با راه یافتن تلویزیون ماهواره ای غیرمجاز به خانه در دهه 1370 و شهرت هنرمندان آمریکایی، موسیقی «هیپ هاپ» یا به قول معروف «رپ» درمیان جوانان ایرانی پرطرفدار شد و آنها را به سوی ایجاد نوعی موسیقی رپ به سبک فارسی سوق داد.
با راه یافتن تلویزیون ماهواره ای غیرمجاز به خانه در دهه 1370 و شهرت هنرمندان آمریکایی، موسیقی «هیپ هاپ» یا به قول معروف «رپ» درمیان جوانان ایرانی پرطرفدار شد و آنها را به سوی ایجاد نوعی موسیقی رپ به سبک فارسی سوق داد.
سایت نشریه «یواس نیوز و ورلد ریپورت» در این زمینه و خوانندگان رپ در ایران گزارشی تهیه کرده است که بخش هایی از آن را مرور می کنیم:
خوانندگان رپ در ایران از هنرمندان رپ آمریکایی تقلید می کنند و در اشعار غیراخلاقی (ازنظر مقامات) غرق می شوند و گاهی از صدای زنان در ترانه های خود بهره می برند و اینها ازنظر مقامات ایرانی نماد فریب جوانان و دورشدن آنها از فرهنگ اسلامی است.
مطبوعات ایران به نقل از محمد دشت گلی، از مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوشتند: موسیقی رپ بخودی خود مردود نیست بلکه به خاطر کاربرد واژگان ناپسند اخلاقی، رپ به عنوان موسیقی غیرمجاز اعلام شده است.
لینکهای رپ ایرانی در وب |
نازگل از رضایا و 2AFM |
مصاحبه با رضایا |
رپ فارسی از فلاکت و ابلیس |
دیس بک از زد بازی |
رپ به عنوان موسیقی اعتراض، ظهور کرده و خوانندگان رپ (در آهنگ هایشان) به مقامات ایران اعتراض می کنند.
محمود، آهنگساز 25 ساله گفت: «هرنوع موسیقی، حتی رپ، غیراسلامی نیست.» او بیش از یکصد آهنگ ایرانی ساخته که 80 تای آنها رپ هستند و فقط دو آهنگ او که مایه مذهبی دارند، مجوز گرفته اند.
محمود افزود:«اگر ما به خطوط قرمز آنها (وزارت ارشاد) بچسبیم و طبق خواسته آنها کار کنیم، رپ بی معنی خواهد شد.»
موضوعات رپ و سی دی های غیرمجاز!
با وجود این، خوانندگان رپ در سال های اخیر در ایران ظهور کرده اند و در این میان، سروش لشکری مشهورترین خواننده رپ ایران است که او را با نام «هیچکس» و معروف به «پدر رپ ایران» می شناسند.
در این راستا، زنان نیز با وجود ممنوعیت خوانندگی در عرصه خوانندگان رپ نمایان شده اند. سالومه از جمله این خوانندگان است که برموضوعات اجتماعی مانند فحشا و مصائب جنگ در عراق تکیه دارد. مانا هم با آهنگ «تمرد» که درمورد فقر و دختران فراری تهران است، مشهور شده است.
با وجود محدودیت های دنیای موسیقی ایران، سی دی خوانندگان رپ غیرقانونی فروخته می شود و بدون درنظر گرفتن کپی رایت، این سی دی ها تکثیر می شود. البته این خوانندگان با استفاده از وب سایت هایی مانند «پارس هیپ هاپ دات کام» و «رپ98دات کام» موسیقی خود را به ایرانیان خارج از کشور عرضه می کنند.
سایت اینترنتی معروف «یوتیوب» منبع آهنگ های خوانندگان رپ ایرانی است.
با وجود شهرت این خوانندگان، بسیاری از مغازه داران سی دی فروش به خاطر ترس از اماکن، از فروختن موسیقی زیرزمینی خوددداری می کنند. اگر ماموران آنها را درحین فروش سی دی غیرمجاز بگیرند، زندانی خواهند شد و جریمه سنگینی را باید پرداخت کنند.
کنسرت جمع های خصوصی به خاطر ترس از همین مسئله، اغلب لغو می شود.
«فلاکت» خواننده رپ 27 ساله گفت: «به همین دلیل بسیاری از ما تلاش می کنیم به خارج از کشور مهاجرت کنیم.»
فلاکت، به معنی بدبخت، در استودیوی پخش خود، که صدا از آن بیرون نمی رود، با موهای ژل زده بالارفته، ژاکت خزدار و پیراهن مشکی چروک روی صندلی لم داده بود و گفت:«وقتی فقط 15 سال داشتم، تمام زندگی ام را وقف رپ کردم. رپ خدای من است.»
در کشوری که 70 درصد جمعیت آن زیر 30 سال هستند، فلاکت طرفداران زیادی دارد.
این خواننده رپ نسبت به خطرات نوع موسیقی خود کاملا آگاه است اما او و بسیاری از خوانندگان رپ در موسیقی زیرزمینی ایران خدایی می کنند و هرگروه موسیقی که نتواند از وزارت ارشاد مجوز پخش بگیرد، موسیقی زیرزمینی درخدمت اوست و آلبوم هایش را از طریق بازارسیاه پررونق تکثیر می کند.
در آوریل سال گذشته (اردیبهشت 86) ماموران گام هایی برای مهار موسیقی زیرزمینی برداشتند و به استودیوی پخش برخی از این خوانندگان حمله کرده و آنها را بستند و برخی از خوانندگان رپ را زندانی کردند.
در این میان، بیشترخوانندگان رپ پس از آنکه تعهد دادند موسیقی زیرزمینی تولید نخواهند کرد، آزاد شدند و فلاکت هم از همانها بود و پدرش برای آزادی او، خانه اش را گرو گذاشت.
بیشتر خوانندگان رپ اگرچه به مقامات معترض هستند اما از مضامین سیاسی دوری می کنند مبادا با سرکوب شدیدتر روبرو شوند.