عکسهای «تهران – مستند»، از آثار عکاسان مستند اجتماعی با موضوع شهر تهران که در چهار دهه اخیر عکاسی شدهاند، از 25 تیر ماه به مدت یک ماه در گالری «آران» به نمایش در میآیند.
مجموعه عکسهای «تهران – مستند»،شامل عکسهایی که در چهار دهه اخیر توسط عکاسان مستند اجتماعی در تهران گرفته شده است، از 25 تیر ماه به مدت یک ماه در گالری «آران» به نمایش در میآیند.
در این نمایشگاه آثاری از کاوه گلستان و بهمن جلالی، دو عکاس سرشناس ایرانی در کنار آثاری از رعنا جوادی، جاسم قضبانپور، مجید بختیاری، آیدین رحیمی، تهمینه منزوی، مزدک عیاری، مهدی وثوقنیا، پیمان هوشمندزاده و محسن یزدیپور نمایش داده میشود.
این آثار توسط آرش حنایی، عکاس و نفر برگزیده بخش ویژه دومین دوسالانه طراحی تهران در سال 79، که آثارش پیش از این در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در تهران، برلین، واشنگتن، پاریس، دبی، دهلینو، تفلیس، ژوهانسبورگ و اوکلند به نمایش درآمدهاند، انتخاب شده است.
هدف این نمایشگاه به گفته برگزارکنندگان آن، برگرداندن عکاسی مستند به گالریها است.
به گزارش ایسنا، آقای حنایی از انتشار کاتالوگ 24 صفحهای خبر داد که در هر صفحه آن، عکسهای این مجموعه در کنار مصاحبه، یادداشت و توضیحات عکاس آمده است.
تهران در آثار هنرمندانی که دیگر نیستد
در این مجموعه چند اثر از آخرین آثاری که بهمن جلالی پیش از مرگ از شهر تهران عکاسی کرده است، به نمایش در میآید که بر میدان هفت تیر تهران تمرکز دارند.
آقای جلالی عکاس شناخته شده ایرانی، که نقش تاثیرگذاری بر آثار نسل تازه عکاسان در ایران داشت، دی ماه سال 88 در سن 65 سالگی در تهران درگذشت.
آثار او در بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران، فرانسه، آلمان، مجارستان، فنلاند، اسپانیا و کشورهای دیگر به نمایش درآمدهاند.
بهمن جلالی در یکی از مصاحبههایش گفته بود که در ایران چون ناشران عکسهای مستند اجتماعی را چاپ و منتشر نمیکنند و گالریها هم به خاطر فروش نداشتن این عکسها، نمایشگاهی برپا نمیکنند، این شاخه از عکاسی که «خون عکاسی» است، در خطر مرگ قرار دارد.
از کاوه گلستان، عکاس، خبرنگار و مستندساز ایرانی، عکسهای محله «حلبیآباد» سالهای 56 و پیش از انقلاب نیز در نمایشگاه تهران - مستند به نمایش در میآید.
آقای گلستان که آثار ماندگاری در زمینه عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی خبری به نام خود ثبت کرده است، در 13 فروردین سال 82 هنگام انجام مأموریت تصویربرداری برای شبکه خبری بی.بی.سی در خط مقدم جنگ در شهر مرزی کفری در 130 کیلومتری کرکوک عراق بر اثر انفجار مین کشته شد.
هنگامه گلستان، همسر او در گفتوگویی میگوید که کاوه گلستان به دنبال کشف واقعیتهایی بود که بتواند آنها را برای جامعه رو کند و عقیده داشت که عکاسی مستند اجتماعی باید خیلی ساده باشد.
تهران در آثار عکاسان مستند
به گفته آقای حنایی، گردآورنده آثار مجموعه «تهران – مستند»، عکسهایی از جاسم قضبانپور از بمبارانهای تهران که پیش از این در کتاب «آسمان و زمین» به چاپ رسیده است و همچنین عکسهای رعنا جوادی از انقلاب 57 در تهران در این نمایشگاه به نمایش گذاشته میشوند.
عكسهای مجيد بختياری از محله «عودلاجان و چاله ميدان»، عكسهای آيدين رحيمی از نقاشیهای ديواری شهر تهران، عكسهای تهمينه منزوی از پيادهروهای خيابان انقلاب، عكسهای مزدک عياری از زغالسنگفروشان خيابان آهنگ، عکسهایی از مهدی وثوقنيا از بازار كفش خيابان «سيد ولی» و پرترهنگاریهای حاجیفيروز پیمان هوشمندزاده آثار دیگری هستند که در این نمایشگاه ارائه میشوند.
محسن يزدیپور هم با نگاه به تعدادی از عكسهای مستند زندهياد پاكزاد كه در دهه 30 از شهر تهران تهيه شده است، بار دیگر همان موقعيتها را عكاسی كرده و هر دو عكس را به صورت مقايسهای در كنار هم به نمايش میگذارد.
آقای حنایی در یادداشتی توضیح داده است که عکسهای این مجموعه با بهرهگیری از موضوع، موقعیت زمانی و مکانی و تصاویری که اساس و محوریت آن توجه بر انسان و شرایط زندگی اجتماعی شهری است، چیده شدهاند.
او معتقد است که در یک بازنگری کلی به عکاسی مستند - اجتماعی از یکی دو دهه قبل از پیروزی انقلاب و روند کلی آن میتوان به نتایج مشابهی رسید و بنا بر این بازنگری، بیشتر این تصاویر را تصاویر شاخصی میداند که کادرهای سادهای دارند، بر موضوع تمرکز دارند و به طور عمومی در شکل یک مجموعه تعریف میشوند.