نسخه آرشیو شده

اواخر سال 88، با آلبوم‌های جدید موسیقی در بازار
همایون شجریان و گروه دستان/فارس
از میان متن

  • تازه‌ترین آلبوم همایون شجریان هم‌زمان با نخستین شب کنسرت گروه همنوازان و همایون شجریان در شهر قزوین، وارد بازار می‌شود.
مردمک
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۷ | کد خبر: 50540

انتشار آلبوم‌های جدید از نام‌های آشنای عرصه موسیقی ایران، در اواخر سال 88 به بازار موسیقی رونق بخشید.

انتشار آلبوم‌های جدید از نام‌های آشنای عرصه موسیقی ایران، در اواخر سال 88 به  بازار موسیقی رونق بخشید.

روابط عمومی شرکت دل‌آواز اعلام کرد: آلبوم «آب، نان، آواز» به آهنگسازی علی قمصری و با صدای همایون شجریان روز بیستم اسفند ماه منتشر خواهد شد.

تازه‌ترین آلبوم همایون شجریان هم‌زمان با نخستین شب کنسرت گروه همنوازان و همایون شجریان در شهر قزوین، وارد بازار می‌شود و این گروه بخش‌هایی از این آلبوم را در کنسرت خود در شهر قزوین اجرا خواهند کرد.

اشعار آلبوم «آب، نان، آواز» از شعرهای مولانا، هاتف اصفهانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی و علی غضنفری گرفته شده و علی قمصری علاوه بر آهنگسازی قطعات آن به عنوان نوازنده تار، بم تار و عود نیز در اجرای این آلبوم نقش داشته است.

سهراب پورناظری نوازنده کمانچه، نگار خارکن نوازنده کمانچه آلتو، مصباح قمصری نوازنده بم کمان و سازهای کوبه‌ای، نوید افقه نوازنده تنبک، پاشا هنجی نوازنده نی، گلناز خاشعی نوازنده دف و شروین مهاجر نوازنده کمانچه در اجرای قطعات این آلبوم شرکت داشته‌اند.

«تنیده در خطوط موازی»

آلبوم دیگر علی قمصری «تنیده در خطوط موازی» است که وی آهنگسازی قطعات آن را انجام داده و با همکاری مصباح قمصری توسط موسسه فرهنگی- هنری «نقطه تعریف» اصفهان تولید شده و شامل سه اپیزود و هشت قطعه است.

چهار قطعه اپیزود نخستین این آلبوم، با نام‌های «نیم‌عریان»، «خیزخار»، «دور سو» و «رقص چمباتمه» به صورت دوئت تار و پیتزیکاتوی کمانچه باس اجرا شده است.

«دوئت» در موسیقی به معنای هم‌نوازی دو ساز با هم به کار می‌رود و «پیتزیکاتو» اصطلاحی است که به تکنیک به ارتعاش درآوردن سیم‌های سازهای ذهی گفته می‌شود.

علی قمصری، آهنگساز درباره پیتزیکاتو کمانچه باس می‌گوید: اين ساز كه به صورت پيتزيكاتو نواخته می‌شود، در كنار بيان شيوا، قابليت ايجاد كنتراست‌های ديناميک، مالش‌هاس بدون تقطيع، حجم صدای قابل كنترل و پوشش‌ محدوده بم و بيش بم را دارد.

اپیزود دوم این اثر شامل سه قطعه به نام‌های «درآمد کرشمه»، «فراق» و «آسوده» است که به صورت تک‌نوازی تار اجرا شده است و اپیزود سوم آن را تنها یک قطعه تشکیل می‌دهد که به صورت کرال و پیتزیکاتوی کمانچه باس اجرا شده و «روشن و ناخوانا» نام دارد.

علی قمصری در این آلبوم تار می‌نوازد و برادرش مصباح قمصری او را با نواختن کمانچه باس همراهی می‌کند.

نام علی قمصری با انتشار آلبوم «نقش خیال» همایون شجریان که آهنگسازی قطعات آن را برعهده داشت، در میان علاقمندان به موسیقی اصیل ایرانی مطرح شد.

او متولد 1362 است و پس از تحصیل در هنرستان موسیقی در 18 سالگی گروه «سرمد» را تشکیل داد و شروع به آهنگسازی و تدریس موسیقی کرد.

سوئیت‌های پیمان یزدانیان

انتشارات هرمس به تازگی آلبوم «سوییت‌ها» شامل پنج سوییت برای ساز پیانو را که توسط پیمان یزدانیان نوشته و اجرا شده است را منتشر کرد.

این آلبوم، پنجمین آلبوم از آثار پیمان یزدانیان است که پس از آلبوم‌های «برداشت»، «برداشت دوم»، «گذر» و «همراه با باد» توسط نشر هرمس منتشر شده است.

گفتنی است پیمان یزدانیان برخی از سوییت‌های خود را که در این آلبوم منتشر کرده، پیش از این در برنامه‌های زنده خود اجرا کرده بود.

در جدیدترین اثر یزدانیان با عنوان «سوییت‌‌ها»، پنج سوییت با نام‌های «حزن» در پنج موومان، «چند دستور غذای ایرانی برای سرآشپز فرانسوی» در چهار موومان، «اکسپرسیون» در چهار موومان، «کوچک کنسرت» در سه موومان و «یادمان» در سه موومان به صورت تک‌نوازی پیانو اجرا شده است.

پیمان یزدانیان که تا کنون آثار زیادی در زمینه موسیقی ارکسترال و فیلم خلق کرده، این سوییت‌ها را در فاصله سال‌های 85 تا 71 ساخته است.

صدای شاملو و اشعار ژاک پرور

انتشارات ماهور به تازگی آلبوم اشعار ژاک پرور را با ترجمه و صدای احمد شاملو، شاعر شعر نوی فارسی منتشر کرده که آهنگسازی آن توسط امیر صادقی‌کنجانی انجام شده است.

ژاک پرور شاعر، فیلمنامه‌نویس و نمايشنامه‏نويس معاصر فرانسوى است که در سال 1977 در مانش درگذشت.

آهنگسازان بسیاری برای سروده‌های او که در آن‌ها به مقابله با تعصب، خرافه‌پرستی و عوام‌فریبی پرداخته، موسیقی ساخته‌اند.

انتشارات ماهور همچنین با انتشار آلبوم موسیقی «دوتار» در روزهای اخیر، دوتارنوازی ترکمن‌های ایران، آسیای میانه و منطقه آناتولی را معرفی کرده است.

آلبوم «دوتار» توسط ژان دورینگ، محقق فرانسوی در دو سی.دی گرد آوری شده و شامل 17 قطعه با اجرای 17 دوتار مختلف از مناطق گوناگون آسیایی است.

دورینگ در مقدمه این آلبوم با اشاره به ترکمن‌ها که در شمال ایران و جمهوری ترکمنستان ساکن هستند آورده است: آن‌ها هنر حرفه‌ای «بخشی‌ها» را که هم خواننده، هم شاعر و هم نوازنده‌اند به اوج خود رسانده‌اند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی