آیتالله صادقی تهرانی، مفسر قرآن کریم و مجتهد حوزه علمیه قم در واکنش به سخنان اخیر اسفندیار رحیممشایی اعلام کرد: ابقا رحیم مشایی در هر سمتی حرام است.
آیتالله صادقی تهرانی، مفسر قرآن کریم و مجتهد حوزه علمیه قم در واکنش به سخنان اخیر اسفندیار رحیممشایی اعلام کرد: ابقای رحیم مشایی در هر سمتی حرام است.
رحیممشایی، مسئول دفتر محمود احمدینژاد چند روز پیش در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی همدان درباره نحوه «مدیریت حضرت نوح و ناتوانی او در برقراری عدالت»، سخنرانی کرد که واکنش چهرههای اصولگرای حامی دولت و روحانیان حوزه علمیه قم را برانگیخت.
مشایی در سخنرانی خود در دانشگاه رازی همدان گفته بود: زندگی نوح را ببینید، 950 سال زندگی کرده اما مدیریت جامع نکرده است. نتوانسته عدالت را برقرار کند. اگر هر پیامیر مدیریت درستی میکرد عدالت برقرار میشد.
اصولگرایان به این سخنان مشایی واکنش نشان دادند. از جمله حسن ممدوحی از مدرسان حوزه علمیه قم پیشنهاد داد که احمدینژاد درباره مشایی تجدید نظر کند.
سخنان رحیممشایی در دوره مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت نهم، بهویژه سخنان او درباره دوستی با مردم اسرائیل نیز خبرساز شد وواکنشهای مختلفی را برانگیخت.
در آغاز کار دولت دهم، احمدینژاد مشایی را بهه عنوان معاون اول خود معرفی کرد که اصولگرایان بهشدت با این اقدام مخالفت کردند تا جایی که آیتالله خامنهای نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.
در ماجرای تغییر رییس سازمان حج و زیارت در دوره کاری دولت نهم نیز، نگاهها بار دیگر به سوی رحیممشایی برگشت که قصد داشت حج و زیارت را از مجموعه وزارت ارشاد به زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی انتقال دهد و خودش رییس جدید آن را منصوب کند که با انتشار نامهای از سوی رهبری این موضوع منتفی شد.
آیتالله صادقی تهرانی در واکنش به سخنان مشایی درباره عدالت پیامبران، گفته است: ایجاد عدالت تنها همراه با خودسازی آحاد جامعه و سپس عملکرد حاکمان امکانپذیر خواهد بود. سران مستبد قوم نوح، با بدترین نوع برخوردها سد راه دعوت توحیدی حضرت نوح بودهاند، ولی آن پیامبر اولوالعزم با عزمی راسخ و کوششی طاقت فرسا ، طی 950 سال مردم را به سوی حق و صلاح و رستگاری و عدالت هدایت کرد.
رحیممشایی در برخی سخنانش گفته که «برخی گمان می کنند جامعه آرمانی جامعهای است که ظلم و فساد و قتل در آن نباشد و فقیر، گرسنه نخوابد بلکه این جامعه آرمانی نیست و تنها مقدماتی است برای امکان بروز استعدادها».
آیتالله صادقی تهرانی در واکنش به این سخنان گفته است: عجبا که جامعه آرمانی ، جامعهای نیست که در آن ظلم و فسادو قتل و فقر و گرسنگی نباشد، حال آنکه حتی رفع یکی از پنج گزینه فوق طبق قرآن، نشانهای مهم از جامعه آرمانی است.
این مفسر قرآن میگوید: تعبیر قرآن از جامعهای که در آن قتلی رخ ندهد این است که گویی کل مردمان جهان، احیاء شده اند. آیا احیای بشریت نشانه جامعه آرمانی نیست.