خبرگزاری رویترز در گزارشی به افزایش دعانویسی در ایران و رونق کار دعانویسهای غیررسمی پرداخته است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی در باره رشد بیسابقه «تجارت فروشندگان دعا» در «ایران اسلامی» مینویسد که کار دعاخوانهای غیررسمی با قول حل مشکلات زندگی مردم با استفاده از شفاعت الهی درحال رونق است.
به نوشته این گزارش راهنماهای معنوی خیابانی مانند «یاعلی» توسط مقامات تحمل میشوند و مردم هم به طور فزاینده از آنها استقبال میکنند.
رویترز حکایت دعانویسی به نام «یاعلی» را مطرح میکند که روی صندلی در یک از کوچههای قدیمی شهر نشسته است و میگوید: بیشتر مردم بهخصوص زنان جوان از دعانویسها میخواهند تا مشکلاتشان را حل کنند.
یاعلی که نام مستعارش را از مشتریهای خود گرفته است در حالیکه به ریش سفیدش دست میکشد از دعاهای مختلفی حرف میزند که بنابر مشکلات مختلف باید به صورتهای متفاوت استفاده شوند «برخی از دعاها که نوشته روی کاغذند باید سوزانده شوند و برخی باید در ظرف آب گذاشته شوند» و بر دنبال کردن دستورالعمل آنها تاکید میکند.
پدیده فالگیری سالهاست که به صورتهای مختلف در ایران از جمله تلفنی، حضوری، از داخل یا خارج از کشور انجام میشود و شامل مواردی چون فال ورق، فال تفاله چای و قهوه، کف بینی، بازکردن سرکتاب، دعانویسی در موارد مختلف بیماری یا شکستن طلسم و جادو و مرگ، فال شمع، استخاره، احضار روح یا آیینهبینی میشود.
خبرگزاری ایسنا در 18 خرداد 89 گزارش داد که مدتی است پخش كارتهایی با عناوین مختلف کفبینی، فال یا دعانویسی در برخی زیارتگاهها، خیابانها، محافل زنانه، آرایشگاهها و حتی اتوبوسهای شهری جلب نظر میكند و در پس آن جرایمی مانند تجاوز، اغفال و کلاهبرداری وجود دارد.
خبرگزاری رویترز در گزارش خود با اشاره به اینکه «دعاها در اسلام دارای منبع الهی هستند و رابطه بین خدا و بندگانش را ایجاد میکنند» میافزاید: کسانی که دانش مذهبی درستی دارند میتوانند دعاها را برای دیگران بنویسند تا آنها بتوانند به نتایج بهتر دست یابند.
ماهور که یکی از مشتریان «یا علی» است و به دنبال خلاص شدن از شر یک مزاحم بوده از اثر دعایی که دریافت کرده بوده راضی است و به خبرنگار رویترز میگوید که پس از آن دعا دیگر آن مزاحم را ندیده است.
او و دوستانش به «یا علی» مراجعه میکنند زیرا براین باورند که دعاهای او باعث تغییر سرنوشت آنها میشود و از بروز وقایع بد جلوگیری میکند.
ماهور در باره قصد مراجعه مجدد خود به دعانویس میگوید که این بار میخواهد دعایی بگیرد تا باعث شود دوست پسرش با او ازدواج کند چرا که دوست پسرش به او گفته که پول کافی برای آغاز زندگی با او را ندارد.
«روحانیت ایران مخالف دعاهای فاقد پایه دینی است»
رویترز در ادامه گزارش مینویسد که روحانیت ایران قدرت دعا را باور دارند اما به مردم اندرز میدهند که از دعاهایی که فاقد پایه مذهبی است استفاده نکنند چرا که براساس قوانین اسلام جادو و خرافات غیر قانونی است.
این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی حوزه و از قول آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی در باره مشروعیت این دعاخوانیها نوشته است:« نوشتن دهاهای روایتشده از امامان معصوم شیعه و دریافت پول در قبال آن هیچ منع قانونی ندارد اما دعاهای نوشته شده از سوی افراد حقه باز بدون ذکر منبع معتبر ممنوع است و دریافت پول برای آن هم از نظر مذهبی منع میشود.»
