نسخه آرشیو شده

«محاکات غزاله علیزاده» اجازه حضور نیافت
پگاه آهنگرانی- عکس از سی‌نگاه
از میان متن

  • آهنگرانی جذابیت های شخصیتی غزاله علیزاده و تناقضات رفتاری او در طول دوران حیاتش را دلیل بر به تصویر کشیدن زندگی اش بیان می کند.
مردمک
پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۶ | کد خبر: 5443

فیلم مستند پگاه آهنگرانی از زندگی غزاله علیزاده اجازه حضور در جشنواره « سینما حقیقت» را نیافت.

پگاه آهنگرانی کارگردان مستند «محاکات غزاله علیزاده» با ارسال نامه ای به خبرگزاری ها از حذف فیلمش در جشنواره «سینما حقیقت» توسط اداره كل نظارت و ارزشيابی خبر داد.

این فیلم زندگی که نویسنده ای نامدار را در زمان حیاتش به تصویر می کشد، در برنامه اکران جشنواره قرار داشت و پیش از این نیز در میان 40 اثر برگزیده مستند خانه سینما نمایش داده شده بود.

پگاه آهنگرانی در بخشی از نامه خود نوشته است: « من يك فيلم ساختم به‌نام «محاكات غزاله عليزاده» كه در بخش مسابقه فيلم‌های مستند كوتاه شركت كرد. چند نسخه از فيلم را خواستند كه برايشان بردم. با من مصاحبه كردند تا در بولتن جشنواره چاپ كنند. نام فيلم در برنامه آمد و زمان نمايش آن مشخص شد.»

این بازیگر و کارگردان غافلگير شدن و به روی خود نياوردن را یک عادت ثانوی نامیده و گفته است: «نمی گويم چرا فيلم من در جشنواره نيست. می گويم چرا اگر قرار بود نباشد زودتر اعلام نشد؟ اشكالش چه بود؟‌‏ چرا برای نمايش در جشن خانه سينما بی مسئله است ولی در سينما حقيقت مساله دارد؟ اين كپی ها و اين وقتی كه از من برای مصاحبه تلف كرديد كجا رفت؟»

در پی انتشار این نامه محمد آفریده دبير جشنواره ابراز داشت: «روال جشنواره به گونه‌ای است كه فيلم‌ها توسط هيئت انتخاب برگزيده می شوند و همه آن‌ها برای دريافت مجوز به اداره كل نظارت و ارزشيابی داده می‌شوند كه اين فيلم موفق به دريافت مجوز نشد و به احترام ضوابط آن را كنار گذاشتيم.»
وی اهمیت کل سینمای مستند را مهم تر از به دنبال یک فیلم خاص بودن دانسته و اظهار داشت: «بعد از اتمام جشنواره قطعا برای حل مشكل نمايش اين فيلم پيگيری‌های لازم خواهد شد.»

ناقضات و زیبایی های شخصیت یک نویسنده

آهنگرانی جذابیت های شخصیتی غزاله علیزاده و تناقضات رفتاری او در طول دوران حیاتش را دلیل بر به تصویر کشیدن زندگی اش بیان می کند.

او در ساخت این فیلم از مصاحبه هایی که با خانواده و دوستان غزاله علیزاده چون بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی و سلمی الهی (فرزند غزاله علیزاده) صورت گرفته و ازتصاویری که از وی به جای مانده است، بهره برده است.

پگاه آهنگرانی در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم با تاکید بر این مطلب که زندگی علیزاده را از آثارش هنرمندانه تر می داند گفت: « او کسی بود که همه روابط روزمره‌اش را بر اساس ساختار زیبایی‌شناسی بنا کرده بود و حتی برای مرگ خود‌خواسته‌اش نیز این نکته را به‌کار برده بود تا شاید زیباتر به‌نظر برسد.»

پگاه آهنگرانی متولد 1363 با بازی در فیلم «دختری با کفش های کتانی» رسول صدرعاملی در پانزده سالگی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم قاهره گشت.

«مکس»، «زندان زنان» و«سه زن» از دیگر فیلم های کارنامه بازیگری او هستند.

کی دنیا را می شناسد؟

غزاله علیزاده متولد 1325 در مشهد، پس از پایان تحصیلات خود در رشته علوم سیاسی و کسب مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران به تحصیلات خود در رشته فلسفه و سینما در دانشگاه سوربن فرانسه ادامه داد.

او کار ادبی خود را از دهه‌ 1340 و با چاپ داستانهايش در مشهد آغاز کرد.

نخستين مجموعه داستانش «سفر ناگذشتنی» نام دارد که در سال 1356 انتشار يافت.

رمان دو جلدی «خانه‌ ادريسی ها» که از آثار مهم علیزاده بشمار می رود سه سال پس از مرگ، جايزه‌ »بيست سال داستان‌نويسی» را به او اختصاص داد.

کتاب «چهارراه» او در سال 1373 به‌عنوان بهترين مجموعه‌ داستان سال برگزیده شد.

علیزاده در اردیبهشت ماه 75 از مشهد به رامسر رفت تا آگاهانه به مرگ بپیوندد.

طبق گزارشات، چند تن از ساکنان محلی در جنگل اطراف رامسر در روستای «جواهرده» جسد او را يافتند که از درختی حلق‌آويز شده بود.

غزاله‌ عليزاده در شرحی، در مورد خود و زندگی و انديشه‌هايش چنين گفته است:«دوازده، سيزده ساله بودم، دنيا را نمی‌شناختم. کی دنيا را می‌شناسد؟ اين توده‌ بی شکل مدام در حال تغيير را که دور خودش می‌پيچد و از يک تاريکی می‌رود به طرف تاريکی ديگر. در اين فاصله، ما بيش و کم رؤيا می‌بافيم، فکر می کنيم می‌شود سرشت انسان را عوض کرد، آن مايه‌ حيرت‌انگيز از حيوانيت در خود و ديگران را.»
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی