نسخه آرشیو شده
پنج‌شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۰ | کد خبر: 66472
پوسترها و دیوارنویسی‌های انقلاب در دانشگاه شیکاگو
  • مشت ایران به صورت صدام که به شکل سگ نشان داده شده با قلاده‌ای به گردن، به معنای دست‌نشانده آمریکا و شوروی بودن که ستاره داوود را به گردن دارد. ۱۹۸۰
lib.uchicago.edu
    مشت ایران به صورت صدام که به شکل سگ نشان داده شده با قلاده‌ای به گردن، به معنای دست‌نشانده آمریکا و شوروی بودن که ستاره داوود را به گردن دارد. ۱۹۸۰ lib.uchicago.edu
  • دختربچه‌ای در پوشش چادر که تفنگ کلاشینکفی را با یک شاخه گل حمل می‌کند, ۱۹۷۹
lib.uchicago.edu
    دختربچه‌ای در پوشش چادر که تفنگ کلاشینکفی را با یک شاخه گل حمل می‌کند, ۱۹۷۹ lib.uchicago.edu
  • پوستری که نماد روز عاشوراست که امام حسین و یارانش در نبرد کربلا به شهادت رسیدند,۱۹۷۸ 
lib.uchicago.edu
    پوستری که نماد روز عاشوراست که امام حسین و یارانش در نبرد کربلا به شهادت رسیدند,۱۹۷۸ lib.uchicago.edu
  • تبلیغ اتحاد نهضت‌های آزادی بخش علیه کاخ سفید
lib.uchicago.edu
    تبلیغ اتحاد نهضت‌های آزادی بخش علیه کاخ سفید lib.uchicago.edu
  • تصویری که نماد اتحاد روحانی و مادر و مبارز است در انقلاب و جنگ ایران و عراق, ۱۹۸۱
lib.uchicago.edu
    تصویری که نماد اتحاد روحانی و مادر و مبارز است در انقلاب و جنگ ایران و عراق, ۱۹۸۱ lib.uchicago.edu
  •  زائری با ردای سفید در راه مکه در حال سنگ زدن به شیطان با سمبلی از کعبه در قلبش که نماد خلوص معنوی اوست. ۱۹۸۰
lib.uchicago.edu
    زائری با ردای سفید در راه مکه در حال سنگ زدن به شیطان با سمبلی از کعبه در قلبش که نماد خلوص معنوی اوست. ۱۹۸۰ lib.uchicago.edu

دانشگاه شیکاگو به تازگی نمایشگاه دائمی آنلاینی با عنوان «آثار گرافیکی انقلاب و جنگ: هنر پوستر ایرانی» راه اندازی کرده است.

طبق اطلاعاتی که روی وبسایت دانشگاه شیکاگو یافته می‌شود، این مجموعه، پس از انقلاب اسلامی ایران توسط دکتر پل اسپرَکمن، کتاب‌شناس فرهنگ و زبان فارسی در دانشگاه شیکاگو خریداری شده است. او این پوستر‌ها را در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ با بودجهٔ دانشگاه شیکاگو برای کتابخانهٔ این دانشگاه خرید. اکثر این پوستر‌ها در استانبول یا دمشق خریداری شده‌اند، برخی دیگر در لندن، پاریس یا جاهای دیگر در پاکستان یا هند.

این پوستر‌ها و نقاشی‌ها که غالباً در قالب نقاشی دیواری بر دیوار‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و بزرگراه‌های شهر‌ها دیده می‌شدند (و هنوز می‌شوند)، دوران تاریخی ویژه‌ای را در حافظه و تاریخ تصویری ایران پس از انقلاب یادآوری می‌کنند. ظهور این تصاویر در فضاهای عمومی شهری، گذاری بود از دیوارنویسی‌های مخفیانه و شبانه با اسپری و «مرگ بر شاه»‌هایی که «شاه» آن‌ها سر و ته نوشته می‌شد.

گلاره خوشگذران، فارغ‌التحصیل هنرهای زیبا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی