وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه جشنواره بینالمللی فجر، توقیف نمایش «روز حسین» به کارگردانی محمد رحمانیان را طبیعی دانست.
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه جشنواره بینالمللی فجر، توقیف نمایش «روز حسین» به کارگردانی محمد رحمانیان را طبیعی دانست.
حسینی درباره توقیف این نمایش گفت: نمایشنامه این کار مشکلاتی داشت و هنرمند حاضر نشد که اصلاحات لازم را انجام دهد، بنابراین طبیعی است که این نمایش اجازه به صحنه رفتن پیدا نکند.
نمایش «روز حسین» که تمرینات آن از اوایل آبان ماه آغاز شده بود، درحالی که امید میرفت همزمان با ماه محرم بر صحنه تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود، متوقف شد و در آستانه برگزاری جشنواره فجر همچنان اجازه نمایش آن داده نشده است.
محمد چرمشیر، نمایشنامه نویس صاحب نام تئاتر ایران در نامهای به حسینی، وزیر ارشاد نسبت به توقیف این نمایش واکنش نشان داد و از وضعیت مدیریت تئاتر کشور انتقاد کرد.
وی نمایشنامه «روز حسین» را افتخار درامنویسی سی سال گذشته ایران دانسته وگفته است: دریغی بزرگ است که با کجفهمی خود این میوه و این درخت را از ریشه بیرون آوریم.
چرمشیر در بخشی از نامه خود نوشته است: خطاب من به شماست چرا که میدانم شما به عنوان مقام بالادست مدیرانتان در دستگاه تئاتر، آشنایی چندانی با حوزه تئاتر ندارید تا بدانید در این حوزه داعیه بر سر آن بوده و هست که نمایش ایرانی چه بوده، اما کمتر بر بازتولید آن همت گماشته شده است.
پیش از آن حسین کیانی، کارگردان تئاتر هم نسبت به توقیف نمایش «روز حسین» واکنش نشان داده و در یادداشتی خطاب به بدخواهان اجرای این نمایش از آنها خواسته بود که «روز حسین را یاری دهید بر صحنه بیاید تا تئاتر این ملک، محروم از تجربههای مانای وی نشود».
نمایشی که بدون بازبینی رد شد
اثر نمایشی محمد رحمانیان در شرایطی توقیف شد که در آخرین گفتوگوی رحمانیان با شورای نظارت و ارزشیابی قرار بر این بوده که آنها مجوز اجرای نمایش را براساس بازبینی بدهند.
رحمانیان پیش از این به رسانهها توضیح داده بود که متن را بر اساس تغییراتی که شورای نظارت و ارزشیابی خواستار شده بود بازنویسی کرده و به این شورا ارائه داده است.
این کارگردان، حجم ممیزی در نمایشنامه «روز حسین» را بیسابقه دانسته و گفته است: متن هاشورخوردهای را که برای ما فرستادند بهعنوان سندی ماندگار در حوزه ممیزی تئاتر ایران به یادگار میگذارم.
وی با اشاره به اینکه 75 درصد از متن، ممیزی شده گفت که از او خواستهاند تا مکان نمایش که یک آسایشگاه است نیز تغییر داده شود. به عقیده کارگردان درصورت تغییر فضای نمایش، کل نمایش تغییر میکند.
رحمانیان که پیش از این آثار نمایشی با درونمایه مذهبی را کارگردانی کرده بود، تمرینات نمایش «روز حسین» را که نمایشی تاریخی و برگرفته از مذهب مسلمانان میداند با نگاهی متفاوت به «عاشورا» آغاز کرده بود.
این نمایشنامهنویس و کارگردان مطرح تئاتر ایران، «روز حسین» را برآیند دو نمایش «پل» و «اسبها» که پیشتر کار کرده میداند که آن را در سال 85 بهعنوان سومین بخش از این مجموعه نوشته و امروز آن را بازنویسی کرده است.
وی در «روز حسین» داستان معاصری را که در تابستان و پاییز سال 87 در تهران رخ داده با دو داستان دیگر که از سال 25 تا 61 هجری در مدینه و کربلا اتفاق افتاده، به یکدیگر پیوند زده است.
رحمانیان که در نگارش این متن نقاط عطف تاریخی را بازیابی کرده معتقد است که ذات تراژدی کربلا مفاهیم معاصر را در خود دارد و این چنین است که میگویند هر روزی عاشورا و هر سرزمینی کربلاست.
نمایش «روز حسین» را بازیگرانی چون علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی، ترانه علیدوستی، اشکان خطیبی و لیلی فرهادپور همراهی میکردند.
رحمانیان در یادداشتی که پس از توقیف این نمایش در روزنامه اعتماد منتشر کرد، آورده است: ساده لوحانه میانديشيدم. حق دارم به عنوان نويسنده و کارگردانی که در زمينه نمايشهایی با موضوع مذهب آثاری را به صحنه بردهام، نگاه تازهتری به يک واقعه مذهبی- اسطورهای داشته باشم.
او میافزاید: حادثه کربلا و قيام امام حسين در سال 61 هجری قمری زمينه ای است محکم و ژرف برای درام و درامنويس تا از ورای تاريخ بتواند راه آينده را رصد کند. بياموزد و بياموزاند، همچون تذکرهای دایمی يا حادثهای قابل تکرار يا آزمونی سترگ.