چندی پیش خبرگزاری ایسنا در یک استفتا از مراجع تقلید درباره دعانویسی ، فالگیری و رمالی پرسش کرد و در تمام پاسخهایی که از سوی آیتالله مكارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علویگرگانی ارائه شده بود دعانویسی پذیرفته شده، اما نوع حرفهای آن و امرار معاش از آن طریق جایز دانسته نشده یا باطل و حرام اعلام شده بود.
در بخش سوالها و جوابهای پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله سیستانی نیز به این سوال كه «آیا مراجعه به دعانویس اشكال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟» پاسخ داده شده است: «مراجعه به دعانویس اشكال ندارد، ولی سحر و جادو جایز نیست» و آن را از محرمات و معاصی کبیره دانسته و جایز ندانسته است.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش مینویسد: هیچ یک از مشتریهای دعانویسهایی مانند «یا علی» در باره پایه دانش دینی او سوالی نمیکنند اگرچه او خود ادعا میکند که دعاها را از قران میگیرد.
مرجان دختر 24 سالهای که از سختترشدن مراجعه به «یاعلی» به دلیل زیادی مشتریهایش شاکی است میگویدکه دانش او برایش مهم نیست و فقط میخواهد« مشکلاتش حل شود.»
او با لبخندی تلخ به خبرنگار میگوید «به نظر میرسد مردم این روزها با مشکلات زیادی روبرو هستند.»
یافتن نویسندگان دعا در ایران دشوار نیست و به قول رویترز با سری به اینترنت میتوان شماره تلفنهای زیادی یافت.
مرجان که یکی از مشتریان دعانویس مورد نظر گزارشگر است «فقدان حمایت دولت از زنان را عامل مراجعه به دعاخوانها» میداند و میگوید: باوجود گرانی قیمتها ، من خیلیها، بهخصوص زنان را میشناسم که هنوز هم به عنوان آخرین راه چاره به این افراد مراجعه میکنند. حتی برخی زنان برای محکمتر شدن زندگی خانوادگی خود به این دعاها متوسل میشوند.
اعتراض برخی از دستاندرکاران به رواج خرافات در کشور
گسترش رمالی و خرافات در ایران به گونهای گسترش پیدا کرده که درباره نفود آن به بخشهای مدیریتی هم نگرانیهای پیداشده است و پلیس ناچار شده است در این مورد به شهروندان هشدار بدهد.
در اواسط خرداد ماه سال جاری محمد تقی رهبر، نماینده مجلس، با انتقاد از رواج خرافه در كشور و مراجعه به دعانویسان برای حل مشكلات با بیان سرکیسه کردن مردم از سوی برخی افراد به رسوخ آن در مدیریت كشور نیز اشاره کرده بود.
میرحسین موسوی نخستوزیر سابق و از نامزدهای معترض به انتخابات سال گذشته نیز ماه گذشته با هشدار نسبت به نفوذ خرافهگرایی در سطح مدیریت کلان کشور گفت: امروز خرافات در خدمت یک فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی قرار گرفتهاست.
این است حاکمیّت 31 ساله رژیم جهل و جنون.! در واقع آنچه در ایران رخ داده, همان خرد گریزی جمعی و پناه بردن به خرافات می باشد. این یعنی سقوط فاجعه بار نظام ارزشی آن جامعه. جالب اینجاست که چندین بار تا کنون در مطبوعات داخل ایران مطالبی به بیرون درز پیدا کرده که حتّی زنان بخوبی تحصیل کرده و بعضاً با درجه تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس مریدان ومشتریان برخی رمالاّن شارلاتان و بعضاً پیر هم می باشند که در قبال رمالّی و خرافات آنچنان رگ خواب این خانمهای شهری و مدرن را هم بدست آورده اند, که آنها را چون گنجشکی در دستان خود فریب داده و به همخوابگی هم وادار میکنند. ببینید عمق این فاجعه را.! تصور کنید خانمهای شهری و پر ادعّا را که همخوابه رمالّی شارلاتان گشته اند.!!