«موسیقی کوهستان، عطر بهارنارنج اینجا لهستان است» عنوان مجموعه عکسهای احمد مطلایی است که در گالری نامی خانه هنرمندان به نمایش در آمده است.
«موسیقی کوهستان، عطر بهارنارنج، اینجا لهستان است» عنوان مجموعه عکسهای احمد مطلایی است که در گالری نامی خانه هنرمندان به نمایش در آمده است.
در این نمایشگاه که با کمک سفارت لهستان بر پا شده و بخشی از درآمد فروش آثار آن به موسسه خیریه محک اهدا میشود، 14 عکس سیاه و سفید و هشت عکس رنگی به نمایش گذاشته شده است.
احمد مطلایی که یکی ازعکاسان خبری بهشمار میرود که علاقه زیادی به عکاسی مستند اجتماعی دارد.
او که در خرداد ماه امسال برای شرکت در جشنواره بینالمللی عکس لهستان به این کشور دعوت شده بود، تصمیم گرفت تحفهای از این سفر برای مردم ایران بیاورد.
مطلایی درباره عنوان نمایشگاه عکسهایش میگوید: زمانی که برای شرکت در جشنواره راهی لهستان میشدیم به همراه همسفرم تصمیم گرفتیم که برای دوستانمان در لهستان تحفهای ببریم.
او ادامه میدهد: تحفهها جعبههای خاتم بودند که در آنها گل بهارنارنج ریخته بودیم، عطری که مردم لهستان با آن غریبه بودند و حالا عطر بهارنارنج برای آنها تداعیکننده نام ایران است.
به گفته این عکاس، لهستانیها هم در ازای عطر بهارنارنج به آنها موسیقی «کوهستان و فندق» هدیه میدادند؛ عطری که لهستانیها را به یاد ایران و موسیقی که ایرانیها را به یاد لهستان میاندازد.
غبار جنگ بر چهره کشوری با رنگهای متنوع
لهستان کشوری با رنگهای متنوع در قلب اروپا کشوری است که هنوز غبار دو جنگ جهانی بر شهرها و چهره برخی از ساکنان آن پیدا است و در حالی که هنوز ویرانههای جنگ در آن باقی مانده، مردمی امیدوار و دلزنده دارد.
مطلایی برای اینکه رنگهای این کشور، مخاطب را فریب ندهد و او را از دیدن زوایای مختلف یک عکس محروم نکند، 14 عکس این مجموعه را سیاه و سفید چاپ کرده است.
او میگوید: اگر رنگ را از هشت عکس دیگر این مجموعه حذف میکردم، هرگز مفهوم مورد نظرم را نمیتوانستم به مخاطب نشان دهم.
وی میافزاید: به عنوان مثال اگر یکی از عکسهای این مجموعه که در آن یک دختر و پسر با مجسمه مریم مقدس در حال دست دادن هستند سیاه و سفید چاپ میشد بیشک تضاد مورد نظر به خوبی خودش را نشان نمیداد و مفاهیم موجود در این عکس بار معنایی خود را از دست میدادند.
مطلایی در عکاسی این مجموعه از عکسهای خود از لنز واید استفاده کرده است.
این عکاس مستند معتقد است لنز واید این امکان را برای عکاس فراهم میکند که بدون اغراق یک سوژه را به تصویر بکشد.
درعکسهای این مجموعه به ویژه در دو عکسی که از عروس و دامادی در شهر کراکوف گرفته شده میتوان احساسی از امنیت در سوژههایی که مطلایی برای عکاسی انتخاب کرده است را درک کرد.
به گفته اکبرعالمی، منتقد که از این نمایشگاه دیدن کرده است، لهستان در تاریخ تمدن جهان چنان بزرگ است که در دوربین هیچ عکاس و فیلمبرداری نمیگنجد.
او میگوید: پیوند دیرینه دو ملت ایران و لهستان به احساس قرابت مردمانش بسیار کمک کرده است، هر لهستانی با شنیدن نام ایران با تحسین از آن یاد میکند.
چهره واقعی ایران در قاب عکاسان
مطلایی که پیش از این نیزعکسهای سفرش به کشور ارمنستان را درخانه عکاسان به نمایش گذاشته بود، میگوید که قصد دارد در هر سفرش به کشورهای دیگر با نمایش عکسهایی از ایران فرهنگ، تمدن و مردم ایران را به جهان معرفی کند.
او چندی پیش در دانشگاه آنادولو در ترکیه گزیدهای ازعکسهای مستند 10 سال گذشته خود را به نمایش گذاشت و درباره عکاسی مستند ایران سخنرانی کرد.
به گفته این عکاس با اینکه ترکیه یکی از همسایگان ایران بهشمار میرود اما مردم آن اطلاعات دقیقی از ایران ندارند.
مطلایی معتقد است که نشان دادن چهره واقعی ایران به جهانیان در قالب عکس وظیفه عکاسان ایرانی است.
احمد مطلایی متولد 1357 و دانشآموخته رشته گرافیک است.
او که سالها در مطبوعات ایران درعرصه فرهنگی وهنری فعالیت داشته است تا کنون جوایز متعددی چون مدال نقره مسابقات بینالملی گرافیک جهان را به دست آورده است.
گفتنی است بروشور نمایشگاه «موسیقی کوهستان، عطر بهارنارنج اینجا لهستان است» را حسین عبدالمحمدزاده به شکل روادید طراحی کرده است، گویی موسیقی کوهستان و عطر بهارنارنج روادیدی است برای سفر به کشور لهستان.