نسخه آرشیو شده
فیلم و سینما
صفحه ویژه:
فیلم و سینما

خانه سینما به دوره جدیدی قدم می‌گذارد
ساختمان خانه سینما
از میان متن

  • در دور قبل، محمدرضا سکوت، رویا تیموریان، رضا میرکریمی، محمد سریر، علی معلم، کامران ملکی و جعفر فاطمی اعضای اصلی هیأت مدیره خانه سینما بودند.
مردمک
پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۵ | کد خبر: 3455

هیئت مدیره جدید خانه سینما برای مدت دو سال، روز گذشته در مجمع عمومی این نهاد انتخاب شدند. عسگرپور با بالاترین رای، پیش از این سابقه مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را داشته است.

هیئت مدیره جدید خانه سینما برای مدت دو سال، روز گذشته در مجمع عمومی این نهاد انتخاب شدند.

در رای‌گیری اخیر که در خانه سینما برگزار شد، محمدمهدی عسگرپور با 18 رای، مرتضی‌ رزاق‌‌کریمی 17 رای، محمد سریر17 رای، فرهاد توحیدی 16رای، محمدرضا سکوت، امین تارخ و کامران ملکی هرکدام با 14 رای به عنوان اعضای جدید انتخاب شدند.

همچنین مسعود اطیابی با 11 رای و امیرعابدی به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. ابراهیم مختاری بازرس خانه سینما و محمدرضا صابری به عنوان بازرس علی‌البدل برگزیده شدند.

برای کاندیدا شدن در انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، سابقه فعالیت در یکی از اصناف سینمایی الزامی است.

عسگرپور با بالاترین رای، پیش از این سابقه مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را داشته است.

در دور قبل، محمدرضا سکوت، رویا تیموریان، رضا میرکریمی، محمد سریر، علی معلم، کامران ملکی و جعفر فاطمی اعضای اصلی هیأت مدیره خانه سینما بودند.

تغییر «اساسنامه خانه سینما» یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دوره ریاست رضا میرکریمی در دور قبل بوده است.

خانه سینما؛ نهاد فرمایشی یا صنفی

خانه سینما یا «جامعه اصناف سینمای ایران» 28 صنف سینمایی کشور را در خود دارد. برخی از این اصناف عبارتند از کانون فیلمنامه‌نویسان، انجمن منتقدان و نویسندگان، کانون کارگردانان، انجمن بازیگران، انجمن چهره‌پردازان، کانون برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردانان، انجمن عکاسان، انجمن فیلم کوتاه، کانون تهیه‌کنندگان و شورای صنفی نمایش.

این خانه عملا یک نهاد صنفی است که در طول راه به نظر می‌رسد به بدنه وزارت ارشاد اسلامی نزدیک شده و از اهداف صنفی خود دور مانده است.

محمدرضا سکوت که در دوره قبل نیز در هیات مدیره خانه سینما بود، چندی پیش گفته بود که در این دوره خانه سینما توانسته است با نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی مجلس یا سایر نهادهای مرتبط با سینما، اختلافات را حل کند.

اما از سوی دیگر برخی دست‌اندرکاران سینمایی معتقدند خانه سینما باید از نهادها و ارگان‌های دولتی مستقل باشد. چرا که اگر این وابستگی ایجاد شود، خانه سینما به «نهاد فرمایشی» تبدیل می‌شود و نه «نهاد صنفی».

مهدی کریمی، از منظر یک تهیه‌کننده عملکرد هیئت مدیره قبلی را چنین نقد می‌کند: خانه سینما به جای این که در راستای احقاق حقوق اعضا در مقابل دولت باشد، تبدیل به جایگاه حل اختلافات داخلی صنف شده است. در واقع ما نهادی صنفی تشکیل داده‌‌ایم که مشکلات‌مان را خودمان حل کنیم، نه این که به جایگاه واقعی خود در صنعت سینما برسیم.

به اعتقاد وی خانه سینما باید حق او را به عنوان یکی از اعضای این صنف از دولت بگیرد.

او خانه سینما را با رنگ و بوی دولتی می‌بیند که از این وظیفه خود دور شده است.

علی معلم، سخنگوی خانه سینما استقلال نظری و استقلال جایگاه اقتصادی و متعلق‌ بودن به بخش خصوصی در خانه‌ی سینما را الزامی می‌داند.

او مهم ترین اهداف خانه را روشن‌ نگه ‌داشتن مشعل کلیت سینمای ایران و حفظ حقوق دست‌اندرکاران آن معرفی کرد.

خانه سینما با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند

خانه سینما تاکنون فعالیت‌های مهمی نیز برای صنف سینماگران انجام داده است که برخی از آنها عبارتند از: برقراری پوشش بیمه تامین اجتماعی برای اعضای صنوف سینمایی، برقراری پوشش بیمه تکمیلی درمانی و بیمارستانی برای هنرمندان عضو، صندوق تعاون و اعتبار، تعاونی مسکن خانه سینما، مستمری ماهیانه، برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌های مرتبط و همچنین برگزاری یازده دوره جشن خانه سینما به عنوان معتبرترین جایزه سینمایی غیردولتی در کشور.

اما فعالیت‌های اخیر که همگی به منابع مالی و همچنین هماهنگی با نهادهای دولتی نیازمند است، خانه سینما را دچار تلاطم‌های گوناگونی می‌کند.

سکوت، عضو هیئت مدیره سابق درباره مشکلات دو سال پیش خانه سینما می‌گوید: در این دو سال خانه سینما مشکلات زیادی داشت که مهم‌ترین آنها مشکلات مربوط به تهیه‌کنندگان بود که هنوز هم حل نشده، اما سعی کرد‌ه‌ایم دست در دست هم بدهیم و مشکلات را به بهترین شکل حل کنیم.

سکوت ادامه می‌دهد: خانه سینما با مشکلات دیگری مانند مشکل بودجه یا بحث نظارت نهادهای دولتی بر آن روبه‌رو بوده و ما در هیئت مدیره قبلی سعی کرده‌ایم وجود خانه سینما را در پیکره سینمای ایران محکم‌تر کنیم.

وی رسیدگی مسایل معیشتی اهالی سینما را یکی از مهم‌ترین وظایف هیئت مدیره جدید دانست.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی