گروه تئاتر آران به کارگردانی بهروز غریبپور دو اپرای عروسکی را برای فصل جدید تئاتر رم در روزهای نهم و دهم مهرماه در سالن قدیمی نمایش این شهر اجرا میکند.
گروه تئاتر آران به کارگردانی بهروز غریبپور دو اپرای عروسکی را برای فصل جدید تئاتر رم در روزهای نهم و دهم مهرماه در سالن قدیمی نمایش این شهر اجرا میکند.
این اپرای عروسکی به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و بر اساس موسیقی لوریس چکناواریان به نام رستم و سهراب برگرفته از شاهنامه فردوسی در سال 1383 در تالار فردوسی اجرا شد و پس از آن در چند شهر داخلی، دوبی و جشنواره تئاتر عروسکی شهر پراگ بروی صحنه رفت.
اپرای عروسکی مکبث نیز 13 مهرماه درپانزدهمین سال جشنواره اینکاتی شهر تورین که از جشنوارههای معتبر تئاتر عروسکی اروپاست، اجرا خواهد شد.
اپرای مکبث توسط جوزپه وردی براساس یک تراژدی به همین نام اثر ویلیام شکسپیر تنظیم شده است.
این اثر نمایشی در سال 1386 در تالار فردوسی به اجرا درآمد.
«اپرا» ترکیبی از نمایش، موسیقی و کلام موزون است که با بکارگیری بیانی شعرگونه و آمیخته به موسیقی موقعیت های نمایش را به تصویر می کشد.
درتاریخ نمایش ایران با وجود رقص های آیینی، بازی ها و متن های نمایشی که از وجوه دراماتیک بسیاری برخوردارند، اثری از اجرای اپرا به شکلی که در دنیا مرسوم است دیده نمی شود در حالی که حفظ اصالت ایرانی و شرقی در نمایشهای عروسکی چون خیمه شب بازی، پهلوان کچل و سایهبازی تئاتر عروسکی ایران را زنده نگاه داشته است.
در این میان توجه به فردوسی و داستان رستم و سهراب از دریچه ای دیگر، نقطه عطفی در نمایش عروسکی و نیز اپرا در ایران بود.
بهروز غریب پورازطراحان و عروسک سازان اتریشی گروه «میونت» کمک گرفته و عروسک های نخی یا ماریونت دلخواه خود را وارد فضای نمایش کرد.
غریب پور با اجرای این نمایش، عروسک گردانی به شیوه نخی را در ایران احیاء کرد.
حرکات عروسک های نخی به دلیل شباهت به آناتومی انسان و حیوان طبیعی تر به نظر می آیند در حالیکه نسبت به سایر شیوه های عروسکی به خاطر تعداد نخها و مفاصل حرکتی محدود از دامنه حرکتی کمتری برخوردارند.
اپرای مکبث اثر دیگری بود که او با استفاده از عروسک های نخی به روی صحنه برد.
این بار عروسک ها توسط گروه آران ساخته شدند و پس از دو سال تمرین، اپرای مکبث با حضوربیش از بیست عروسک گردان و نزدیک به صد عروسک آماده اجرا گشت.
هدایت عروسک ها توسط عروسک گردانان بامهارت و توجه به جزییات در طراحی عروسک ها، لباس ها، صحنه و نور که توسط غریب پور انجام شد، فضایی قابل باور برای مخاطب بوجود آورد.
چندی پیش، متن این اپرا با ترجمه آزاد بهروز غریبپور از سوی نشر ماه ریز منتشر شد.
غریب پور نمایش عروسکی را بیانی کامل میداند که میتوان ازآن برای بیان آثارادبیات ایرانی وجهان استفاده کرد وشمار زیادی ازمخاطبان را پوشش داد.
وی با اشاره به توسعه دادن این رشته و انتقال آن به نسل های جدید می گوید: این گروه امروزچنان مهارت یافته است که بازیگران وسازندگان قوی عروسک را درخود جای داده وتبدیل به نوعی دانشکده گشته است.
غریبپور و تئاتر
بهروز غریب پوردر حضوری بیش از سی سال در عرصه تئاتر، نمایش های متعددی را برای کودکان و نوجوانان و نیز بزرگسالان کارگردانی و کتاب های بسیاری در این زمینه تالیف و ترجمه کرده است.
حضور او در سال های اولیه دهه شصت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به اجرا درآوردن نمایش های عروسکی، آموزش تئاتر و مدیریت مرکز تولید تئاتر،آغاز حرکت های او در جهت رشد تئاتر ایران بوده است.
وی در سال 1375 با کارگردانی و اجرای «بینوایان» اثر ویکتور هوگو در فرهنگسرای بهمن واقع در کشتارگاه سابق تهران که سال ها رونقی نداشت جریانی در فضای تئاتر آن سال ها ایجاد کرد که تکاپوی جامعه تئاتری را برانگیخت.
تالار فردوسی که امروز به اجرای اپراهای عروسکی اختصاص پیدا کرده است نیز پیش از این کارگاه دکور تالار رودکی بوده است.
بازسازی ساختمان سابق پادگان ارتش به خانه هنرمندان ایران و هشت سال مدیریت وی، این مجموعه را به مکانی فرهنگی و هنری تبدیل نمود.
غریب پوراز سال 2000 یکی از اعضای موسسه بینالمللی تئاتر عروسکی «یونیما» محسوب می شود که وظیفه ساماندهی فعالیتهای تئاتر عروسکی در گستره جهانی را برعهده دارد.
چندین سال داوری جشنواره پراگ و ریاست هیات داوران این جشنواره در سال 2007 حضوردیگر او در عرصه بین المللی است.