برخی چهرههای سیاسی از پشت صحنه فیلم «اخراجیها 2» ساخته مسعود دهنمکی بازدید کردند.
در یک ماه اخیر برخی از مقامات فرهنگی دولت و چهرههای سیاسی کشور از پشت صحنه فیلم «اخراجیها 2» بازدید کردند و بدین ترتیب بار دیگر مسعود دهنمکی به چهرهای خبرساز تبدیل شد.
با حضور محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پشت صحنه فیلم میتوان این ادعا را داشت که دهنمکی به عنوان کارگردان برای ساخت اخراجیهای خود از حمایت مسئولان درجه اول وزارت ارشاد برخوردار است.
علاوه بر وزیر ارشاد، مهدی کلهر و علیاکبر جوانفکر، مشاوران رییس جمهور؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین ابراهیم حاتمیکیا، فیلمساز صاحب نام سینمای جنگ از مراحل تولید «اخراجیها 2» بازدید کردهاند.
«اخراجیها 2» قسمت دوم از تریلوژی ده نمکی است که در ادامه قسمت اول (1385) با درونمایه طنز به روایت بخشی از جنگ تحمیلی میپردازد و به عقیده برخی نگاهی متفاوت به حماسه دفاع مقدس را دربردارد.
در «اخراجیها 2» شخصیتهای اصلی داستان به اسارت نیروهای بعثی درآمدهاند. شخصیتهایی که در قسمت اول به عنوان افراد فرومایهای از جامعه که اراذل نامیده شدند، با حضور در جبهه جنگ دچار تحولاتی درونی میشوند. تا جایی که شخصیت اول فیلم جان خود را برای دفاع از کشور فدا میکند.
دهنمکی به عنوان کارگردان جنجالی سالهای اخیر، فضای این فیلم را کاملا سیاسی میداند و معتقد است به دلیل تحریف و کلیشهسازی صورت گرفته در فرهنگ دفاع مقدس، جامعه به حضور آنها که جنگ را دیدهاند نیاز دارد.
آخرین قسمت سهگانه اخراجیها به سالهای پس از جنگ و پیرامون کیفیت زندگی آدمهای جنگ در روزگار معاصر میپردازد که دهنمکی لحن طنز سیاسی آن را پررنگتر عنوان میکند.
فیلمسازی از جبهه انصار حزبالله
فیلم سینمایی «اخراجیها» در حالی به عنوان فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران زبانزد شد که بسیاری از منتقدان بر این باوردند که این فیلم را بدون در نظر گرفتن پیشینه سازنده آن نمیتوان در بوته نقد قرار داد.
روزنامهنگاری از جبهه انصار حزبالله که پیش از این با ساخت دو مستند «فقر و فحشا» و «کدام استقلال و کدام پیروزی»، رسانه سینما را برای بیان تفکراتش مناسب یافت.
انتشار افکار او در روزنامههای حلبچه و جبهه او را به چهرهای جنجالی نزد مردم تبدیل کرد. برخی از اصلاحطلبان و آنان که در واقعه کوی دانشگاه حضور داشتند او را یکی از عوامل اصلی خشونتهای هجدهم تیر 78 میدانند.
هرچند حضور بسیاری در سالن سینماها برای دنبال کردن روند تفکرات کارگردان فیلم در فروش بالای آن بیتاثیر نبوده است، اما نمیتوان محبوبیت این فیلم را در میان اقشار مختلف جامعه نیز منکر شد.
روزنامه لسآنجلس تایمز چندی پیش در مقالهای درباره این فیلم ساختارشکن نوشت که ایرانیان که عادت دارند فیلمهای مختلف انسانهای پرهیزگار را در خطوط جنگ ببینند، این بار با تصویری تازه و جدید از جنگ روبهرو شدند.
در این مقاله آمده است: این فیلم نشان داد که جوانان ایرانی از هر قشری و با هر طرز فکری در صورت لزوم از سرزمین خود دفاع خواهند کرد و این محاسبات آمریکا را دراین باره بهم زد.
ساخته شدن و نمایش این فیلم و عبور از خطوط قرمز در فضای سانسور سینمای ایران در شرایطی که بسیاری از فیلمسازان موفق به ساخت یا نمایش آثارشان نشدهاند شبهاتی را نیز به دنبال داشت.
مسعود دهنمکی خود بر این عقیده است که از خط قرمزها عبور نکرده و تنها با آنها بازی کرده است و یکی از دلایل جذب طیف مذهبی را نیز همین میداند.
وی در مصاحبهای با روزآنلاین میگوید: اینها در فیلم هایشان تا رختخواب هم پیش میروند، اما حالا با این دو کلمه ناراحت شدهاند. آن هم کلمههایی که مردم در خیابان میگویند.
دهنمکی در برنامهای تلویزیونی با نشان دادن عکس «مجید خدمت» یکی از شهدای جنگ، شخصیت «مجید سوزوکی» فیلم را برگرفته از آشنایی با او معرفی نمود، در حالی که خانواده مجید خدمت در مصاحبهای به رد این ادعا پرداختند و همین امر انتقادات خانوادههای شهدا را نیز بر ساخت این فیلم در پی داشت.
انتقادات وارد به فیلم «اخراجیها» تا اندازهای پیش رفت که ابوالفضل درخشنده، نویسنده مجموعه داستانهای «تخریبچی دوران» در نامهای به رییس سازمان صدا و سیما، این فیلم را خیانتی به واقعیت جبهههای جنگ هشت ساله دانسته و خواستار ممانعت از پخش مجموعه اخراجیها از تلویزیون سراسری شد.