جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمیکیا همزمان با عید فطر در سینماها اکران میشود. موضوع اصلی فیلم دعوت، زنانه - پزشکی است که به مسایل سقط جنین و رحم اجارهای مربوط میشود و نقش کلیدی آن را کتایون ریاحی بازی میکند.
«دعوت» جدیدترین اثر اپیزودیک ابراهیم حاتمیکیا توانست در صف طولانی فیلمهای اکران نشده، خود را جلو اندازد و همزمان با عید فطر امسال به روی پرده رود.
این خبر از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شد که قرار است پس از اکران فیلم «دیوار» محمدعلی طالبی دعوت حاتمیکیا مخاطبان خود را به سینما بکشاند.
دعوت پانزدهمین اثر کارگردان است که در آن از ستارههای روز سینما بهره برده. محمدرضا فروتن، مهناز افشار، کتایون ریاحی، مریلا زارعی، گوهر خیراندیش، ثریا قاسمی، رضا بابک، سیامک انصاری، سارا خوئینیها و محمدرضا شریفینیا همگی داستان دعوت را به ما نشان میدهند.
دعوت داستان تو در تویی دارد که به آن شکل اپیزودیک داده است. گفته میشود ابتداهفت اپیزود، داستان این فیلم را تشکیل میداد که یکی از آنها در همان ابتدا و یکی دیگر از آنها با نام «دانشجو» در پایان کار حذف شدهاند.
در اپیزود اخیر پژمان بازغی و لیلا اوتادی بازی میکردند.
در خلاصه داستان فیلم چنین آمده است: چند خانواده متفاوت با بحرانی مشابه روبهرو میشوند و هر کدام از آنها بنا به نگاه خاص خود واکنشهایی از خود بروز میدهند.
گفته میشود موضوع اصلی فیلم دعوت، زنانه - پزشکی است که به مسایل سقط جنین و رحم اجارهای مربوط میشود و نقش کلیدی آن را کتایون ریاحی بازی میکند.
به نظر میآید حاتمیکیا در دعوت توجه خاص خود را به خانواده با مرکزیت زن قرار داده که این جهتگیری در میان دیگر آثار کارگردان جدید است.
در حاشیه «دعوت»
ابراهیم حاتمیکیا از ابتدای تولید دعوت در نظر داشت که از ستارهها استفاده کند. این فیلم پرستاره ماجراهایی را هم در پی داشت. حاتمیکیا برای این پروژه به سراغ بهرام رادان رفت. اما با وجود مذاکرات اولیه مثبت میان کارگردان و رادان به علت تداخل این فیلم با پروژه «تردید» که رادان قرارداد شرکت در آن را قبلا منعقد کرده بود، او از بازی در دعوت انصراف داد.
بعدها خبر حضور محمدرضا گلزار در دعوت به میان آمد که آن هم منتفی شد و در نهایت حضور محمدرضا فروتن، مهناز افشار دو ستارهی جوان از سوی محمد پیرهادی، تهیه کننده فیلم اعلام شد.
برخی منتقدان پرستاره بودن دعوت را دلیلی برای فروش آن میدانند و معتقدند حاتمیکیا با این کار فروش فیلمش را ضمانت کرد.
اکثر کوکیشنهای این فیلم در شمال تهران بوده و در پاییز و زمستان سال گذشته فیلمبرداری شده است.
حاتمیکیا پیش از این
حاتمیکیا پیش از دعوت، سینمایی بلند «به نام پدر» با درونمایهای از جنگ را ساخت. همچنین مجموعهی تلویزیونی «حلقه سبز» به کارگردانی وی از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.
مجموعهی تلویزیونی حلقه سبز که به اعتقاد کارگردان «پر از تجربهنشدهها بود»، از سوی بسیاری از منتقدان اثری ضعیف نامیده شد و نتوانست رقیب خوبی برای سایر سریالهای تلویزیون باشد.
داستان این مجموعه که به اهدای عضو مربوط بود، سبب شد برخی آن را اثری منفی در جامعه بدانند. حتی بعضی کارشناسان گفتند این سریال لطمههای جبران ناپذیری بر سیستم اهدای عضو کشور وارد کرد.
«به رنگ ارغوان» اثر جنجالی حاتمیکیا بود که هنوز مجوز اکران نگرفته است. او به تازگی در این باره گفت: «مشکل به رنگ ارغوان حلشدنی است، اما به نوعی در تبعید خودخواسته به سر میبرد. به نظرم اکنون چند سالی از تولید فیلم گذشته و مشکلی برای نمایش آن وجود ندارد.»
ابراهیم حاتمی کیا متولد 1340 در تهران است. تحصیلاتش را در رشته فیلمنامهنویسی در دانشگاه هنر به پایان برد و کار حرفهای خود را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند از جنگ ایران و عراق آغاز کرد.
او را یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران پس از انقلاب میدانند که آثار ممتازی را با نگاهی متفاوت در سینمای جنگ خلق کرد.
فیلمهای «از کرخه تا راین»، «خاکسترسبز»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشهای»، «روبان قرمز»، «ارتفاع پست» و «موج مرده» از فیلمهای مطرح حاتمیکیا هستند.