نسخه آرشیو شده

شما لیاقت زن بودن هم ندارید
از میان متن

  • کامنت یکی از خوانندگان: خانم صدر، کدام زن ایرانی را می‌شناسید که از شنیدن متلک حتی در میان‌سالی خشنود نشود؟
دنا رستم‌کلایی
دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۳:۴۹ | کد خبر: 52222

این مطلب نگاهی دارد به القاب نسبت‌داده شده به شادی صدر پس از انتشار مطلب «چه فرقی است بین امام جمعه تهران و مردان ایرانی».

شاید جبهه‌گیری بر علیه شخص شادی صدر و نه متن او از همان مطلب اول حامد قدوسی نویسنده وبلاگ یک لیوان چای داغ، مردان ایرانی؟، در وبلاگش «یک‌ لیوان چای داغ» شروع شد. همانجا که وی در نقد نوشته شادی صدر در سایت مردمک، به نقد شخص وی‌ پرداخت. او نوشت: «خانم صدر ظاهراهیچ ایده‌ای از تنوع در جامعه مردان ایرانی ندارند و تنها با نمونه‌های ناهنجار سر و کار داشته‌اند و آن‌را به آسانی به بقیه تعمیم داده‌اند.» البته او در یکی از نوشته‌های بعدی‌اش مچ خودش را گرفت و نوشت: «می‌توانستم نگویم که ایشان فقط با افراد نابه‌ هنجار سر و کار داشته‌اند.»

پس از نقد اولیه حامد قدوسی به مطلب «چه فرقی است بین امام‌جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟»، تعداد نظر نظرات این مطلب در سایت افزایش یافت و با بالاگرفتن این بحث در وبلاگستان فارسی و شبکه‌های اجتماعی چون فیس بوک، فرندز فید و گوگل ریدر، خوانندگان بیشتری نیز به این جمع این نظردهندگان پیوستند.

چون این ویژه‌نامه اختصاص به حواشی ایجاد شده در پی انتشار مطلب شادی صدر در مردمک دارد، بدون هیچ مقدمه و موخره‌ و نقد و نظر فقط به درج برخی از این نظرها می‌پردازیم که به نقد متن نپرداخته‌اند و از زاویه دیگری نظر داده‌اند:

  • خواهر من اگه چیزی نگی ملت نمیگن لالیا!
  • خانم صدر. شما به استراحت نیاز دارید.
  • پول مفت مالیات دهندگان اروپایی رو گرفتن و خوردن و نوشتن چنین مطالب بی پایه و سخیفی رو سبب می‌شه.
  • فمینیسم هم مثل بقیه مذاهب افیون و نوعی بیماری برای ذهن است.
  • چه فرقی بین شما و آقای احمدی نژاد هست؟ آقای احمدی نژاد روی هوا آمار می ده، خانم صدر هم همینطور! صحبت های آقای احمدی نژاد همون قدی بین خودی‌ها دعوا راه می‌ندازه که حرف‌های خانم صدر!
  • گمونم که این بار رو به کاهدون زدی آبجی.
  • از فمینیستی بازی و توهین به شعور و شخصیت دیگران بوسیله این خانم حال بدی به من دست داد
  • متاسفم برای کسانی که به اسم "دفاع از حقوق زنان" و فمینیسم به چرت و پرت گویی های وحشتناکی می افتند.
  • حالا چه فرقی هست بین نویسنده مقاله و به قول ایشون مرد متلک انداز ایرانی ؟ به نظر من هیچی.
  • خانم صدر شما مثل اینکه برای رسیدن به هدف های فمینیستیتون دست به دامن متلک (به مردان) شده اید؟
  • شادی صدر نماینده زنان است؟ پس وای به حالشان که نماینده شان تلویحاً، بی اراده و سست و خمیرگونه توصیف شان می کند... شاید البته حق هم دارد و خودش زن است و بهتر میداند و میشناسد زنان را.
  • شما گودرز و شقایق وصلت دادی
  • شباهت خانم صدر به حجت‌الاسلام صدیقی از نظر تعمیم جز به کل خیلی بیشتر از مردها به ایشان است.
  • وقتشه چندتای تحقیق دانشگاهی علمی راجع به نقش منفی غرب در بادکردن مصنوعی فعالان حقوق بشری و اثر منفی آن انجام بشه،
  • غیر از این از یک فمینیست انتظار نمی رود.
  • خانم صدر ،کدام زن ایرانی را می شناسید که از شنیدن متلک حتی در میانسالی خشنود نشود؟
  • دوباره به یکی جایزه دادند، جوگرفتش
  • اوهوی خانم صدر از اونور پشت بوم نیافتی
  • امیدوارم بیشتر در خارج از کشور بمانید تا یکم بیشتر این مباحث را یاد بگیرید و شیوه نقد نویسی را و نیز با مردان و زنان مدرن ایرانی یا خارجی بیشتر آشنا شوید، زیرا فعلا این شما هستید که دارید با این نوشته «متلک» می گویید و جواب ما نیز نه عصبانیت بلکه فقط خنده به این حماقت است.
  • این مقاله یکی از بهترین دلایلی است که شهادت دو زن در اسلام برابر یک مرد است.
  • خانم صدر لطف کنید و با این مطالب بی پایه سواد ما زنان را زیر سوال نبرید
  • خوب راست میگه دیگه مردا باید چارقد سر کنن و بشنین تو خونه به ظرف شوری و بچه داری... خانومام برن چند تا شوور کنن و به آقایون بگن چرا چپ رفتی‌ چرا راست رفتی‌
  • یک بیماری ذهنی ذهن آزاد اندیش شما رو تهدید می کنه.
  • اين فمينيسم نيست كه ازش دفاع ميكنيد، اين فاشيسم زنانه است
  • خانم صدر متاسفم که بگویم در شناختن جامعه شما واقعا بی سوادید اگر در خانه شما با چنین مردانی روبرو بودید دلیلی ندارد انرا به تمام جامعه ربط دهید
  • شما لیاقت زن بودن هم ندارید.
  • از این نوشته این خانم معلوم است که شخص ایشان در بی سوادی همپایه همان حجت الاسلام غار نشین تشریف دارند. چهار تا جزوه 10 صفحه ای خوانده و فکر می کنند که علامه دهر شده اند.
  • لطفا شما توهين ايشان را به پای بي خردی همه زنها ننويسيد
  • وقتی یک زن شرقی و اسلام زده، درباره ی حقوق زنان مطلب بنویسد، نتیجه اش بهتر از این نمی شود.
  • خیلی دلم می خواهد بدانم خانم صدر اصلا سکس می کنند؟ یا اینکه سکس را هم نوعی تحقیر زن می دانند.
  • ایشان به خاطر شخصیتی که دارد ضد مرد است.
  • تفکر شما غرض ورزانه ، یکسویه و کودکانه است.
  • به صلاحتان میدانم به جهت برگشت از اشتباه قابل جبران چنین کنید:
  1. معذرت خواهی از عمومی
  2. تجربه یک ازدواج یا رابطه موفق
  3.  مراجعه به روانکاو برای رفع احتمالا برخی استرس‌ها و عقده‌های فروخورده قدیمی.
  • تا زمانی که زن‌ها خودشان دارند کولی می‌دهند برای چی نباید از آنها کولی گرفت.
  • خانم‌ها با همین حرف‌های چرت و پرت هستند که حقوق خودشونو زایل میکنند
  • فقط می تونم بگم خانم صدر با حماقتشون آتشی را روشن کرده اند که صد تا عاقل نمی‌تونند خاموش کنند.
  • ...س نگو زن!
  • من فکر میکنم که این خانم هیچوقت عاشق نمیشه.
  • این خانم نمیتونه یک انسان دمکرات باشه.
  • متاسفم خانم صدر، شما واقعا فمینیسم هستید؟
  • خانم صدر نه تنها گزافه گویی کردند بلکه کاملا بر ضد فمینیسم حرکت کردند و آب در آسیاب اممل‌های ضد حقوق زن ریختند.
  • زن ايرانی يك بيمار است. يك بيمار روانی. يك موجود ناقص الخلقه. مغز او ناتوان از تحليل. وجودش پر از عقده های جنسی و روحی.
  •  زن ايراني حتی زن نيست. يك كرم است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نازنین

والله این نظراتی که در متن بالا توسط جمع آوری شده به نظرم شکل همون متلک هایی هست که مد نظر خانم صدر بوده ... \n”خواهر من اگه چیزی نگی ملت نمیگن لالیا! “\n”گمونم که این بار رو به کاهدون زدی آبجی. “

نازنین | ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸
kian

من به عنوان مرد ایرانی کاملن به خانم صدر حق میدهم مرد ایرانی عقدی عقب افتاده و دستکمی از اخوند ندارد البته منظورم همه نیست ولی میشود گفت ٩٠% را شامل میشود شرم به شماها مردها که زن ایرانی را تا توانستید اذیت کردید و دم از مدرن بودن هم میزنید یک نگاه به کامنت ها بیاندازید خود اگر وجدان داشته باشید متوجه خواهید شد

kian | ۰۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۶
امیر نورمندی

آینه ای که شادی صدردرنوشته اش با عنوان “چه فرقی است بین امام جمعه تهران و سایر مردان ایرانی؟” در مقابل ما قرار داد؛ بیانگر واقعیت هولناک و تلخی است که تحمل و رویارویی  باآن  برای هیچ تبعیض گرای عادلی مطلوب نیست،  به ویژه برای شهروندان مدینه فاضله و قبله آمال جهانیان  که در واقع فرق چندانی هم با امام جمعه تهران  ندارند.

آری شادی صدر یک گوششکر زمینه حقوق زنان (فمنیست) است و مدافعت از حقوق زنان را در نظر دارد؛ آیا چنین پایگاهی، منافاتی با رحم وانصاف ویا عدل و مساوات جامعه متمدن ما دارد؟

من به عنوان یک (مرد) عضو این جامعه شرمنده ام که نیمی از اعضای آن را از روز تولد با طبقه بندی جنسی به اعشار تقلیل می دهم و فردیت کامل را از آنان دریغ می کنم. آری من از این ” تسامح عمومی” شرم دارم که ما عدالت اجتماعی را برای دختران، خواهران، مادر، و همسرمان پیگیری نمی کنیم.

به آن گروه از مردان ایرانی که با “امام جمعه تهران” فرق دارند،  شاید ایجاد عدالت و امنیت برای زنان سرزمین مان را باید از خانه (خانواده) خود با تنظیم: توافقنامه، صلحنامه، وکالتنامه، شهادتنامه، وصیتنامه، قولنامه و سندهای عرفی و رسمی محضری در تامین حق دریافت گذرنامه، خروج از کشور، انتخاب شغل، ادامه تحصیل، طلاق بلاشرط، حضانت فرزندان، اختصاص نیمی از مایملک خانواده گی برای مادر خانواده و اختصاص ارث مساوی برای تمام فرزندان، رها از جنسیت آنان آغاز کرد.

چرا نوشته شادی صدر در باره وضعیت زن در جامعه ایران و ظلم سنتی جاری در حق آنان باید مارا برنجاند؛ چرا ما نباید از زشتی تصویر جامعه خود درس بگیریم، چرا ما  نباید این تصویر را واژگونه کنیم و طرح نو بپردازیم؟ 

شاید وقت آن رسیده است که مردان جامعه مدنی برای پایان دادن به بی عدالتی های جاری نسبت به زنان،  گامی فراتر از شعار دادن بردارند و فرق خود با امام جمعه تهران نشان دهند!

امیر نورمندی | ۱۹ تیر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۹
ozie

khanome sader ham hag dareh mesle har ensane diger eshtebah koneh…........................khanoe sader bayad 1 bar ham ke shodeh asheg beshe….......kesie ra az tahe del dost dashteh bashe…..............kamie ham talash koneh ke yek zan basheh .............zan iranie ba tamame letafan ve ehsasesh….....................in avalin bar nist ve akharin barham nakhahad bod ke zanane roshenfekere iranie ya behter begoyam feminist iranie kamelan jahan 3 semovie harf mizaneh ve mal mikoneh…........................kilie motesefam ke in zan hich ehsasie be mardha ve ya behter begam be mardha roshenfekere iranie nadareh….........................shoma hich vagt nemitonied yek ensane digerie ra khoshbakht konied…...................in yek honer ast ke shoma in honer ra nadaried…......................ISORRY

ozie | ۰۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۴
راد

سرکار خانمِ صدر.شما به یکی از این سکس شاپ ها رفته؛یک استرپ دیلدو خریده؛بیایید و ترتیبِ منِ سبیل کُلفت را بدهید.شاید دلتان خنک شود و به مسایل و مشکلاتی؛مهمتر بپردازید.
بنده.تا جایی که امکان داشت؛از الفاظ خلاف استفااه نکردم.

راد | ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۸
علی

خانم صدر با اون موی پسرانه و كت و شلوارش به نظر كه خيلی دوست داشته مرد بشود،‌ اما گويا خدا سفارشش را نديده گرفته و برای همين الان عصبانی شده.

علی | ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۲
senubar

من مدتها از این زلزله ای که صدر به راه انداخت میگذره من دلم میخواست زمانی بنویسم که کمی این زلزله فروکش کرده باشه
دوستی گفت: دیدی شادی صدر چیکار کرده صدای همه رو در آورده خداییش خیلی بده دیگه اینجوری به مردها توهین شده همه که اینجوری نیستن !
گفتم: صبر کن ببینم، بیا در مورد خودمون حرف بزنیم ما الان در بین روشنفکرترین آدهمای روزگارمون داریم کار و زندگی میکنیم من و تو چند بار توسط همین آدمهای اتنلکتوئل که داعیه شو دارن مورد حمله واقع شدیم
چند بار مجبور شدیم موقعیت کاریمونو عوض کنیم به خاطر همین آزارها!! تمام پولمونو تحویل صاحبخونه دادیم تا از دست اون در امان باشیم و در عوض  گرسنه موندیم چون نمیخواستیم زیر فشار آزارهای جنسی همکارمون هر کاری کنیم!  چقدر صورتمونو با سیلی سرخ کردم و چقدر با همین صورت سرخ جواب آزارهاشونو دادیم و تازه وقتی دیدن نمیتونن همون رفتار و که با زنهاشون واطرافیانشون میکنن  با ما داشته باشن  ما رو به درجه مردی ارتقا دادن!!!!!!! دوستم با کمی فکر پذیرفت که اره حق با منه... نه در اصل با شادی صدر! من اونقدر یادگاری از این دوستان برام بجا مونده و تاثیر منفی داشته که میتونم با شهامت بگم منم برای خودم شدم یه مرد شبیه مردهای جامعه ام که بخودم حق نمیدم لباس دلخواهمو بپوشم و تو کمدم میپوسه به خودمون دروغ نگیم من زن و تو مرد کمی با خودمون خلوت کنیم میتونیم قسم بخوریم که شادی صدر چیزی جز حقیقت نگفته
یادمه یکبار یکی از این روشنفکران تئوری داشت برام میبافت که من ته وجودم یه حسی بهم میگفت این تئوریش تو رو به رختخوابش میرسونه و من کودکانه گفتم ببین در مورد همسرت هم این حق رو قائلی اون چی؟ که باورتون نمیشه اما خودش اگه این سطر بخونه میدونه واقعیت محضه پرید و گلوی منو گرفت که چی میگی؟ این چه ربطی داره؟!!! اونقدر جدی بود که من تو خیابون فریاد کشیدم تا ولم کرد و شرمنده از کارش گفت شوخی کردم!!!! اما دوستان زر مفت بود ....
در مورد مردان فمنیست هم خود حکتیه اما روزی امیدوارم شادی زلزله  بوجود بیاره و بشه در موردش بحث کرد.

senubar | ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۱
بیتا

شادی صدر اگر مرد می شد بسیار مستبد و زورگو می شد. منهم موافقم که او مروج فاشیسم زنانه است و نه فمینیسم. هدف او از طرح این مسائل هم جدا کردن زنان از صف مردان است. او ناراحت است که چرا امروز دختران و پسران ما بجای دعوا بر سر جنسیت، با هم متحد هستند برای رسیدن به یک هدف مشترک که در نهایت به نفع همه انسان هاست چه مرد و چه زن! هدف اصلی شادی صدر تشویق زنان به خودخواهی و طرح خواسته های “صنفی” است آنهم به بدترین شکل ممکن. زنان ما بسیار زحمت کشیدند تا اعتماد مردان را برای همراهی در جنبش های سیاسی و اجتماعی جلب کنند ولی حرف های شادی صدر همه این تلاش ها را به باد می دهد و همه را به سمت دشمنی و کینه سوق می دهد.

بیتا | ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۰
giti sharifi

salam,
man 1 bar dar defa az sohbat haye khanom sadr chand khati neveshtam , vali bad az ersal an , paygham inke az ebarat hayii estefadeh shodeh ke ghabel chap nist dadeh shod ,  be goman man dar entekhab comment ha noyii sansour vojoud darad . dar vaghe man az hich ebarat tohin amizi nesbat be hichkas estefadeh nakardam magar az ghavanin houkomat ke baes raftarhaye na hanjar ejtemaii shodeh ast
va ba tajob mibinam ke be che rahati hame na tanha be khanom sadr ke be hame zanan chegouneh tohin mikonand.va che ghabel paziresh baraye sansour konandgan!

giti sharifi | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۴
sonia

man moteaseffam ke paziresh-e vagheiyatha chenin baraye ma iraniha doshvar ast! man yek zan-e irani hastam ke barha dar khiabanhaye tehran va shahrhaye digar mored-e taaroze mardan-e irani gharar gereftam. albatteh in baes nemishe ke tamam-e mardan ra az yek ghomash bebinam chon. vali dar 10 sali ke dar orupa zendegi mikonam hatta yek bar ham daste kasi be man nakhordeh va ta be hal matalaki nashenideam! gah azkhod miporsam chera? va fekr mikonam ke mahdoodiathaye besyar va adam-e azadihaye fardi baaes shodeh ke baazi az mardan va ham zanan-e irani teshneh jensi bashand! va in yek aksolamale tabiie be mahdoodiat-e. dar oroupa chon ravabete jensie yek fard masaleh shakhsie oust va na dolat va hamsayeash va be in dalil-e azadihaye fardi chenin moshkelato kamtar ast. amma hame gonahha ra gardan-e mardan nayandazim! aya ta be hal be khanevadeh khod negah kardehim? chegooneh yek madar dar khaneh taghsime kar mikonad beyne baradar va khahar? ta be hal chand madar ra didehid ke az pesarash bekhahad ghaza ra bepazad va zarfha ra beshoorad va az dokhtarash bekhahad ke baraye kharid beravad super-e mahalleh va ya yek negahi be radio bokoneh bebineh chera kar nemikoneh! magar inke pesari da oun khanevadeh nabashe. pas ghabl az endakhtane gonah bar gardane mardan saay konim pesaranie tahvile jameeh bedim ke ba negahe tasavi be khahare khod minegarand va zanan-e javani ke esteghlal-e fekri va kari ra bakhshi az vojoode khod bedanand! aghaze taghyir ba taghyir-e madaran dar tarbiat-e farzandaneshan shoroo misheh! kash be jaye motaham kardan-e ham ba ham kar konim ta farzandan-e behtari tahvil-e ejtemaemoon bedim! dar zemn mamnoon az shadi sadr ke chenin goftemani ra be rah andakht gar che man ba hameye noktehhaie ke ishan goftand movafegh nistam!

sonia | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷
فرهاد واکف

خب که چی؟ که بگویید زن ایرانی (و همینطور شادی صدر ) مظلوم است و بهش حمله می شود؟
نه جانم. من نخواستم این مسئله رو مطرح کنم. چون نه مسئله ستم زن و نه  بیان مسئله چیز تازه ایی است. و تازه نحوه ادای مسئله هم نظر به آن صورتی که شادی صدر مطرحش کرد چیز تازه ایی نیود.  موضوع من در این رابطه نظر به اهمیتی که من برای خانم شادی صدر قائلم و این هم از زاویه اجتماعی در ارتباط بوده با راه حلی که ایشان برای این مسئله مزمن اجتماعی در پیش رو میگذارند. خواه ستم زن و خواه ستم کارگری و ستم کودکان و نظایر آن که جملگی از مظاهر بی عدالتی اجتماعی در کشور ما هستند از دیرباز در کشور ما مطرح بوده و  به تناسب آن هم راه حلهایی پیش نهاد شده است. موضوع من این است : مسئله دمکراسی و آزادی در ایران را منوط به حل مسئله زن نمودن اشتباه است. و نه تنها این بلکه در یک حالت عمومی تر از این: مسئله تغییر حاکمیت در ایران را منوط به حل مسائل جنبش مدنی از جمله مسئله زن نمودن اشتباه است. جنبش مدنی یک نهضت طولانی و جهانی است و یک جنبش سیاسی نیست و از اینرو  آغاز حیات یک تحول دمکراتیک و سیاسی در ایران را وابسته به یک جنبش غیر سیاسی و اجتماعی نمودن  به غایت اشتباه است. بهره گیران از  این اشتباه سیاسی تنها مستبدین و متشرعین حاکم خواهند بود که ستم بر زن را رسمیت بخشیده و از این راه رسما و علنا پاسداری میکنند. اگر اشتباه نکرده باشم این فرمایش کم و یا بیش جنجالی خانم شادی صدر هم در خرده گیری مردم به سخنان یکی از همین متشرعین حاکم آغاز شد. در نظر من این نحوه برخورد به مسئله از جانب شادی صدر موجبات شادی در صدر مملکت را فراهم خواهد کرد.

فرهاد واکف | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۳
یک زن

خب که چی؟ که بگویید زن ایرانی (و همینطور شادی صدر ) مظلوم است و بهش حمله می شود؟ مگر اکثر ماهایی که به نوشته ایشان اعتراض کردیم منکر این مطلب بودیم که در حق زن در ایران ظلم می شود؟ اصلا مگر این همه مرد نیست که حرف می زند و ملت با انواع و اقسام فحش و فضیحت جوابش را می دهند؟
این نوشته های شما در حاشیه نوشته خانم صدر همگی به نوعی دارند از ایشان حمایت می کنند و ایشان را توجیه می کنند. ما از شما انتظار بی طرفی داریم.

یک زن | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵
فرهاد واکف

نمیتوان به خانم شادی صدر خرده گرفت. تبیعیض جنسی و ستم وارده از اینراه به زنان ، خواهران و مادران و... ما مردان کم نبوده و نیست. آغاز این مسئله چنان به عصر کهن باز میگردد و در عرصه گیتی گسترده میگردد که میتوان از آن به عنوان یک مسئله تاریخی و جهانی با ابعاد گسترده نام برد. ایشان به عنوان یک زن مسلما از این قاعده مستثنی نبوده اند. بی شک بر عهده ما همه اعم از زنان و مردان است که با این ستم نه تنها در کشور خود بلکه سطح جهانی شدیدا مبارزه کنیم. تا جائیکه ایشان به عنوان یک زن ستمدیده ایرانی مسئله زن را به عنوان یک مسئله اجتماعی طرح میکنند نمیتوان بر ایشان خرده گرفت. چون جای خرده گیری وجود ندارد. باید گوش بود. در این میان ما مردان اگر همراه با سیستم ظالمانه بوده ایم باید بر خود شرم کنیم و متحول شویم. زنان در این میان هر بیشتر سخن گویند و هر چه بیشتر از احساسات انسانی خود بروز دهند برای تساوی حقوقی مردان و زنان بسیار آموزنده است. ما مردان باید گوش کنیم و در صورت لزوم متحول شویم....
در مورد رفع تبیعض جنسی و دمکراسی اما من با شادی صدر موافق نیستم. در این جا دیگر مورد زن بودن ایشان مطرح نیست. این راه حلی که ایشان به عنوان یک فرد مطرح میکنند نادرست است. ایشان مینوسیند:”راه از میان بردن این تقسیم‌بندی، انکار آن نیست؛ تکرار جمله کلیشه‌ای زن و مرد هر دو انسانند و فرقی ندارند، مشکلی را حل نمی‌کند. دموکراسی روزی آغاز خواهد شد که شما، بله شما آقایان یاد بگیرید نه فقط جلو آینه بلکه در منظر عموم، به جای دفاع از حقوق زنان به مثابه امری بیرونی و انتزاعی، از تجربه واقعی، درونی و زمینی «خود» به عنوان یک «مرد» سخن بگویید و نقشی که در بازتولید ساختارهای تبعیض‌آمیز موجود داشته‌اید را به نقد بکشید.

دموکراسی و حقوق بشر، از هر یک از ما شروع می‌شود و نه از آدم‌هایی انتزاعی، که باید خودشان، نگاهشان و رفتارهایشان را اصلاح کنند تا ایران جایی بهتر برای زندگی‌کردن باشد.”

در نظر من رفع تبیعیض جنسی و ستم از زنان از راه دمکراسی آغاز به به برطرف شدن و از میان رفتن میکند اما دمکراسی با رفع تبیعیض آغاز نمیگردد. بلکه برعکس. از این رو در دمکراسی هنوز تبیعیض جنسی محو نشده و کماکان از راه دمکراسی باید آنراه از میان برد. چنانکه میبینید من مخالفتم با شادی صدر یر سر یک مفهوم سیاسی است ونه بر سر یک مسئله اجتماعی یعنی مسئله زنان. تکرار میکنم آغاز روند طولانی دمکراسی در ایران را به آغاز رفع ستم از زنان توسط اقدام مستقیم و فردی مردان مبدل کردن یک تصور زنانه از مسئله نیست بلکه در نظر من یک رویکرد غلط انسانی و سیاسی است. و این برداشت را شادی صدر متاسفانه ارائه میدهند. این نحوه حواله دادن تحول سیاسی و دمکراتیک بر علیه متشرعین حاکم در ایران به آغاز روند تحول فردی و انقلاب فردی در مردان میتواند به سود حاکمان سیاسی ایران تمام شود که امیدوارم شادی صدر متوجه پیامدهای سوء اجتماعی رویکرد خویش میباشند. با آرزوی موفقیت برای ایشان

فرهاد واکف

فرهاد واکف | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۲
س

اینها رو نگذارید اینجا خ۹ب. خشونته. لازم نیست حملات شخصی رو اینجا بیارید فقط یک مقاله بنویسید در نقد این کار ! ولی شما برعکس کردید. خشونت را آورده اید ولی نقدی ننوشته اید

س | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی