بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران چهارشنبه، 22 آبان با نمايش آثاری از ايران و 36 کشور جهان آغاز به کار کرد. این جشنواره همزمان در استانهای خوزستان، همدان، گیلان، کردستان و کهکیلویه و بویراحمد برگزار میشود.
بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران چهارشنبه، 22 آبان با نمايش آثاری از ايران و 36 کشور جهان آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه 366 عنوان فیلم در دو بخش سینمای ملی و بینالملل حضور خواهند داشت.
فیلمهای بخش ملی در بخشهای «چشمانداز زيبای سرزمين ما»، «میراث نبوی»، «انقلاب اسلامی»، «فیلم مستند»، «فیلم داستانی»، «فیلم انیمیشن» و «آثار تجربی» با یکدیگر به رقابت میپردازند.
در بخش مسابقه بینالملل نیز 92 عنوان فیلم از کشورهای مختلف در بخش مسابقه اصلی، در جستجوی حقیقت، جلوهگاه شرق و ملل مسلمان شرکت دارند.
همچنین هفت برنامه مرور آثار و نشستهای تخصصی و نقد و بررسی فیلمها از دیگر برنامههای جنبی جشنواره هستند.
بیست و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تا 27 آبان ماه در تهران و همزمان در استانهای خوزستان، همدان، گیلان، کردستان و کهکیلویه و بویراحمد برگزار میشود.
جشنواره امسال؛ جشنوارهای متفاوت
ناصر باکیده، دبير جشنواره و رئيس انجمن سينمای جوانان ايران اعلام کرد که هدف اصلی این جشنواره كشف و استعداديابی نيروهای خلاق و جوان است كه علاوه بر نمايش آثار، بر حوزههای آموزش و نشستهای تخصصی نيز تمركز دارد و باعث گردهم آمدن صنوف مرتبط به حوزه فیلم کوتاه خواهد شد.
در همین راستا بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه با رویکرد ارائه کیفی و جهش از کمیت به کیفیت در تولید آثار ارزیابی شد و استقبال بیش از دو هزار فيلم برای شركت در بخش بینالملل از نشانههای گستره فرهنگی جشنواره در سطح دنیا نام برده شد.
در نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به مسائلی چون محل عرضه فیلمهای کوتاه و نقش حوزههای دیگر در حمایت از تولیدات این عرصه نیز پرداخته شد.
فراهم نبودن شرایط عرضه فیلمهای کوتاه با توجه به اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز حمایت شایستهای از این حوزه به عمل نمیآورد، باعث شده است که مسوولان، نمایش فیلمها را در جشنوارهها دنبال کنند.
با ایجاد جشنوارههای منطقهای، فیلمهای کوتاه توانستند میدانهای رقابتی را نیز تجربه کنند و به سمت سینمای حرفهای پیش روند.
وضعیت فیلم کوتاه
مهوش شیخالاسلامی به عنوان فیلمساز معتقد است سینمای کوتاه با وجود رشد نسبی که در سالهای اخیر داشته است، اما هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
بر این اساس تا زمانی که جایی برای نمایش فیلمهای کوتاه وجود نداشته باشد و سینمایی مختص اکران این دسته از فیلمها به آن تعلق نگیرد، این سینما در وضعیتی که شایسته آن باشد، قرار نخواهد داشت.
وی فقدان حمایتهای لازم را در ساخته شدن فیلمهای کوتاه قابل قبول موثر دانسته و معتقد است: سرمایهگذار خصوصی برای تولید فیلم کوتاه کم داریم و همه چیزمان دولتی است. نباید نمایش فیلمهای کوتاه صرفا، به جشنوارهها محدود شود.
برخی کارشناسان بر این باورند که بخش عظیمی از فیلمهای کوتاه را فیلمهای سفارشی تشکیل میدهند، در حالی که بسیاری دیگر از فیلمهای تولید شده نیز از استانداردهای فروش برخوردار نیستند.
شهرام مکری یکی از فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه است که معتقد است مسوولان جشنوارههای دیگر که در سطح دنیا برگزاری میشوند، سعی دارند مردم را به دیدن آثار کوتاه سینمایی تشویق و ترغیب کنند، اما در ايران، اين چرخه از ابتدا تا انتها تعريف نشده و فقط ميزان توليد مورد توجه قرار می گيرد.