احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران از اعدام دو نفر از متهمان دادگاه های بعد از انتخابات تشکر کرد و در همین حال دو گروه حقوق بشری عفو بین الملل و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، اعدام این دو نفر را محکوم کردهاند.
احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران از اعدام دو نفر از متهمان دادگاه های بعد از انتخابات تشکر کرد و در همین حال دو گروه حقوق بشری عفو بین الملل و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، اعدام این دو نفر را محکوم کردهاند.
محمد رضا زمانی و آرش رحمانی پور صبح روز پنجشنبه در زندان اوین تهران به دار آویخته شدند. این دو در دادگاههای تابستان 88 به «تلاش برای براندازی» متهم شدند.
وکلا و نزدیکان آنان میگویند این دو پیش از انتخابات ریاست جمهوری که اعتراضات گستردهای را در پی داشت دستگیر شده بودند، اما همراه با بسیاری دیگر از معترضانی که پس از انتخابات و در جریان اعتراضها و درگیریها دستگیر شدهاند، به دادگاه آمدند.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیهای اعلام کرد که یازده نفر به اعدام محکوم شدهاند. محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور دو تن از این 11 محکوم به اعدام بودند.
جنتی: دستتان درد نکند. مردانه بایستید.
روز جمعه احمد جنتی در نمازجمعه تهران از این اعدامها تقدیر کرد و خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، گفت: «شما روحیه ضد ظلم، انقلابی و ولایی دارید. پس بیایید برای رضای خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، و دست شما هم درد نکند، مردانه بایستید.»
با آنکه دادستانی تهران اعلام کرده که این دو در ارتباط با حوادث بعد از انتخابات محکوم شده اند، اما به گفته وکیل آقای رحمانی پور، هر دوی آنها حدود دو ماه قبل از انتخابات بازداشت شده و در تمام این مدت در زندان بوده اند.
دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از خطبههای نمازجمعه تهران گفت: «هر جا سستی و ضعف داشتهایم، ضربه خوردهایم، مثل 18 تیر که ضعف نشان دادیم. باید پرسید دستگاه قضایی چند نفر را اعدام کرد که عاشورا به وجود آمد؟ می گویم اگر ضعف نشان دهید، آینده بدتری در انتظار شماست.»
امامجمعه موقت تهران ادامه داد: «خدا رحم نکند به کسانی که به مفسدان فی الارض رحم می کنند. جای رافت نیست و جای غلظت است. همان طور که در زمان پیامبر پیمان شکنان را کشتند. ما نه می توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط در مجازات.»
احمد جنتی پیشتر از همین تریبون نمازجمعه از رییس قوه قضاییه خواسته بود با معترضان و به تعبیر او فتنهگران مماشات نکند.
جنتی، دبیر شورای نگهبان، همواره از محمود احمدینژاد و دولت او حمایت کرده و حتی در طول ماههای پیش از انتخابات مناقشهبرانگیز ریاستجمهوری خردادماه 88، بارها بهصراحت از احمدینژاد حمایت کرد.
حمایت جنتی و 6 عضو دیگر از 12 نفر عضو شورای نگهبان که مسئولیت نظارت بر صحت انتخابات در ایران را برعهده دارد، از جمله موارد مناقشهبرانگیزی است که معترضان به انتخابات به آن اشاره کردهاند.
محکومیت از سوی نهادهای بینالمللی
روز پنجشنبه دو گروه حقوقبشری عفو بینالملل و کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران، اعدام محمدرضا زمانی و آرش رحمانیپور را محکوم کردند.
سازمان حقوق بشری عفو بینالملل این اعدامها را «هولناک» دانست و اعلام کرد که این نوع اقدامات حکومت ایران نشان میدهد مسئولان این کشور برای خاموش کردن و «سرکوب اعتراضات آرام» مردم ایران دست به هر کاری میزنند.
حسیبه حاج صحراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بینالملل، در بیانیه این سازمان گفت: «این افراد ابتدا به شکل ناعادلانهای محکوم و اکنون ناعادلانه اعدام شدند. حتی با توجه به اینکه اعترافات این دو نفر تحت فشار انجام گرفته، معلوم نیست که اصلا آنها ارتباطی با این گروه داشته باشند».
پیشتر نسرین ستوده، وکیل آرش رحمانیپور به رسانهها گفته بود که موکل او در فروردینماه سال 88، حدود دو ماه پیش از انتخابات، در منزلش بازداشت شده بود.
یک گروه حقوق بشری دیگر، کمپین بینالمللی حقوق بشر در ایران هم ضمن محکوم کردن این اعدامها اعلام کرده است: «با توجه به تعداد زیاد زندانیان سیاسی و افزایش حکم اعدام از زمان آغاز اعتراضات اخیر، خطر افزایش اعدام زندانیان سیاسی هم بسیار جدی به نظر میرسد».
سرزنش دولتهای غربی
در همین حال دولت آمریکا اعدام این دو نفر را به شدت محکوم کرده و بریتانیا اعلام کرده که از این اعدامها «مشمئز» شده است.
بیل برتون، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت: «آمریکا شدیدا این اعدامهای ناموجه را محکوم میکند. ما این اقدام را یک حضیض تازه در سرکوب غیرقابل توجیه و بی رحمانه اعتراضات صلح آمیز توسط جمهوری اسلامی میدانیم.»
او افزود این اعدامها «تنها باعث انزوای بیشتر دولت ایران در جهان و از مردم خود خواهد شد.»
دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، هم درباره این اعدامها گفت: «محاکمه و اعدامهای متعاقب کنونی، این ادعای ایران را که به عدالت، حقوق بشر و ارزش های دموکراتیک پایبند است کمرنگ میکند.»
میلیبند گفت: «به نظر میرسد این اعدامها با انگیزه سیاسی انجام میشود و تلاش دیگری از سوی رژیم [ایران] برای ساکتکردن ناراضیان است.» وزیر خارجه بریتانیا از دولت ایران خواست به تعهداتش در زمینه حقوق بشر عمل کند.
خط جدید شبه کودتا :حذف مرجعیت مستقل
وقتی سازماندهی ،حمایت سیاسی و تآمین مالی گروههای فشار (نیروهای حرامی) برای توقف روند جنبش اعتراضی و اصلاحی در کشور ،اخلال و تخلف و تقلب در عملی شدن خواسته مردم در پای صندوق انتخابات ریاست جمهوری 22خرداد و ارعاب و تهدید و زندانی کردن روشنفکران و فعالان سیاسی و سرکوب و تجاوز و قتل و جنایت و ترور و اعدام معترضان به نتایج انتخابات نتیجه نمی دهد،وقتی اعمال ماجراجویانه تری چون انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی وشهادت دکتر بهشتی و یارانش در تیرماه 1360وانفجار دفتر نخست وزیری وشهادت دکتر رجایی وباهنر ویارانشان درشهریور 1360 وتغییر قانون اساسی برای کسب اختیارات مطلق باحذف مرجعیت از نظام رهبری درسال1368 وقتلهای زنجیره ای پائیز 1377به زمستان ویخ زدن نفسها نمی انجامد، وقتی هجوم دیوانه وار به کوی دانشگاه وسرکوب وتخریب وآتش سوزی وچشم درآوردن به بن بست میرسد،وبه جای منزوی شدن ودرخود خزیدن به تحصن وشورش وطرح مطالباتی بیش ازپیش می انجامد و...،پس ماجراجویان در مانده وحرامیان قدرت ودر رآس آنان علی خامنه ای(” باسابقه معاو نت امنیتی و نماینده ولی فقیه در وزارت دفاع در مقطع شهریور 1359 تاشهریور 1361”)احمدی نژاد( ” که البته حرامی نژاد، و قلب کننده آمار انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد1367دردوره مدیریت استانداری اردبیل”)،که شمارش معکوس زمان به سرعت به ضرر وزیانشان می باشد،چه باید بکنند؟ وبا چه طرح وبرنامه جدیدی می توانند اعمال شبه کودتایی وغارت اموال بیت المال به بهانه اجرای اصل 44قانون اساسی وسپاه سازی اقتصاد رابرای رسیدن به خواسته اصلی شان یعنی توقف حرکت روبه اعتلای اصلاحی در ایران وحذف جمهوریت نظام وبازگشت به سکوت قبرستانی برای حفظ قدرتها وثروتهای بادآورده ، دنبال کنند؟مدتی است که حرامیان قدرت برای مطلق کردن خود دربخش های مختلف نظام ،خط شبه کودتایی جدیدی را دنبال می کنند و آن استفاده از حربه تاریخی همه زرمندان وزورمندان یعنی بهره گیری از سلاح تزویر و تکفیر است ،خط جدید شبه کودتا ،تحریک اعتقادات عاشورایی مردم و حذف مرجعیت بیدار و مستقل و برانگیختن تعصبات سنتی دینی مردم و سردادن صلای واسلاما است !وغافل ازاینکه درعاشورای آذرماه 1388خود یزیدان زمانه گشتند.?!...