نسخه آرشیو شده

انجیل یا قرآن؛ کدام خشن‌تر اند؟
از میان متن

  • جن کینز که خود یک مورخ دینی است می‌گوید:«براساس استانداردهای قرن هفتم میلادی قوانین جنگ که توسط قران بنا‌شده‌اند درواقع منطقٱ انسانی هستند.» و در باره انجیل چنین ادامه می‌دهد‌ :«وقتی به انجیل برمی‌گردیم چیزی می‌یابیم که برای بسیاری از مردم مایه حیرت واقعی ‌است. پیکار خاصی در انجیل پایه‌ریزی شده که ما فقط می‌توانیم آن را نسل‌کشی (پاکسازی نژادی) بنامیم.»
موضوع مرتبط

مردمک
پنج‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۲ | کد خبر: 50878

مورخ آمریکایی ادیان که دو کتاب در حال انتشار دارد، گفت که به اعتقاد وی آیات انجیل از آیات قرآن خشن‌تر است.

رادیوی ان.پی.آر، رادیوی ملی مردمی آمریکا در گزارشی به مقایسه دو کتاب مقدس انجیل و قرآن از نظر میزان خشونت موجود در متون آنان پرداخته است.

این گزارش در ابتدا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا هواپیما ربایانی که در حادثه 11 سپتامبر 2001 به برج‌های دوقلو در نیویورک حمله کردند، واقعا دستورالعمل‌های قرآن را دنبال می‌کردند؟

مربیان آن‌ها در تدارک حمله انتحاری به آن‌ها گفته‌بودند که روی دو آیه قران تمرکز کنند که خداوند در آن‌ها به مسلمانان می‌گوید‌: «در دل کافران رعب بیاندازید» و دیگر آنکه خداوند به پیامبرش محمد در آیه پنجم سوره نهم قران آموزش می‌دهد که «مشرکین را بکشید در هر جایی که بیابیدشان، دستگیرشان کنید و برابشان تنگ گیرید و بنشینید برای ایشان به هر کمین‌گاهی»
و ادامه می‌دهد:‌ «محمد! بجنگ با کافران و منافقان! ....جهنم جایگاهشان خواهد بود؛ سرنوشتی بد.»

وقتی اسامه ‌بن‌لادن هم در سال 1996 با غرب اعلام جنگ کرد، به دستور قرآن برای «قطع کردن» سرهای کافران اشاره کرد.

اخیرا نیز وقتی عضو ارتش آمریکا، که سیزده نفر از همقطارانش را در یک مقر نظامی در تگزاس آمریکا کشت، برای همکارانش از جهاد یا «جنگ مقدس» می‌گوید، به قرآن استناد می‌کند.

فیلیپ جن‌کینز پروفسور دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا درآمریکا با قبول میراث این خشونت تصمیم گرفت تا بی‌رحمی و خشونت موجود در متون قرآن و انجیل را با هم مقایسه کند.

دفاع یا نابودی کامل

جن‌کینز می‌گوید که «در نهایت تعجب» عبارات اسلامی قران را در مقایسه با انجیل کمتر خونین و خشن یافته است.

جن کینز نویسنده دو کتاب با همین مضمون با عناوین «جنگهای مسیح » و «عبارات تاریک» است، کتاب‌هایی که هنوز منتشر نشده‌اند ولی این مناقشه را مطرح کرده‌اند.

او و دیگران می‌گویند که خشونت در قران عمدتا دفاع علیه حمله است.

جن کینز که خود یک مورخ دین است می‌گوید: «براساس استانداردهای قرن هفتم میلادی قوانین جنگ که توسط قران بنا‌شده‌اند درواقع منطقٱ انسانی هستند.»

و در باره انجیل چنین ادامه می‌دهد‌: «وقتی به انجیل نگاه می‌کنیم چیزی می‌یابیم که برای بسیاری از مردم مایه حیرت واقعی ‌است. پیکار خاصی در انجیل پایه‌ریزی شده که ما فقط می‌توانیم آن را نسل‌کشی (پاکسازی نژادی) بنامیم.»

این مسئله «هیرم» نامیده می‌شود و به معنای نابودی کامل است. در سفر اول ساموئل وقتی خدا به پادشاه سال دستور می‌دهد که به «آمالک‌ها» حمله کند از طریق پیامبر خود ساموئل به او می گوید:«و کاملا نابود کن همه آن‌چه دارند و کسی از آن‌ها را باقی نگذار. اما زن و مرد، کودک و شیرخواره، گاو و گوسفند و شتر و الاغشان را بکش.»

وقتی ساموئل نتوانست چنین کاری کند خداوند پادشاهی را از او گرفت.

به نظر جن‌کینز بنابر نقل انجیل درواقع سال به خاطر شکستش در تکمیل نسل‌کشی مرتکب گناه سهمگینی شده‌است.

جن کینز انعکاس این عبارات را در سراسر تاریخ مسیحیت حاضر می‌بیند و با آن‌چه در داستان‌های آمریکایی مقابله با سرخپوستان نقل شده مقایسه می‌کند «به این ترتیب نه فقط کشتن سرخپوستان مجاز می‌شود بلکه اگر شما این کار را نکنید از قانون خدا سرپیچی کرده‌اید.»

جن کینز می‌گوید تاریخ مسیحیت با مفهوم «هیرم» پوشیده‌شده‌است. در دوران جنگ‌های صلیبی در قرون وسطی پاپ‌های کاتولیک مسلمانان را «آمالک‌ها» خواندند. در جنگ‌های بزرگ مذهبی در قرون 16، 17 و19 پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها هرکدام براین باور بودند که طرف مقابل «آمالک‌ها» هستند و باید مطلقا نابود شوند.

«فراموشی مقدس»

جن کینز در پاسخ به این پرسش که اگر انجیل این قدر خشن است چرا مسیحیت یا یهودیت چنین نیستند، از «فراموشی مقدس» یاد می‌کند. اصطلاحی که او به فرایند فراموشی خشونت اولیه‌ای اطلاق می‌کند که در همه ادیان با رشد، پختگی و گسترش آن‌ها اتفاق می‌افتد.

به عبارت دیگر خشونت تدریجا حالتی نمادین به خود می‌گیرد. به نظر جن‌کینز اسلام نیز تا همین اواخر درگیر چیزی مشابه فراموشی مقدس بود و مثلا بسیاری از مسلمانان جهاد را کشمکشی درونی نامیدند و نه پیکاری جسمانی.

آندرو باستم نویسنده کتاب «میراث جهاد» تحلیل جن‌کینز را «مضحک» می‌خواند و تفاوتی بین انجیل که هلاکت دشمن را در یک نقطه زمانی مطرح می‌کند و قران که کشمکش جاری را برای شکست کافران تاکید می‌کند قائل می‌شود.

او ایده «تحمیل قانون اسلامی در تمام جهان» را «دکترین پرخاشگرانه» می‌خواند.

باستم با طرح حملات انتحاری به عنوان یک «تاکتیک استفاده شده‌ توسط رادیکال‌های مسلمان» اگر چه تصریح می‌کند که «خودکشی ناشی از افسردگی در اسلام منع شده اما در قران و حدیث، نابودی خود به دلایل دینی مجاز شمرده‌شده‌است.»

«خارج از بستر موضوع»

سپس ان.پی.آر در ادامه گزارش خود با ولیدالانصاری که استاد دانشگاه کارولینای جنوبی در مطالعات اسلامی است مصاحبه می‌کند. او می‌گوید قران به صراحت خشونت دینی وکشتن شهروندان را محکوم می‌کند و بین «جهاد» که جنگی قانونی با قوانین مناسب درگیری است- و «ایرجف» یا تروریسم تمایز قائل می‌‌شود.

او اعمالی مانند 11 سپتامبر را نمونه هایی از تروریسم می‌نامد و نه جهاد. به نظر او قران صلح‌طلب با این اعمال خشن سازگار نیست.

این متفکر مسلمان دو علت را در سی‌ سال گذشته عامل طوفان بزرگی می‌داند که تصویری خشن از اسلام خلق کرده‌است. یکی از این عوامل سیاسی است که همانا ناکامی مسلمانان نسبت به مداخله غرب در جهان اسلام و دیگری عاملی فکری است و آن ظهور اسلام وهابی است که تفسیری بنیادی‌تر از اسلام را مطرح می‌کند و اسامه بن لادن آن را نمایندگی می‌کند.

الانصاری می‌گوید که بنیادگراها به‌خاطر اهداف سیاسی اسلام را تحریف کرده‌اند و به این منظور برخی آیات قران را از زمینه و بستر آن جدا کرده و اعمال فاحش خود را توجیه می‌کنند.

الانصاری ادامه می‌دهد که ما در حال حاضر شاهد خشونت بیشتر از سوی مسلمانان هستیم زیرا دنیای اسلام بیشتر از غرب گرایشات دینی دارد.

جن کینز نیز در این زمینه می‌گوید «عبارات دینی ما هم خفته‌است اما نمرده و می‌تواند هر زمان زنده شود.»

او در این زمینه دو نمونه در زمان قدیم و جدید مطرح می‌کند. در زمان قدیم، تقدیر سفیدپوستان خودبرتربین که جنایت فینیس پادشاه را با نامیدن خلوص نژادی توجیه کردند و در زمان جدید فعالان مخالف سقط جنین در غرب که با کشتن پزشک متخصص سقط جنین عمل جنایت‌بار خود را توجیه می‌کنند.

ان.پی.آر در پایان گزارش خود چنین نتیجه می‌گیرد که : ژن یهودیت، مسیحیت و اسلام اولیه برای خشونت زیاد نوشته‌ شده‌اند ولی این‌که آن‌ها بتوانند از آن تحول یابند موضوع متفاوت دیگری است.

انجیل ترجمه بایبل است که در زبان مسیحیان اشاره به ترکیبی از کتاب عهد قدیم و عهد جدید دارد. کتاب عهد قدیم کتاب مقدس یهودیان است که در ایران به نام تورات شناخته می‌شود ولی دارای سه بخش به نام تورات (قوانین)، پیامبران و نوشته‌هاست. کتاب عهد جدید شامل اقتباسی از کتاب عهد قدیم و اضافاتی به آن است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

جاناتان

برای شما دوستان گرامی و یا مترجم و یا نویسنده گرامی قبل از هر چیز باید عرض كنم بعنوان یك مسیحی برای شما واقعا متاسفم كه در ابتدا شما هنوز كتاب مقدس مسیحیان را نمی شناسید و بعد مطلبی اینگونه یا نویسنده و یا مترجم بنگارش در می آورد . در مورد قرآن هر چیزی بگوئید بنده حرفی ندارم و تائید آن را بحساب مردم و مسلمانان میگذارم اما به عنوان یك مسیحی جای تاسف است كه هنوز كتاب مسیحیان را نمی شناسید .!! كتاب مسیحیان انجیل نام دارد كه شامل كتابهای انجیل متی - مرقس- لوقا و یوحنا است و شما لطفا بعنوان خبرگزار این خبر این كتب را تهیه و بخوانید كه در این جهر جلد كتب كه از آ« بعنوان كتب مسیحیان اسم برده می شود در كجای آن مسیح نبرد و یا جنگی داشته و این كتب فقط اشاره به ۳ سال خدمت و بشارت عیسی مسیح دارد كه فقط در این كتب از محبت و عشق به همونع صحبت می كند . و اما مطلب شما در مورد موضوعاتی اشاره می كند كه به كتاب عهد عتیق می پردازد كه همان تورات است و مربوط به یهودیان است . اما مسیحیان هم به این كتاب به عنوان مرجع دینی احترام میگذارند. لطفا انجیل را بخوانید. با سپاس \n برادر شما در مسیح - جاناتان

جاناتان | ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۶
فریبرز نراقی

سگ زرد برادر شغال است

فریبرز نراقی | ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۸
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی