صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: در دولت نهم وارث ساخت فیلمهایی بودیم که خود در جریان ساخت آن نبودیم و به تدریج که وارد دورهای شدیم که تاثیر ما در این سینما بیشترشد، مجوز اکران دادیم و به جایی رسیدیم که مجوز ساخت هم دادیم.
صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از فعالیتهای این وزارت در دولت نهم، گفت: در دولت قبل یک موج از فیلمهای دختر و پسری راه افتاده بود و مضامین خانوادگی و اخلاقی از این هنر دور شده بود که بخشی از آن سلبی بود و باید جلو آن گرفته میشد.
وی ادامه داد که در دولت نهم وارث ساخت فیلمهایی بودیم که خود در جریان ساخت آن نبودیم و به تدریج که وارد دورهای شدیم که تاثیر ما در این سینما بیشترشد، مجوز اکران دادیم و به جایی رسیدیم که مجوز ساخت هم دادیم.
صفارهرندی در سخنان اخیر خود در میان دانشجویان دانشگاه امام صادق، فیلمهایی چون آواز گنجشکها، فرزند خاک ، بههمین سادگی را فیلمهای «خوب» و «سالم» معرفی کرد.
این در حالی است که سینماگران از دخالت دولت و ممیزی حاکم بر صنعت سینما شکایت دارند و آن را یکی از دلایل رکود و سیر نزولی سینما در ایران میدانند.
دریغ از یک نکته مثبت در «سنتوری»
صفارهرندی که با اکران فیلم «سنتوری» ساختهی داریوش مهرجویی مخالفت کرده بود، چندی پیش گفت: اگر منصفانه بنشینیم و آن را در دادگاه وجدان ملی و دینی مرور کنیم حتی یک نکتهی مثبت در آن دیده نمیشود. این فیلم هر بدی در درون خود جای داده و از اتهام به خدا و دین تا اتهام به مردم و به ایرانیان و تحقیر هموطنان خودش و سیاهنمایی در جامعهای که هر روز در حال پیشرفت و ترقی است را در خود جای داده چه توجیهی دارد حتی اجازه دهیم که چنین فیلمی تولید شود.
برخی از فیلمهای توقیف شده |
||
نام فیلم |
کارگردان | |
کارگران مشغول کارند |
مانی حقیقی | |
نیوه مانگ |
بهمن قبادی | |
آفساید |
جعفر پناهی | |
دایره |
جعفر پناهی | |
یک شب |
نیکی کریمی | |
سنتوری |
داریوش مهرجویی |
به نظر میرسد گفتههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر نظارت پیش و پس از تولید سینمایی سبب گزینش سلیقهای این وزارت شده است. تا جاییکه برخی از آثار سالم و برخی دیگر سیاهنمایی نامیده میشوند.
هرچند به گفتهی همین وزیر سال 1387 قرار است سال شکوفایی فرهنگی در کشور باشد و این وزارت مصمم است امسال را به ویترینی از بهترین خدمات و شایستهترین اقدامات فرهنگی و هنری تبدیل سازد، اما تاکنون خبری برای اثبات آن دست کم در حوزهی سینما منتشر نشده است.
لیست بلند فیلمهای توقیفی
سال گذشته علاوه بر فیلم سنتوری، فیلمهای کارگران مشغول کارند (مانی حقیقی)، نیوه مانگ (بهمن قبادی)، آفساید (جعفرپناهی)، یک شب (نیکی کریمی) و عصر جمعه (مونا زندی) مجوز اکران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد نگرفتند.
همچنین در جشنوارهی فیلم فجر بهمن گذشته، «صد سال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم، «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بختآور و «آتشکار» اثر محسن امیریوسفی سه فیلمی بودند که از حضور در جشنواره منع شدند.
وزیر ارشاد که این وزارتخانه را واسطی میان فیلمسازان و مردم میداند، بهطور آشکارا بر ممیزی سینما در ایران تاکید دارد. صفارهرندی در این باره میگوید: الان هیچ نمایشی بدون بررسی دقیق از نظر مقولههایی چون بدآموزی به صحنه نمیرود تا جامعه در معرض آسیب قرار نگیرد.
این در حالی است که فیلم سنتوری بودجهی 70 میلیونی از ستاد مبارزه با مواد مخدر دریافت کرده بود تا به یکی از معضلات اجتماعی بپردازد. اما از نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد این فیلم سیاهنمایی واقعیت مضعل مواد مخدر در ایران دیده شد.
برخی تحلیلگران مسایل فرهنگی صفارهرندی را ایدئولوژیست جبههی اصولگرایان میدانند که به لحاظ مدیریت فرهنگی در این وزارت به خوبی عمل نکرده است. هرچند وی خود را مطبوعاتی میداند که سالها قلم به دست داشته، اما نگاه انتقادی وی به دولت خاتمی از او شخصیت کاملا سیاسی ساخته است.
به هر گونه امروز سینمای ایران با انواع مجوز از آغاز تا پایان سیر ارتباطی خود یعنی دیده شدن از سوی تماشاگر، مواجه است. ممیزیهای پیش و پس از تولید نه تنها صدمهی اصلی را به خانوادهی سینما میزند، بلکه خسارت جبرانناپذیری به بقای آن وارد میکند.