نسخه آرشیو شده

تصویر جنگ در نمایشگاه عکس شادی قدیریان
عکس از شادی قدیریان
از میان متن

  • آثار شادی قدیریان معمولا فروش بالایی داشته و در حراجی‌های آثار هنری جهان مانند حراج کریستی از شیوه کار او استقبال شده است.
مردمک
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۰۲:۳۱ | کد خبر: 5149

در تازه‌ترین نمایشگاه شادی قدیریان 31 عکس رنگی با موضوع جنگ از دو مجموعه «هیچ، هیچ» و «مربع سفید» برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

نمایشگاه عکس‌ شادی قدیریان روز جمعه 12 مهر ماه در گالری راه ابریشم تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه 31 عکس رنگی با موضوع جنگ از دو مجموعه «هیچ، هیچ» و «مربع سفید» برای نخستین بار به نمایش درآمده است.

شادآفرین قدیریان تحصیلات خود را در رشته عکاسی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران به پایان رساند و پس از برپایی اولین نمایشگاه عکس خود در سال 1377 در گالری گلستان، در چند نمایشگاه‌ داخلی و خارجی با نمایش عکس‌های زنان در پوشش اسلامی شرکت کرده و جوایزی گرفته است.

مجموعه عکس‌های «زنان قاجار» و «مثل هر روز» شادی قدیریان در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش گذاشته شده است و برخی از آثار او نیز به موزه‌هایی چون موزه هنرهای معاصر پاریس، موزه بریتانیا در لندن و موزه شهر وین راه یافته است.

آثار این عکاس ایرانی معمولا فروش بالایی داشته و در حراجی‌های آثار هنری جهان مانند حراج کریستی از شیوه کار او استقبال شده است.

جنبش زنان امروز در عرصه عکاسی ایران

شادی قدیریان در ادامه نمایش آثارش در جشنواره هنر عکاسی هلند در تابستان 1385 درباره حضور زنان در عرصه هنر عکاسی در ایران گفته است که «در ایران زن بودن مشکل است و عکاس بودن مشکل تر.»

با وجود مشکلاتی که زنان برای حضور در عرصه‌های هنری از جمله عکاسی با آن روبه‌رو هستند، زنان عکاس بسیاری را می‌توان نام برد که آثارشان در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته است و توانسته‌اند با رویکردهای متفاوت در جامعه عکاسی ایران و سایر کشورها حضور فعال داشته باشند.

این دسته از زنان عکاس با نگاه و حضور خود به عنوان هنرمندانی سرشناس، از زن ایرانی چهره متفاوتی برای جوامع دیگر جهان به تصویر کشیده‌اند.

نیوشا توکلیان، عکاسی خبری درباره دغدغه‌های زنان از روی آوردن به عکاسی می‌گوید: «وجه مشترک میان همه‌ ما این است که ما دو زندگی مختلف در ایران داریم: بیرون از خانه و داخل خانه. این ما را گیج می‌کند. یعنی ما نمی‌دانیم چه هستیم، که هستیم. ما سنتی هستیم؟ ما مدرن هستیم؟ این زندگی‌کردن میان سنت و مدرنیته ما را گیج کرده است و ما با این دوربینی که دستمان می‌گیریم، می‌خواهیم خودمان را پیدا کنیم.»

مجموعه زنان قاجار

شادی قدیریان در مجموعه «قاجار» زنان این دوره از تاریخ ایران را با نگاهی به تقابل سنت و مدرنیته، با پوشش و آرایش سنتی و آمیختن عناصر تصویری امروزی به تصویر کشیده است.

او با اشاره به سابقه عکاسی در ایران و بی‌توجهی ملی در گردآوری عکس‌هايی که بيش از 140 سال قدمت دارند، تلاش می‌کند که تاریخ را به روایت امروز در عکس‌های خود بازسازی کند.

نخستین زنان عکاس ایران

براساس اسناد تاریخی می‌توان از عزت ملک خانم، ملقب به «اشرف السلطنه» به عنوان نخستین عکاس زن تاریخ ایران نام برد.

اشرف‌السلطنه همسر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه وزیر انطباعات ناصرالدین‌شاه بود.

در کتاب خاطرات اعتمادالسلطنه که شامل وقایع چهل سال زندگی پر ماجرای وی در دربار ناصری است، بارها به فعالیت‌های اشرف‌السلطنه در زمینه عکاسی اشاره شده است.

دو تن دیگر از زنان دوران ناصری به نام‌های فاطمه سلطان خانم همسر میرزا حسنعلی عکاس و عذرا خانم همسر آقا یوسف عکاس وهمچنین همسر و دختر آنتوان‌خان سوریوگین را نیز می‌توان در ردیف نخستین عکاسان زن ایرانی به شمار آورد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی