم ایرانی هستیم در مورد همنوع مخصوصآ دختران سرزمینمان فقط به خاطر به اصطلاح حجاب بد گمانی میکنیم. حرفی نمیمونه به حقیقت عجب ایدئولوژی جالبیه این اسلام همه چیز با زور و دعواست و توجیهش هم جهاد و کفر و ........ یه جور مالیاخویی که از بد شروع از همون اول تا این اخر بوده.. کافیه یه مقدار تاریخ بخونیم همین بدون تعصب.......

کارن | ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
sgreen

این بخش نظرات مکانی شده برای در دل دوستان کاش به جای این همه زیاده گویی کمی به هنر متعالی هنرمند اثر توجه می شد حتی یک نقد صریح و اصولی نخواندم البته شاید توقع من زیاد بوده
بسیار ایده عالی و جالبی در این اثر هویدا است نه بحث از چادر نه قبا نه اسلام نه زرتشت نه بالاترین است
این کاریکاتور نقد یک روزمرگی یک فرهنگ یک باور یک سنت است یک درد دل زنانه برای بانوان همه ممالک است
سال نو شما مبارک

sgreen | ۰۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۲
الف

منو میفهمی ؟؟؟؟ فهم ؟؟؟؟؟ نه عزیزم ، فهم چیزی نیست که درون تو پیدا بشه ،، تنها کلمه ای که برای تو با معنیه ، دیکته ، هستش .. لطفا از درک فهم دیگران صحبت نکن که بدجوری خنده داره
خوشم میاد تا مثل خودت باهات حزف زدم بریدی
اصولا کشتن رو یا ها به جرم توهم ، جزئی از میراث تو هستش آره من متوهمم ،، اصلا کل دنیا متوهمم
آره من با ملت ایران خوشم،، چه سبز چه هر رنگ دیگه ای
آره من با همه مادرها و زنان ایران مینازم چه با حجاب چه بی حجاب ، چه دین دار چه بیدین
آره من سنگواره هایی دارم باندازه طول تاریخ که انسانیت و رو دوشش داره ،، تو به چیت مینازی ؟؟؟
به دیکتاتوریت ؟ به یه پاکت ساندیست ؟ به حوری هایی که منتظرتند صف به صف ؟

الف | ۰۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
ا ر ی

الف می فهممت ! همون طوری که بالاترینی ها رو می فهمم. توهم چیزی نیست که بشه راحت ازش خلاص شد. توهم همه مثل من فکر می کنند!هر کس هم خواست از توهم خارجت کنه و از اون چیزهایی که در عالم واقع می بینه برات تعریف کرد سرش هوار بکش!
باشه! تو  خیال کن همه زنهای ایرانی بی حجابند و همه مردم طرفدار سبزها هستند و مترصد فرصتی برای براندازی حکومت و چه و چه! اما پسرجان! بین واقعیت و خیال  فاصله بسیاره. البته شماها که غرق در توهمید هیچوقت هم جواب نمیدهید که چرا مردم کشورهای عربی دارند حکومتهاشون رو ور میاندازند و مردم ایران این کارو هنوز بعد از دو سال نکردند و دارند عید بازی می کنند!!
از اول که شروع کردم با ادمهای متوهمی که هنوز در حال افتخار به نژادشونند بحث کردن معلوم بود که دارم کار بیهوده ای میکنم. با سنگواره هات و توهم بی دینی و سبز بودن اکثریت ملت ایران خوش باش!

ا ر ی | ۰۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۰
الف

من هنوزم میگم که شما بقیه رو به هرچی متهم میکنی فقط لیاقت خودته ... تویی که فکر میکنی کل ایران مثل خودته ..فکر میکنی که فقط تو ایرانو دیدی و از جانب همشون حرف میزنی و ادعا میکنی ...  یه جا اونا رو پبشرفته تراز غرب میخونی یه جا دیگه آدمهای عقب مونده و فناتیک .... هر چی بیشتر صحبت میکنی ماهیتت بیشتر میریزه بیرون .... یه ذره از اون وقتتو که همش میزاری کارتونای هالیوودی میخونی بزار برو اسکار هالیوودو ببین و (...من نمیفهمم این چیزای بد هالیوودی چرا انقدر جذبت کرده ؟؟؟؟) اون زنهای پیری یا طراح و نویسنده رو خواهی دید... (لطفا از اجهاف تاریخی در حق زن سو استفاده نکن به پای هالیوودم نزار)
هی گفتی حرف حساب من اینه یا اونه و نفهمیدی حرف حساب همه آدمهای اینجا اینه که فکر تو برای خودت محترم فکر ما هم برای خودمون و انقدر اونو بسط نده
حالا تو این کامنت منم مثل خودت یکم دیگه ادعا میکنم...
از هر 10 دختر جوان ایرانی(16 تا 30 سال) در شهرهای بزرگ و نیمه بزرگ و کوچیک  8 تاشون بدون چادرن و از اون 8 تا 5 تاشون شل حجابن ... و از اون جایی که جامعه ی ایران جوان هست!! ....
اکثر خانوم ها به محض ورود هواپیما  به مرز ایران در سفرهای خارجی حجابشونو باز میکردند... این تا حدی رسید که قانون شد تا زمان خروح همه باید حجابشونو حفظ کنن و الان به محض خروج از هواپیما ایم کارو میکنن (لطفا افراط و تفریط و وسط نکش)
تو اکثر محافل قبل و بعد نوروز صحبت سبزها بود
تو دورافتاده ترین نقاط ایران دیگه کسی مشروعیت حاکمیت رو قبول نداره و حتی اسم دولت رو هم بکار نمیبرند و فقط میگن ” این آخوندا”

الف | ۰۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۸
ا ر ی

چون پای کار یک کارتونیست این همه کامنت گذاشتم smile شما رو دعوت می کنم کارتونهای هالیوودی رو تماشا کنید و روی کاراکترهای زن این کارتونها تامل کنید.حتما به نتایج جالبی خواهید رسید.این کارتونها رو بچه ها در همه جای دنیا می بینند.

ا ر ی | ۰۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۵
ا ر ی

من هم مي دانم در غرب کثرت ارا و عقايد وجود داره اما بايد ديد کدام بخش داره خودش رو با شدت و حدت ترويج ميکنه و مغز مردم رو شستشو ميده و ايني که من مي بينم هاليووده که داره اين کارو مي کنه.بخش بزرگي از هاليوود هم به زن به مثابه يک ابزار جنسي نگاه ميکنه.هاليوود پره از زناني که با از دست دادن جاذبه هاي جنسي جاشون رو به جوونها ميدهند و مردايي که با وجود چروکيده بودن همچنان ستاره باقي مي مونند.من هرگز زن زشت روی با استعدادي رو نديده ام که در هاليوود ستاره بشه اما مردهاي زشت روي زيادي در هاليوود اين فرصت بهشون داده شده! در پشت صحنه هاليوود هم همينطور. ليست پرقدرتهاي هاليوود رو ببينيد و با ذره بين دنبال يک اسم زنانه بگرديد! حتي مقايسه درآمدهاي ستاره هاي زن و مرد هاليوود هم خيلي چيزها رو مشخص ميکنه! اين فرهنگ انقدر رواج پيدا ميکنه که هيلاري کلينتون هم تحت تاثيرش جراحي پلاستيک ميکنه! خوب اينو شما چطور توضيح ميدهي؟ من اينطوري ترجمه مي کنم:هر کاري مي خواهي بکن،ولي هميشه زيبا و جوان باش!! البته هرکاري مي خواهي بکن هم بيشتر يه جور تبليغه. وگرنه کماکان زنان کمي در پستهاي حساس حضور دارند. البته بين کشورها هم فرق وجود داره. اگر اين فرهنگ مسموم و زن ستيز ترويج شده از طرف هاليوود  بگذاره در مثلا  کشورهاي اسکانديناوي وضعيت خيلي خوبي براي زنها مشاهده ميشه.ولي به هر حال همونطور که گفتم بايد ديد سکان هدايت فرهنگ غرب به دست کيه ؟!

ا ر ی | ۰۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۴
ا ر ی

اتفاقا یکی از مسایلی که باعث شده اکثریت مردم ایران با جنبش سبز همراه نشن(و اگر باز هم حقیقت برایتان تلخ نیست در این دید و بازدیدهای نوروزی یک کلام هم در مورد سبزها از مردم در شهرهای مختلف نشنیده ام و اغلب طوری در مورد حکومت صحبت میکنن که انگار با وجود تمام نارضایتیهاشون اون رو دارای مشروعیت می دونند) همین سنگر گرفتن دیکتاتور ایران پشت دینه. تا جایی که من می بینم مردم فکر میکنن اینها هر چی بی عرضه و بی خاصیتن ،لااقل دینی اند. هر کی بعد اینا بیاد می خواد ضد دین باشه! ضد دین هم در باور عامه مردم ایران یعنی همین ازادیهایی که شما ردیف می کنید.مثلا بی حجابی اختیاری، در باور مردم در شهرهای مختلف ایران بی حجابی یعنی فساد و بی دینی! شما نگاه نکن که در اینترنت همه مثل شما هستند. مردم اینترنتی نمی خواهند انقلاب کنند! برای رسیدن به آن مدلی که در ذهن شماست احتیاج زیادی به فرهنگ سازی آن هم در دراز مدت هست. جالبه که من در بین مردم به نظرات زیادی بر می خورم که میگن خاتمی باعث شد که فساد این همه زیاد بشه. فساد از نظر اونا یعنی :بدحجابی و دوستی دختر و پسر ! من هر وقت صحبت خارج نشینهایی رو که با حرارت در مورد عبور از اصلاح طلبهای حکومتی  می گویند می شنوم لبخند تمسخر می زنم چون هنوز نمی دونن دارند در مورد کدوم مردم صحبت میکنن در ظاهر دارند از مردم ایران حرف می زنن ولی مشخصات مردمشون بیشتر به اروپای غربیها می خوره!!

ا ر ی | ۰۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۲
ا ر ی

من برعکس شما عادت ندارم ارزوها و رویاهامو به جای واقعیت بنشونم.من دارم در همین ایران زندگی می کنم و همزمان به دلایل شغلی و خانوادگی مدام به چند شهر مختلف ایران سر می زنم و می تونم ادعا کنم که از طرز فکر و مدل زندگی خیلی از بخشهای مردم ایران آگاهی دارم. این شمایید که در تلاشید طرز فکر ایرانیهای خارج از ایران و شمال تهران رو به عنوان اکثریت مردم ایران نشون بدهید .چیزی که از اکثریت زنهای ایرانی دیده ام اصرار به حفظ حجاب بوده حتی اونهایی که حجاب رو شل می گذارند.(این اصلا ربطی به این نداره که من از حجاب خوشم میاد یا نمیاد. برعکس شما نمی خوام احساسات و نظر شخصیم رو قاطی قضیه کنم) یعنی من زنانی رو می بینم که در تورهایی که به خارج از کشور می روند هم اصرار به حفظ حجاب شل شان دارند. در ضمن در شهرهای متوسط و بزرگی غیر از تهران اگر شما وسط یک خیابان شلوغ شهر بایستید و تعداد زنهای چادری و بی چادر رو بشمارید مطمئنا تعداد زنهای چادری از بی چادر بیشتره. خوب چادر که دیگر در ایران زوری نیست، هست؟!
بنده دین زرتشت رو مسخره کردم؟ من فقط خواستم یاداوری کنم در تمام ادیان درصد بالایی خشونت و زن ستیزی پیدا میشده. اگر اصرار دارم بر اینکه قرائت به روزی از اسلام ارائه بشه چون اکثریت مردم خاومیانه امروزی رو مسلمین تشکیل می دهند وعادت هم ندارم مثل این دوستمون محسن بر اساس حدس و گمان (که چون من حالم از اسلام بهم می خوره حتما بقیه هم همینطورند) صحبت کنم.

ا ر ی | ۰۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۶
abi

آری اگر دیگران را به ناسیونالیستی محکوم میکنید ، خود شما هم یک اینترناسیونال افراطی به نظر میایند که در همه نوشته هاتون به نوعی به دستاوردهای اقوام ایرانی می تازید و  از فرهنگ اعراب حتی آن زمان که رسولش جاهلیت می خواند دفاع و اصرار به آن دارید. هر قومی دارای سرزمین یا بدون آن با تاریخش که مجموعه ای از حوادث و دستاوردهایشان در طول تاریخ هست ، دارای احترام برای وارثانشان هستند، این هویت نوعی عامل اتحاد در جامعه است و بنا بر این گذشتگان و مرزهای تعریف شده بنابر آنها مردمان آن سرزمین بر اساس قوانین دنیای مدرن اجازه بهرورداری ، زندگی ، حقوق ملی ،تابعیت و ... دارند . پس این سرزمین است که نیمی از هویت افراد رو به آنها می دهد ، هویتی که مجموعه عوامل مادی و معنوی هستش . انکار آن تبدیل به تئوری شد با اسم اینترناسیونالیست که در طرز فکر امنت اسلامی مدرن که برداشتی از تعاملات کمونیستی هستش خود رو نشون داد و بنا بر تاریخ و حوادث 50 سال گذشته همان گونه که کمنیست نتونست جایگاه مستحکمی پیدا کند و حتی نظام های کمنیست باقی مانده دست از این فکر برداشتند این نگاه در امت اسلامی هم دوامی نخواهد داشت و به سادگی میتوان با مرور اخبار تاثیر آن رو در سیاست های ج.ا دید.
البته چیزی که باید گفت این هست که ناسیونالیستی و نژاد پرستی دو مفهوم کاملا مجزا هستند که شما آنها رو در هم تنیدید.
شاید بتوان گفت علت شکست نظرییه اینترناسیونالیست عامل دخالت است دخالتی که یک فرد یا جامعه با نگاه و هویت ملی متفاوت تلاش به سر کشیدن و اصرار به کمک به جامعه و ملیت دیگری میکند ، در مقیاس کوچکتر دخالتهای مداوم خانواده ای در زندگی خانواده ای دیگر و تصمیمات بر پایه انتخاب جامعه دیگر مخالف با رای عموم جامعه مفعول را می شود در نظر گرفت، که نتیجه آن مشخص است

abi | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۸
نیما

آیا تا کنون فکر کرده اید چه نیرویی باعث بروز ناگهانی بر هم ریختگی اوضاع در این منطقه بیش از یک ملیاردی میشود ؟ بیش از یک ملیارد انسان با فهم و شعور بالا و همگی مسلمان
اگر میدانید لطفا اجازه دهید من هم بدانم  ( جوابهای متداول را همه میدانیم ) . آقای آرری احتملاً بهتر از همه میداند .

نیما | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۶
yeki

مانا یه کاریکاتور ازیه ادم بکش که فیلم ابراهیم را تا اونجا که کارد را روی گردن بچه اش میزاره میبینه, بعد میره میزنه بچشو میکشه(اشاره به جنتی)بعد که برمیگرده میبینه فلم اون جوری تموم نشد!

yeki | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۴
محسن

آخه یکی بمن بگه کدوم یک  و نیم ملیارد ؟! که اگر  کشورهای دیگر ادیان به آنها اجازه دهند یک نفرشان در کشور خودش باقی نمیماند ، و مهمتر آنکه اگر حکم ارتداد صادر نشود چند نفر در دین خود باقی میمانند ؟ یک و نیم ملیاردی که ظرف مدت چند ماه ناگهان باهم غوغا  بپا میکنند و ناگهان آرام میشوند تا سی سال بعد !

محسن | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۳
الف

شما جایی ار صحبت خودتون باتمسخر میفرمایید ” اصولا اگر اطلاعاتی از دین زرتشت داشته باشید این گونه صحبت نمی کنید ” و در جایی دیگر    ”  شما یک عبارت زیبا رو مثل همان گفتار و کردار و پندار نیک می گیرید و به جزییات این دین اشاره ای نمی کنید خیلی تعصب مضحکیه”  ویا    ” در مورد دین زرتشت هم منظور همان دینی است که در آن زمان بوده نه این دین امروزی که همگام با تغییرات جهانی به روز شده ” ،،،، ولی درعین حال سعی دارید يک قرائت بهتر و به روز تر از اسلام داشته باشید !!!!!! که البته خوبه به شرطی که اگه دوستان زرتشتی خواستند این کار را بکنند با تمسخر شما مواجه نشند
شما خیلی مطلق و با اطمینان از اعتقاد قلبی بیشتر زنان ایرانی به حجاب صحبت میکنید ولی با وجود اینکه وضعیت شهر چیزی خلاف اینو میگه ، اظهار نظری نمیکنم 
شما طوری از واژه “غرب” استفاده میکنید (واژه ای که به همین سبک در رسانه های جمهوری اسلامی به کثرت استفاده میشود) که من کم کم داره باورم میشه که شخصی به اسم غرب موجوده که این اهدافی که شما میگید رو داره !!!
چیزی که من از فیلم و سرگرمی غرب دیدم ، کثرت و تنوع در تولید آزادانه آثار متفاوت در ژانرهای گوناگون و دیدهای متفاوت به زن و مرد هست که متاسفانه شما جذب قسمتی شده اید و فکر میکنید قسمتهای دیگری وجود ندارد حتی خیلی از آثار فاخر شرقی در همین کشورهای غربی ساخته شده اند
فکر نمیکنم کسی زن بزور محجبه ایرانی رو عقب مونده بدونه بلکه سعی داریم این محدودیت رو به حق انتخاب تبدیل کنیم و به انتخاب تک تک بانوان احترام بذاریم
و در نهایت اگه به تعداد پیروان یک دین مینازید که باید بگم از رده سوم جدول غافلید ( http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html )و خیلی از کسانی که در این 1.5 میلیارد نفر شمرده شده اند در اصل عضو گروه سوم هستند ولی از ترس سرنوشت در محافل رسمی صحبتی به میان نمی آورند
در هر صورت این بحث به درازا کشیده شده و متاسفانه تعطیلات کم ....

الف | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۲
ار ی

خانم رويا نگاهي به صنعت فيلم و سرگرمي سازي غرب و نوع برخوردشان با جنس مونث و ترويج اين فرهنگ در اقصي نقاط جهان مشخص ميکنه غرب چه ديدي به زنان دارد. پيشنهاد ميکنم مقاله هاي انتقادي زيادي که چه فمينيستها چه جامعه شناسهاي غربي در مورد اين جنون غربي نوشته اند بخوانيد. همينطور حتما تا به حال به گزارشها و اخبار زيادي برخورده ايد که مثلا دختران نوجوان يا زنان فلان کشور اروپايي چگونه در اين مسابقه مد و زيبايي بيشتر به افسردگي و نااميدي مي رسند. ما با وجود اين همه اجحافي که در حق خانمها در کشورمون ميشه ، زنان محقق و مخترع و هنرمند بيشتري داريم نسبت به غرب و به نظر من دليلش همين سرگرم کردن افراطي زنها به ظاهرشون در غربه. شما تعداد زنهاي کارگردان يا تهيه کننده يا سناريست رو در سينماي امريکا يا انگليس در بيارين و با ايران و سينماي کوچيک و محدودش مقايسه کنيد. يا در المپيادهاي علمي تعداد زنهاي گروه ايراني رو يا با تعداد زنهاي گروههاي غربي مقايسه بفرماييد. حساب کار دستتون مياد. اينکه زن ايراني رو صرفا به دليل حجاب(که باز چه شما خوشتون بياد چه نياد بيشترشون با اعتقاد قلبي حجاب مي گذارند)موجودات ناتوان يا عقب مانده اي نشون بديم هم فقط از عهده ادمهايي برمياد که مرعوب زرق و برقهاي غرب و سطحي نگرند.

ار ی | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۹
ارررری

من چندان مذهبي يا ناسيوناليست نيستم پس چه تعصبي؟! حرف حساب من اينه که تعصب زياد روي ملي گرايي کار دمده و بي فايده ايه. همينطور ما مي تونيم يک قرائت بهتر و به روز تر از ديني که - چه بخواهيم و چه نخواهيم بيش از يک ميليارد پيرو در منطقه ما داره- ارائه بدهيم و بتونيم جلوي گسترش روزافزون افراطي گري اسلامي رو بگيريم.که اين بيشتر از همه هم به نفع زنانه. اين کار منطقي تر و عقلاني تر از کار يه مشت افراطي متعصبه که با عصبيت پاي هر مطلبي چار تا فحش به دين مي دهند و بعد يادي مي کنند از زمانه اي که درش مثلا زنها فلان جور بودند! که البته فرق بين قاعده و استثنا رو هم نمي فهمند.يا افرادي که به نژاد و ژنتيکشون افتخار مي کنند. به روي مبارک هم نميارند امتزاج نژادي رخ داده در طول تاريخ رو و شباهت غيرقابل انکارشون رو به اعراب !!

ارررری | ۰۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
roya

آقا یه بار کل تفسیر آیه رو بگو که هی این آرری نیاد چرتو پرت نگه .... چی شد اولش که اصلا چادر نبود حالا شد سبک ترو سنگین تر . بعدشم اون فکری زن و کالا میدونه که میخواد تو بسته بندی قرارش بده و بعد از پیر شدنش و بی مصرف شدنش میگه دیگه لازم نیست تو بسته بندی حجاب باشه

roya | ۰۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
nima

فکر میکنم پیمان در یادداشت بسیار کوتاه دوم خود مطالب زیادی را بصورت کنایه ، پوشیده و مرتبط با موضوع پست مطرح کرد .
بنده نیز در مورد  یک موضوع جانبی( که کامنت گذاری آنرا مطرح کرد ) توضیحی عرض کنم . در دین زردشت خشونت آنطور که مطرح کردید وجود ندارد . بخش خشونت مربوط میشود به جند دهه انتهایی ساسانیان که روحانیون زردشتی برای بدست گرفتن قدرت از مذهب استفاده ابزاری کردند . بخش هایی از اوستا دست نخورده باقی مانده و اکثراً دستخوش تحریف و تغییر توسط موبدان و قدرت پرستان زردشتی در اواخر ساسانیان شده است

nima | ۰۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
الف

الفاظی که شما بکار میبرید دقیقا شایسته خودتون هست فکر میکنم شما با ” لج بازی ” و ” تعصب بیجا ” قصد ماست مالی این قضیه رو دارید
گفتار شما نشان میده که تا حالا یک بار هم اون آیه رو نخونده بودید و فقط کورکورانه قصد دفاع از چیزی رو دارید که اطلاعی ازش نداشتید و برای اولین بار به سراغش رفتید (البته باز جای شکرش باقی هست)
باز برای اطلاع شما مگم : در آیه گفته شده ” نساء المومنین” .... مومنین به نسا بر نمیگردد (مذکر است)
بلکه به شوهران برمیگردد یعنی مومن بودن یا نبودن زن یا حتی مسلم بودنش هم مهم نیست
در مورد دامن کوتاه استعاره از افراط تفریط امثال شماست
و اصولا به امثال من ربطی ندارد که چه کسی چی میپوشد
و هر شخص خود تصمیم خواهد گرفت
البته این را هم بگم که اساسا فرهنگ پوشش (یکسان برای زن و مرد) با فرهنگ حجاب (بیشتر و اجباری برای زن)
بسیار متفاوت است
دوست عزیز سعی کن با تامل و بدور از تعصب صحبت کنی
و بدون که مشکلات دنیا با آزادی تفکر حل خواهد شد .....

الف | ۰۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
آرری

آقا یا خانم الف “چادر” تکلیفش مشخصه شما بیهوده دارید قضیه رو ماست مالی می کنید.بیشتر چادر به سر های دنیا هم در ایران و کشورهای شیعه ی متاثر از ایران وجود دارند و کشورهای عرب و سنی پوشش زنهایشان سبک تره.در قرآن هم فقط اشاره شده زنان مومن(نه مسلم) موی سر و گردنشون رو طوری بپوشونند که مورد مزاحمت قرار نگیرند و من چیز بیشتری ندیدم واقعا.
در ضمن تمام مشکل شما دامن چاک دار پوشیدن زنانه؟؟من که فکر نکنم فرقی بین کسانی که زن رو در دامن کوتاه چاک دار می خواهند با کسانی که زن رو در چادر و سرتا پا پوشیده می خواهند وجود داشته باشه. هر دو زن رو کالا می دونند .حتی به نظرم اونی که زن رو چادر به سر می خواد چون فرقی بین زن پیر و جوون قائل نیست نگاهش انسانی تره تا اونی که زن جوون زیبای خوش هیکل رو در دامن کوتاه میخواد و زن پیر یا چاق...رو کالای بی مصرفی میدونه!!
این کسانی که فکر می کنند اگر جای زن چادر به سر با زن دامن کوتاه پوش عوض بشه مشکلات زنان و کل بشریت حل میشه هم آدمهای جالبی هستند!!!

آرری | ۰۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۷
ali

آقای موسوی شما صلاحیت سخن گفتن از «عدل» را ندارید!
عدالت تنها وقتی معنا پیدا می کند که شما به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور که هنوز هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید به عنوان یکی از متهمان درجه اول سه دهه کشتار ، جنایت و نقض مستمر و سازمان یافته حقوق بشر توسط رژیم جمهوری اسلامی، در یک دادگاه کاملا عادلانه محاکمه شوید.
آقای موسوی شما از عدل علوی و  تقدس نطام جمهوری اسلامی برای چه کسی سخن می گوید؟
برای هزاران هزار مادر عزاداری که نشانی از گور عزیزان خود ندارند؟
برای هزاران هزار پدری که برای هر گلوله ای که جان پاره تن شان را گرفت پنج هزار تومان پرداختند؟
برای هزاران هزار دختر بی گناهی که ساعتی پیش از تیرباران مورد تجاوز پاسداران قرار گرفتند که باکره به «آن دنیا» نروند؟
برای ملتی که هر روز در اخبار ساعت دو بعدازظهر فهرستی از دویست تا پانصد نفر تیرباران شده آن روز را می شنید؟
برای آذر که وقتی مظلومانه جان می داد مشت ش را گره کرده بود و چشم هایش به آینده خیره مانده بود؟
نه آقای موسوی، متهم ردیف اول شما هستید! از عدل برای من سخن نگوید، من شاهد زنده عدل علوی شما در دهه شصت هستم!

ali | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
mardomak

لغت نامه دهخدا
چادر.[ دَ / دِ / دُ ] (اِ) ۞ خیمه . سایبان . بالاپوش زنان . ردا. (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). پارچه ای که زنان برای پوشانیدن چهره و دستها و سایر اعضا و البسه بر روی همه ٔ لباسها پوشند.

mardomak | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴
peyman

کاملاً درست میفرمایید ؛ حق با شماست بویژه آنکه اطلاعاتی راجع به ازدواج ، سن همسران و حرمسراهای ایشان ندارم . پس از کمی مطالعه بازمیگردم

peyman | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
الف

شما مثل اینکه از ترجمه چیزی نمیدانید ... بله کلمه چادر کلمه ای است پارسی به معنی پوششی گشاد و ... (برای خانم ها)
واژه “جَلاَلبِيبِهِنَّ” در آیه گفته شده یا “جلابیب” (بدون ضمیر) جمع جلباب ، به معنی پوششی گشاد و بلند است ....
و فکر نکنم کسی دامن کوتاه چاک دار ترجمش کنه .....حالا دوباره فکر کن ببین کی داره لج یازی میکنه ؟؟
اگه بقیه حرفات هم با همین استدلال میزنی که معلومه چه قدر درست میگید !!!!
درمورد زرتشت هم قبول درست میگی ولی آیا توجیح مناسبی که چون در یک دین اعمال وحشیانه هست پس وجودش در ادیان دیگه هم قابل قبول هست ؟؟؟ اصولا دیکتاتوری در ذات دین نهفته است.... به هر حال هر کس آزاد دین خودش رو انتخاب کنه ، حقی که در ایران باستان بود و همه از نحوه برخورد کوروش با یهودیان بابل خبر دارید
در مورد زنان ایران باستان که شما گفتید “استثنائات”
باشه ، بازم قبول .. فقط چندتا از این استثنائات  هم از اعراب نام ببرید لطفا

الف | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
آری

خود واژه “چادر” پارسی است.در قرآن هم اصلا از چادر حرفی به میان نیامده .
من واقعا این اندازه از لج بازی رو درک نمی کنم...
در مورد دین زرتشت هم منظور همان دینی است که در آن زمان بوده نه این دین امروزی که همگام با تغییرات جهانی به روز شده. خیلی از سنن وحشیانه امروز مثل سنگسار در همین دین زرتشت هم وجود داشته. اینکه شما یک عبارت زیبا رو مثل همان گفتار و کردار و پندار نیک می گیرید و به جزییات این دین اشاره ای نمی کنید خیلی تعصب مضحکیه. مثل این چشم پوشی و انعطاف رو می تونید در مود دین اسلام(که برایش شمشیر از رو بستید)هم بکنید. بهرحال این دین اسلامه که الان یک و نیم میلیارد پیرو داره .
در ضمن من هیچ دلیلی نمی بینم تاریخ رو تحریف کنم .بارها محققین زیادی این موضوع رو که در شبه جزیره عربستان دخترکشی فراگیر بوده رد کرده اند با منطق نه با احساسات نژادپرستانه.کلا هم دوران نژادپرستی و ناسیونالیسم افراطی و من بهترم و اون بدتره و هنر نزد ایرانیان است و بس! و این چرندیات گذشته. امروزه روز مرزها کم رنگ شده و فرهنگها و ملتها روی هم تاثیر می گذارند. اینکه ما دور تا دورمان را اعراب گرفته و همچین نگاه تنگ نظرانه و احمقانه ای نسبت بهشان بروز بدهیم یعنی ما هنوز به درک درستی از دورانی که در آن به سر می بریم نرسیدیم.

آری | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
افسانه

هموطن عرب , یا عرب پرست,اینهایی که تمدن ایران زمین ما را با اعراب سوسمار خور مقایسه میکنن موجودات جالبتری هستند.ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را ......

افسانه | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
علیرضا

آقای اری شما یا واقعاً اطلاعاتی از ایران باستان ندارید یا عمداً با آن مخالفت می کنید، این مقالات را مطالعه کنید تا متوجه بشید :
www.goonagoon.net/page.php?gid=1095
www.goonagoon.net/apage.php?aid=157

علیرضا | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶
الف

چادر پوششی است که در قرآن به صراحت به آن اشاره شده (احزاب 59) پس نمیتواند از فرهنگ ایران باشد

الف | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۸
اری

اینهایی که دایم استثانائات دوران ایران باستان رو بعنوان شاهد تکرار می کنند هم موجودات جالبی هستندها!!! آقای پیمان شاه زن و فرمانده زن و معمار زن استثنائات تاریخ ما بوده اند و زنان در دوران ایران باستان آنقدرها هم جایگاه والایی نداشته اند. اصولا اگر اطلاعاتی از دین زرتشت داشته باشید این گونه صحبت نمی کنید.هعمین چادر از فرهنگ ایران امده نه از فرهنگ اعراب.بر روی کتیبه ها و اثار به جا مانده از دوران باستان هم تصویر زنی مشاهده نمی شود.و اصولا پره نشینی در ایران قدمتی طولانی دارد.
زنده به گور کردن دختران هم یک چیز فراگیر نبوده در شبه جزیره عربستان.

اری | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۱
reyhaneh

شاید قوانین ما عقبگرد داشته باشن اما این درمورد زنهای ما صدق نمیکنه.با نگاهی به حضور برابر دخترها و پسرها در دانشگاهها و رشد جمعیت دخترها در رشته های فنی با این وجود که هنوز هم سطح عامی جامعه به دید رشته ی مردانه به اونها نگاه میکنن و یا افزایش ان جی او های زنان که به مسایل روز میپردازن میشه به پیشرفت زنهای ایرانی پی برد.ما خیلی از قوانینمون جلوتر هستیم

reyhaneh | ۰۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۳:۰۴
peyman

ما که خود شاه رن داشتیم و فرمانده و دبیر و معمار و..... ناگهان خوشحال شدیم که که ذختران خود را زنده بگور نمیکنیم ! چه رویکردی !حال میخواهیم برگردیم عقب !

غافل از آنکه کشورهای پیشرفته بیش از 300 سال است که روی موضوع کار میکنند و هنوز به تعادل نرسیده اند .

peyman | ۰۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۹
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی