بیست و یک سال پیش در چنین روزهایی زائران و حجاج ایرانی به خاطر اعلام برائت و راهپیمایی در مکه توسط پلیس عربستان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. بیش از چهارصد زائر نیز در این ماجرا کشته شدند.
بیست و یک سال پیش، در روز نهم مرداد 1366 شمسی برابر با ششم ذیحجه 1407 قمری، پلیس عربستان سعودی زائران ایرانی مراسم برائت از مشرکان را مورد ضرب و شتم قرار داد و آنها را به گلوله بست.
در پی خشونت پلیس عربستان در آن روز، بیش از 400 زائر عمدتا ایرانی کشته شده و پنج هزار زائر زخمی از ایران و سایر کشورهای مسلمان به کشورهایشان بازگردانده شدند.
بسیاری معتقدند در آن روز هم حرمتشهر مکه، به عنوان شهر مقدس مسلمانان شکسته شد و هم زائران ایرانی بیدفاع کشته شدند. از آن پس روز نهم مرداد در تقویم خورشیدی به نام «جمعه خونین مکه» نامیده شد.
در آن روز زائران ایرانی بیتالله الحرام که بعد از برگزاری مراسم برائت از مشرکان، پیاده و برای ادای ادای نماز مغرب عازم مسجد الحرام بودند، در منطقه حجون در خیابان غزّه شمال مسجدالحرام بهوسیله پلیس ویژه عربستان مورد هجوم قرار گرفته و بیش از 400 زائر کشته شد که تعداد قابل توجهی از آنان با شلیک مستقیم گلوله کشته شدند.
عصر آن روز زائران ایرانی برای اعلام برائت از مشرکان پلاکاردهایی حاوی شعارهایی در نفی رهبران بلوک شرق و غرب و اسرائیل و دعوت مسلمانان به وحدت برافراشته بودند و جانبازان جنگ ایران و عراق بر روی ویلچرهای در جلوی صف حرکت میکردند.
حاضران چنین تعریف کردند که حملات ماموران پلیس سعودی با ریختن آب سرد و جوش بر روی زائران ایرانی شروع و با زدن باتوم بر سر و روی حجاج، شلیک گازهای خفهکننده و شلیک گلولههای مرگبار پایان یافت.
در آن روز سرزمین مقدس مسلمانان به خون، گلولههای سربی و ناپاکی آلوده شد و دیگر این مکان حریم و مأمن نبود و حج ابراهیمی و طواف کعبه زیر سایه خشونت تیره شد.
این حادثه تاسفآور موجب تعطیلی حج و محرومیت حجاج ایرانی به مدت سه سال شد که بعد از حمله عراق به کویت و تهدید جدی عربستان سعودی توسط صدام حسین در سال 1369، دوباره از سال 1370 شمسی ایرانیها توانستند برای آیین حج به دو شهر مکه و مدینه در عربستان سفر کنند.
در پی حادثه کشتار زائران ایرانی در مکه، آیتالله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی عربستان را مظهر اسلام آمریکایی و اسلام درباری معرفی کرد و شدیدترین حملات تبلیغاتی ایران متوجه این کشور پادشاهی شد.
آیتالله خمینی معتقد بود برائت، میراث بهجا مانده از دوره پیامبر اسلام را باید پس از انقلاب اسلامی زنده کرد و آن را یکی از ضرورتهای حج و دوری از مشرکان می دانست که شیوه اجرای آن باید مطابق با زمان باشد. اعلام برائت در آن سال، راهپیمایی با صدای کوبنده علیه رهبران غرب و اسرائیل بود.
اگرچه چند سال پیش از بروز این واقعه مقامهای دولت سعودی هشدار داده بودند که اجازه نخواهند داد زائران ایرانی در مکه تظاهرات برائت از مشرکان برپا کنند، اما به نظر میرسید که سازمان حج کشور این هشدار را نادیده گرفته است.
چند روز بعد از رویداد جمعه خونین مکه، عدهای از جمله چند دانشجو به سفارت عربستان در تهران حمله کرند تا این که در نهایت روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد.
این رویداد باعث تشدید جنگهای تبلیغاتی دو کشور علیه یکدیگر شد، زیرا سعودی ادعا داشت که جمهوری اسلامی قصد تصرف مسجدالحرام و برهم زدن مراسم حج را داشته است.
در آن زمان رهبران دو کشور اعلام کردند که با توجه به عدم لیاقت حکام آلسعود در اداره حرمین شریفین و مشارکت این رژیم در کشتار حجاج، باید تکلیف اداره این اماکن برای همیشه روشن شود.
آیتالله خمینی هم اعلام کرد حتی اگر از جنایات صدام بگذریم، جنایات آلسعود در این حادثه غیرقابل بخشش است.
این در حالی است که مفتی سعودی، بن باز، از حرام بودن برائت از مشرکان سخن گفت و تاکید کرد راهپیمایی و تظاهرات در موسم حج در مکه بدعتی است که هیچ اصلی ندارد و نتیجه آن هم فساد و اذیت حاجیان است.
امسال نیز در سفر زائران ایرانی به مکه، باز هم بر ضرورت اعلام برائت از مشرکان و حفظ سفارش بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید شده است. به تعبیر آیتالله خمینی حج بیروح، بیقیام، بیبرائت و وحدت حج نیست.
در مراسم حج تمتع امسال که هم اکنون نیز در حال برگزاری است، 104 هزار و 80 زائر ایرانی در قالب سهمیه کشور راهی مکه و مدینه شدهاند. امسال مراسم برائت از مشرکان در صحرای عرفات برگزار میشود.
امام حسین در روز هشتم ذی الحجه با حج نیمه تمام از بیت الله هلحرام خارج شد تا حریم امن الاهی را قربانی راه و نهضت خود نکند.ایشان حریم خانه ی خدا را یک خط قرمز میدانست که به هیچ قیمت از آن عبور نمیکرد.اما به نظر میرسد که در نهضت خمینی از تمام خط قرمزهای نهضت حسینی از جمله شکستن حریم خانه ی خدا عبور میشود.