آیتالله ناصر مکارم شیرازی، آتشبس را پیششرط مذاکره با معترضان و راهکار رسیدن به وحدت دانسته است
آیتالله ناصرمکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در کشور، آتشبس را شرط اول مذاکره و ایجاد وحدت برای برونرفت از وضعیت فعلی کشور دانسته است.
آیتالله مکارم شیرازی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی جماران با اشاره به بحران بهوجود آمده بعد از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری 22 خرداد، تاکید کرده است: در جایی که جنگ میشود اول نمیآیند پیمان صلح را بنویسند، در این مواقع اول آتشبس میکنند و میگویند موافقت کنید مدتی آتشبس شود و فضا که آرام شد، مینشینند در فضای آرام گفتگو میکنند.
این مرجع تقلید گفته است که رسیدن به وحدت راهکار دارد و ازنظر او افرادی میتوانند به وحدت برسند که به قانون اساسی، رهبری، اسلام و به منافع کشور اعتقاد دارند.
آیتالله مکارم شیرازی با تاکید بر این که «بنبستی وجود ندارد»، توصیه کرده است که پس از ایجاد فضای آرام در کشور، افراد معتدل و مورداحترام جامعه اصول وحدت را بنویسند.
وی ارائه نظرات خود را به ایجاد فضای آرام مشروط کرده و اینکه افرادی پیدا شوند که بخواهند جامعه را به وحدت برسانند.
آیتالله مکارم شیرازی با تاکید بر ضرورت مذاکره با معترضان به انتخابات، گفته است: آنها سیزده، چهارده میلیون هستند و افراد اینکشور. در جاهای دیگر به اعداد کمتر از این اهمیت میدهند و با دو میلیون و سه میلیون مینشینند مذاکره میکنند. باید نشست و مذاکره کرد و شرط آن هم ایجاد یک فضای آرام است.
این مرجع تقلید همچنین نسبت به قانونشکنی در کشور هشدار داده و گفته است: اگر در یک کشور رییسجمهوری باشد و بگوید قانونی را که مجلس تصویب کرده، من اجرا نمیکنم، معنیاش این است که مجلس جایگاهی ندارد؛ دستگاه قضایی بگوید قانونی که مجلس تصویب کرده، قابل اجرا نیست، این هم یعنی اینکه قانون جایگاهی ندارد؛ یا دستگاه قضایی چیزی را قبول کند ادارات بگویند ما نمیتوانیم پشت این قضایا بیاستیم، این چیزی جز آنارشیسم و هرج و مرج نخواهد بود.
آیتالله مکارم شیرازی پیشاز این هم خواستار تشکیل هیاتی متشکل از نمایندگان مجلس و نخبگان کشور برای پایان دادن به اختلافهای سیاسی شده بود اما این توصیه وی عملیاتی نشد.
در ماههای اخیر چندین بار طرحهایی با عناوین مختلف و با موضوع وحدت و آشتی ملی، از طرف چهرههای سیاسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطرح شد که هیچ کدام به نتیجه نرسیدند.