نسخه آرشیو شده

تنها بیست درصد از موسیقی‌ها «مجاز» هستند
از میان متن

  • در حالی‌که با روی کار آمدن دولت اصلاحات، موسیقی پاپ و راک در ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت حیات نیافته بود پس از سال‌ها در فضای تازه‌ای شروع به رشد کرد در دولت نهم برخی از گروه‌های موسیقی راک و پاپ «شیطان‌پرست» خوانده شدند.
موضوع مرتبط

مردمک
دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳ | کد خبر: 51926

در حالی‌که خبرگزاری ایسنا گزارش داد که حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در دیدار با آیت‌الله امینی عضو مجلس خبرگان رهبری، فضای موسیقی پاپ و راک را فضای «لهو و لعب» دانسته و برخورد وزارت ارشاد با آن‌ها را «قاطعانه» خوانده بود روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد به انتشار بخشی از این سخنان واکنش نشان داد.

در حالی‌که خبرگزاری ایسنا گزارش داد که حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در دیدار با آیت‌الله امینی عضو مجلس خبرگان رهبری، فضای موسیقی پاپ و راک را فضای «لهو و لعب» دانسته و برخورد وزارت ارشاد با آنها را «قاطعانه» خوانده بود، روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد به انتشار بخشی از این سخنان واکنش نشان داد.

در توضیح معاونت هنری وزارت ارشاد آمده است که آقای شاه‌آبادی تنها بخشی از موسيقی پاپ و راک را با فرهنگ ايرانی اسلامی و ارزش‌های دينی در تضاد دانسته است، آن‌چه که در گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون هنری وزارت ارشاد 80 درصد تخمین زده شده بود.

خبرگزاری ایسنا گزارش می‌دهد که آقای شاه‌آبادی در این دیدار دلیل نارضایتی علما از برخی موسیقی‌ها را در این می‌داند که کمتر از 20 درصد موسیقی‌ها از کانال وزارت ارشاد عبور می‌کند و بقیه از طریق اینترنت، ماهواره و مراکز زیرزمینی تولید و وارد کشور می‌شود.

معاون هنری وزارت ارشاد که بر اساس گزارش ایسنا فضای عمومی موسیقی کشور را متاثر از موسیقی غربی و 80 درصد آن را زیرزمینی می‌داند به نقل از این خبرگزاری، بیشتر تئاترها را هم برگرفته از نمایشنامه‌های غربی قلمداد کرده و به اصلاح آن معتقد است.

به گزارش ایسنا شاه‌آبادی در دیدار با آیت‌الله امینی از برنامه وزارت ارشاد برای نوشتن تعداد زیادی نمایشنامه بر محور دفاع مقدس و موضوعاتی که با توده مردم و ذهن جوانان ارتباط برقرار می‌کند خبر داده است تا برای اجرا در اختیار گروه‌های تئاتری قرار بگیرند.

روابط عمومی معاونت هنری ارشاد سخنان منتشر شده آقای شاه‌آبادی در این بخش را هم ناقص خوانده و اصلاح کرده است که معاون هنری وزارت ارشاد با اشاره به ضعف متن‌های نمایشی از نگارش «نمایشنامه‌هایی حرفه‌ای» در «سطح عالی هنری» سخن گفته است.

نگاه دولت به موسیقی پاپ و راک

سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد در اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به این که موسیقی زیرزمینی نباید در جامعه مسلمان طرفدار داشته باشد گفته بود «ما باید به سمت موسیقی فاخر برویم».

محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد دولت نهم مقابله با «جریان‌های موسیقی ناسالم» در کشور را خارج از توان دستگاه فرهنگی دانسته و از نیروهای امنیتی و انتظامی خواسته بود تا برای برخورد با آن‌ها وارد عمل شوند.

گروه‌های رپ، پاپ و راک ایرانی که نمی‌توانند برای فعالیت خود اجازه رسمی از دولت بگیرند گاه پس از کسب مجوز هم با مشکلاتی برای برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم‌های‌شان برمی‌خورند.

گروه‌های موسیقی هم در سال‌های اخیر با اعمال سخت‌گیری‌ها و قوانین نانوشته‌ای که تمامی عرصه‌های هنری را دستخوش سانسورهای سلیقه‌ای کرده است روبه‌رو بوده‌اند و تنگ‌تر شدن دایره ممیزی‌های وزارت ارشاد در این سال‌ها فعالیت بسیاری از گروه‌های جوان را به یک فعالیت زیرزمینی و مخفیانه تبدیل کرده است.

این گروه‌های موسیقی گاهی در معرض بازداشت هم قرار گرفته‌اند و برخی از آن‌ها به خروج از ایران و ادامه فعالیت خود در مهاجرت تن داده‌اند.

در حالی‌که با روی کار آمدن دولت اصلاحات، موسیقی پاپ و راک در ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت حیات نیافته بود پس از سال‌ها در فضای تازه‌ای شروع به رشد کرد در دولت نهم برخی از گروه‌های موسیقی راک و پاپ «شیطان‌پرست» خوانده شدند.

موسیقی زیرزمینی متفاوت در ایران

با وجود فشارهای امنیتی بر گروه‌های موسیقی، خوانندگان و گروه‌هایی هم در سال‌های اخیر بوده‌اند که برای ارائه آثار خود در قالب آلبوم مجوز دریافت کرده‌اند و یا توانسته‌اند آثار خود را به صورت زنده بر صحنه ببرند.

حجم بزرگی از موسیقی زیرزمینی ایران را گروه‌های جوان رپ، پاپ، جاز، متال و راکی تشکیل می‌دهند که نمی‌خواهند زیرزمینی باشند و خودخواسته پرداختن مخفیانه به موسیقی را انتخاب نکرده‌اند.

موسیقی زیرزمینی در غرب در تعارض با جریان و بازار روز و موسیقی‌های مردم‌پسند شکل گرفته و نشانه‌ای از اعتراض به همراه دارد اما به نظر می‌رسد آن‌چه که در ایران گروه‌های موسیقی را در سایه ترس و وحشت از سانسور حاکم به فعالیت مخفیانه و غیرقانونی می‌کشاند تنها انتخابی اختیاری در اعتراض به جریان حاضر بر موسیقی کشور نیست.

بسیاری از گروه‌هایی که به صورت مخفیانه و غیرمجاز به تولید آلبوم‌ها و قطعات موسیقی پرداخته‌اند از اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان ابزاری برای معرفی خود به جامعه استفاده کرده‌اند. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی