جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد سیاستهای تازهای را در مورد صدور پروانه نمایش برای فیلمهایی که مشکلات نظارتی دارند در پیش گرفته است.
معاونت سینمایی وزارت ارشاد برای دو فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن» به کارگردانی علی عطشانی و «آل» ساخته بهرام بهرامیان، به شرط آنکه بخشهایی از فیلم اصلاح شود، پروانه نمایش صادر کرد.
فیلم سینمایی «هیچ» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز که به دلیل مشکلات نظارتی، نمایش محدودی در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشت با انجام اصلاحاتی پروانه نمایش گرفت.
رفع توقیف فیلمهایی چون «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمیکیا، «محفل ایکس» حبیب کاوش، «سفر سرخ» حمید فرخنژاد، «شبانهروز» اثر مشترک امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و «تسویه حساب» تهمینه میلانی در آستانه جشنواره فیلم فجر و نمایش آنها در جشنواره اتفاقی کمسابقه در مدیریت سینمای ایران بود.
در شرایطی که بعضی از فیلمها مانند «هیچ»، «آتشکار» محسن امیریوسفی و «زمهریر» علی رویینتن به دلیل مشکلات نظارتی از شرکت در بخشهای اصلی جشنواره باز ماندند و در شرایط محدودی در سینمای رسانهها اکران شدند، فیلمی چون «پاداش» کمال تبریزی نیز به فهرست فیلمهای توقیفشده اضافه شد.
سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد در یک نشست خبری نسبت به حساسیتهای برخی منتقدان درباره رفع مشکل فیلمهایی که اجازه اکران نداشتند گفت: باید از تنگنظریهای بیمورد اجتناب شود، اما این موضوع به آن معنا نیست که هنرمندان خطوط قرمز را نادیده بگیرند و ارشاد هم بپذیرد.
تناقض در سیاستها
در حالی که اخبار رفع توقیف فیلمهای توقیفی به خبر داغ مطبوعات و خبرگزاریها تبدیل شده است، وضعیت برخی از این فیلمها بر خلاف قولهای داده شده و اخبار منتشر شده هنوز نامشخص مانده است.
خبر رسمی صدور پروانه نمایش فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی که در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر جایزه ویژه همگرایی آسیایی را بهدست آورد، پیش از جشنواره منتشر شد اما به نظر میرسد هنوز این فیلم برای اکران با مشکلاتی مواجه است.
داودی در این مورد میگوید: اين روند درستی نيست كه ما مطلع شویم اين فيلم پروانه نمايش دارد و بعد كه وارد مذاكره میشويم، متوجه شويم بايد اصلاحيههای قبلی برای گرفتن پروانه نمايش انجام شود كه اين روند به معنای متوقف ماندن فيلم در پشت ديوار پروانه نمايش است.
فیلم «وقت چیدن گردوها» ساخته ایرج امامی، نزدیک به هفت سال است اجازه نمایش ندارد. این اثر از دسته فیلمهایی است که با تغییر مدیریت سینمایی نیز نتوانسته پروانه نمایش بگیرد.
این فیلم داستان روحانی جوانی است که تصمیم میگیرد مدتی در کنار یک امامزاده خلوت کند. به گفته حسن جلایر، تهیهکننده آن درباره این فیلم هیچ صحبتی نشده و اصلاحیه یا ایرادی هم به آن وارد نشده است.
فیلم سینمایی «کتاب قانون» ساخته مازیار میری هم که پس از دو سال اجازه نمایش عمومی گرفت با مخالفت وزیر فرهنگ و ارشاد برای اکران آن در خارج از کشور مواجه شد.
به عقیده وی اکران خارجی «کتاب قانون» چهرهای منفی از ایرانیها به مخاطبان دیگر کشورها میدهد در حالی که در حقیقت اینگونه نیست.
حذف نام سینماگران، راهی برای اکران
تلاش برای رفع مشکل نمایش بسیاری از فیلمها به پذیرفتن انجام اصلاحات و گاه حذف پلانهای فیلم از سوی کارگردانان منجر میشود که این روند در برخی موارد به حذف نام افراد یا بازیگران انجامیده است.
سعید مطلبی کارگردان فیلم «پنجمین سوار سرنوشت» که چندی پیش پس از سی سال اکران شد معتقد است نام او به عنوان کارگردان فیلم باعث توقیف این فیلم در این مدت بوده است.
فیلم سینمایی «شاعر زبالهها» ساخته محمد احمدی که به تازگی اکران شده است با حذف نام محسن مخملباف به عنوان نویسنده فیلمنامه آن از تیتراژ فیلم توانست پس از چهار سال پروانه نمایش بگیرد.
فیلم سینمایی «سفر به هیدالو» به کارگردانی مجتبی راعی که در سال 84 تولید شد و نمایش موفقی در جشنواره فیلم فجر داشت نیز به دلیل حضور زهرا امیرابراهیمی، بازیگر ممنوعالتصویر سینما و تلویزیون هنوز از فهرست فیلمهای توقیفی خارج نشده است.
جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد که «سفر به هیدالو» را فیلم خوبی میداند، میگوید: مشکل این فیلم بازیگر زن آن است که شاید برای اکران آن نیاز به یک فتوا داشته باشیم تا بتوانیم پروانه نمایش صادر کنیم.
به گفته وی پیشنهاد حذف نقش زن فیلم با هزینه دولت و استفاده از بازیگر دیگر به کارگردان این فیلم داده شده و او نپذیرفته است.