پیمان سلطانی، رهبر ارکستر ملل معتقد است جشنواره موسیقی فجر نه تنها خدمتی به ترویج و اعتلای موسیقی در ایران نمیکند، بلکه بودجه هنگفتی را که میتوان صرف حمایت از گروه های موسیقی جوان کرد را هدر میدهد.
پیمان سلطانی، رهبر ارکستر ملل معتقد است جشنواره موسیقی فجر نه تنها خدمتی به ترویج و اعتلای موسیقی در ایران نمیکند، بلکه بودجه هنگفتی را که میتوان صرف حمایت از گروه های موسیقی جوان کرد را هدر میدهد.
بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از هفتم تا چهاردهم اسفندماه در 11 سالن در تهران، شیراز و کرمان برگزار شد.
گروهی از موسیقیدانها و گروههای موسیقی ایرانی و خارجی در اعتراض به برخوردهای دولت و نیروهای انتظامی و امنیتی با معترضان در ماههای پس از انتخابات ریاستجمهوری خرداد، در این جشنواره حاضر نشدند.
پیمان سلطانی، رهبر ارکستر ملل که تاکنون در هیچ دوره جشنواره موسیقی فجر شرکت نکرده، معتقد است جشنواره موسیقی فجر هیچ دستاوردی برای موسیقی ایران ندارد و این جشنواره صرفا فرصتی برای عرض اندام خوانندگان و نوازندگان دولتی است.
او معتقد است: بیشتر کسانی که برای اجرای برنامه در جشنواره موسیقی فجر دعوت میشوند، بیشک با دولت رابطه دارند. نمونه بارزش اجرای ارکستر ملی به رهبری مجید انتظامی در کشورهایی مانند هلند بود. اگر قرار بود که فردی که شایستگی لازم را برای رهبری این ارکستر دارد انتخاب میشد، بیشک او علی رهبری بود.
به گفته آقای سلطانی، اگر قرار است گروه موسیقی در جهان و یا به اسم بیناللملی به اجرای برنامه بپردازد، باید موجب افزایش اعتبار ملی شود، اما متاسفانه این قاعده در عرصه موسیقی ایران رعایت نمیشود.
هزینه جشنواره را میتوان بهتر از این خرج کرد
رهبر ارکستر ملل معتقد است: در شرایطی که موسیقیدانهای ایرانی در وضیعت دشوار معیشتی به سر میبرند و با توجه به باندبازیهایی که برای در اختیار قرارگرفتن سالن برای اجرا برنامه با آن روبهرو هستند و اگر بودجهای هم به آنها برای اجراهایشان داده میشود، آنقدر ناچیز است که حتی هزینه کرایه ماشین اعضای گروه نمیشود، جشنواره موسیقی فجر تنها هدردادن بودجه ملی است.
به گفته پیمان سلطانی، در سالهای گذشته حقوق ناچیز بیشتر مدرسان هنرستان موسیقی دختران و پسران که از مفاخر موسیقی ایران به شمار میروند، با تاخیر چند ماهه پرداخت شده است.
او میگوید: اگر این بودجه را سالانه صرف حمایت از 10گروه موسیقی کرده بودند و یا سالنی مجهز به امکانات صدا درست کرده بودند، هماکنون در کشور حداقل 100 گروه موسیقی جدی داشتیم و چندین سالن مجهز که در نهایت موجب تغییر فرهنگ موسیقی ما میشد.
این هنرمند موسیقی که یکی از معدود ارکسترهای مستقل ایرانی را رهبری میکند، ادامه داد: هرسال برگزارکنندگان جشنواره موسیقی سه گروه شرکتکننده را به جشنواره دعوت میکنند: عدهای از گروههای گمنام و کماعتبار موسیقی از کشورهای مختلف جهان، عدهای نیز گروههایی هستند که هیچ تریبون مستقلی برای ارائه موسیقی ندارند و گروه دیگر نیز کسانی هستند که درتمام این سالها با بخش دولتی همکاری مستمری داشتهاند کردهاند و بعد از این نیز به همکاری خود ادامه خواهند داد.
این موسیقیدان همچنین میگوید: برخوردی که با موسیقی در جشنواره موسیقی فجر می شود بسیار سلیقهای است و نگاه و انتخاب داوران این جشنواره قابلاعتماد نیست.