سروش لشکری (هیچکس)، رپخوان سرشناس ایرانی همراه با مهرک گلستان، رپخوان ساکن بریتانیا و رهبر گروه ریویل، در نشستی درباره موسیقی هیپهاپ ایران و کارهای گروه «هیچکس»صحبت کردند.
روز سهشنبه هفته گذشته، ۷ تیر (۲۸ ژوئن)، سروش لشکری معروف به «هیچکس»، رپخوان سرشناس ایرانی همراه با مهرک گلستان خواننده رپ فارسی ساکن بریتانیا و رهبر گروه ریویل در دانشگاه سواس لندن، در نشستی درباره موسیقی هیپهاپ ایران و کارهای گروه «هیچکس» شرکت کردند.
برنامه با معرفی نرگس فرزد، استاد آموزش زبان فارسی دانشگاه سواس و توضیحات مهرک گلستان (پسر کاوه گلستان و نوه ابراهیم گلستان) درباره موسیقی رپ ایرانی و گروه «هیچکس» شروع شد اما خیلی زود به بحث و گفتوگو با حاضران در سالن که بیشتر آنها دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی دانشگاه سواس بودند، کشیده شد.
بروشور دانشگاه سواس، گروه موسیقی رپ «هیچکس» را «پدربزرگ» موسیقی هیپهاپ در ایران معرفی کرده است. در واقع «هیچکس» در سالهای اخیر به نوعی موسیقی رپ زیرزمینی در ایران را نمایندگی کرده و نقش مهمی در معرفی ژانر ایرانی موسیقی رپ و هیپهاپ در ایران داشته است.
رهبر و خواننده اصلی این گروه، سروش لشکری (هیچکس)، محبوبیت زیادی در بین نسل جوان ایرانی و هواداران موسیقی رپ دارد و به اعتقاد کارشناسان موسیقی مدرن، شیوه اجراییاش تاثیر زیادی بر خوانندگان جوان رپ ایرانی از جمله علی قاف و پیشرو گذاشته است.
سروش، تیشرت سفیدی پوشیده که عکس تختی روی آن نقش بسته است. یکی از حاضران در سالن، تی شرت او را بهانه کرده و میپرسد: «جای تختیها امروز کجان؟» سروش مکثی کرده و میگوید «خوب تو آینه رو نگاه کنی شاید خودتون هم باشین».
در این برنامه، سروش هیچکس به فارسی حرف میزد و مهرک گلستان به انگلیسی ترجمه میکرد. لحن و زبان حرف زدن سروش، صدای کلفت و زنگ دارش و اصطلاحات و تکیه کلامهایی که از آن استفاده میکند، به آهنگهای او شبیه است.
زبان خیابانی
استفاده از زبان خیابانی و به اصطلاح کوچهبازاری و خودمانی در شعرها، از ویژگیهای موسیقی «هیچکس» است که آن را برای قشرهای عامی قابلفهمتر و جذابتر ساخته است.
جوابهای بریدهبریده و کوتاه سروش که با طنز و حاضرجوابی همراه است، برای کسانی که با سبک کار و شعرهای ترانههای او آشنا هستند غافلگیرکننده نیست اما شیطنتهای کلامی، ژستهای کمیک و شوخیهایش باعث خنده حاضران میشد.
در تمام طول جلسه، سروش با زیرکی و شوخی و خنده از جواب دادن به پرسشهای مستقیم سیاسی طفره رفت و در برخی جاها نیر مستقیما گفت که به برخی سوالها جواب نمیدهد.
سروش لشکری در مورد تفاوت رپ خود با انواع دیگر رپهای ایرانی میگوید: «آهنگهای ما سنگین تره چون اکثرا جوونها دوست دارن چیزهای مهمونی گوش کنند اما قضیه اینه که ما داریم سعی میکنیم این قضیه را راه بندازیم که یه ذره جوونها بنشینند و سنگینتر هم فکر کنند اما ما کلا فاز خودمون را داریم.»
سروش در قسمت دیگری از حرفهایش گفت: بعضیها هستند که با مملکت خودشون مشکل دارن یا با خارجیها مشکل دارن اما ما با همه مشکل داریم.
سروش پیشتر در گفتگو با بیبیسی فارسی درباره رپ ایران گفته بود: اصل رپ بر میگرده به جوامع مشکلدار مثل ایران. رپ یک حالت فریاده به همین دلیل رپ در ایران خیلی گنجایش داره. کلا این جریان پنج شش سالیه که در ایران شروع شده و قبل اصلا خبری ازش نبود.
صدای اعتراض
آهنگهای رپ «هیچکس»، درونمایه اجتماعی قویای دارد و بیانگر تنشها و تضادهای اجتماعی جامعه امروز ایران است. سرخوردگیها، سرکوبها، عقدههای طبقاتی و روانی و سرکشیها و عصیانهای جمعی در شعر ترانههای «هیچکس» به چشم میخورد.
بسیاری، موسیقی «هیچکس» را صدای اعتراض نسل جوان ایرانی و بیانگر روح ناآرام، بیقرار و سرکش آنان میدانند. آهنگهای آلبوم جنگل آسفالت که برخی آن را مهمترین آلبوم این گروه میدانند، به ویژه آهنگ «اختلاف»، بحرانها، تضادها و آشفتگیهای درون جامعه ایران را منعکس میکنند.
مهرک گلستان درباره آلبومهای بعد از «جنگل آسفالت» میگوید: بعد از آلبوم «جنگل آسفالت»، فضایی ایجاد شد که مردم با قدرت حاکم مشکل پیدا کردند و کار کردن برای گروههای رپ دشوار شد. در چنین شرایطی خیلی از استودیوها به خوانندگان رپ اجازه ضبط کارهایشان را نمیدادند. به گفته مهرک، آلبوم «هیچکس» و کلیپ «یه مشت سرباز» محصول این شرایط است.
سروش نیز در مورد مشکلاتشان برای ضبط آلبومها گفت: کلا هر استودیویی که ما میریم را بعد از دو ماه تعطیل میکنند. برای همین استودیوها به نفعشونه که ما را راه ندهند. چون برایشان اقتصادی نیست.
آنگاه کلیپ ویدئویی «یه مشت سرباز» روی پرده پخش شد. کلیپی که فربد خوش طینت، معروف به فرد، آن را کارگردانی کرده بود و اغلب صحنههای آن با دوربین روی دست و در خیابانهای تهران در شب گرفته شده بود.
سروش در مورد تفاوت این ویدئو کلیپ با کارهای ویدئویی اولیه گروهشان مثل «تریپ ما» گفت: ما کارمون از اول مشتی نبوده. چون کارمان را از صفر شروع کردیم ضعفهای کارمان مشخصه. ما یه شبه پیشرفت نکردیم.
«پدرم طرفدار توپک بود»
یکی از تماشاگران از پس زمینه خانوادگی سروش لشکری پرسید. اینکه در کجا و چگونه بزرگ شده و چه زندگیای داشته است.
سروش خیلی کوتاه جواب داد: یه زندگی معمولی. از یک سنی از خونه زدیم بیرون و همش این ور و اون ور بودیم.
یکی از حاضران پرسید: آیا در بچگی یا جوانیتان، شاعر یا موسیقی دانی دور و برتان بود که از او الهام گرفته باشید. سروش جواب داد: والا شعرهای ما رو یه دکتری در اصفهان مینویسه.
هنگامی که از سروش پرسیده شد که آیا کسی در خانوادهاش اهل موسیقی بود، او با خنده و شوخی جواب داد: «پدرم طرفدار توپک بود»
اشاره سروش به توپک آمارو شکور، خواننده مشهور رپ و هیپهاپ آمریکایی است که در سن ۲۵ سالگی و در اوج موفقیت در سال ۱۹۹۶ بر اثر شلیک گلوله در لسآنجلس کشته شد.
سروش در ادامه گفت که از طریق «نوار، دهن به دهن و اینترنت» با موسیقی هیپهاپ آشنا شده است.
از سروش پرسیدند که چه شد که رپخوان شد؟
او سعی کرد با شوخی سروته این بحث را ببندد،؛ پس گفت: هیچی، جو گیر شدیم.
اما بعد از کمی مکث ادامه داد: نوجوون بودیم و سیدیهای رپ بود. جاهای مختلف تهران پاتوق بود و همه جمع میشدیم و با هم کل کل میکردیم. اینکه کی بیشتر حالیشه و بعدش جوگیر شدیم. اما بعدش فهمیدیم درستش چه جوریه.
رپ و «شش و هشت» ایرانی
پس از آن، مهرک گلستان در معرفی بیشتر موسیقی سروش گفت: سروش میخواهد موسیقیاش ضد کلیشه باشد و صدای کسانی را که صدایی ندارند معنکس کند.
مهرک گفت رپ «هیچکس» با رپهای دیگر ایرانی فرق دارد چون آنها بیشتر موسیقی پاپ و «شش و هشت» اند تا رپ. اما سروش در تصحیح حرفهای مهرک گفت: فاز ما اینه که روی ضربهای مختلف داریم رپ میکنیم که «شش و هشت» هم توش هست اما نه اینکه خالتوری و دامبولی باشه.
یکی از حضار که خود خواننده است، درباره ریتم کلام و موسیقی از سروش سوال کرد و پرسید: قبل از اینکه با مهدیار کار کنی، تاکیدت بیشتر روی شعر و ریتم کلام بود تا موسیقی و آهنگسازی اما الان بیشتر تاکیدت روی ملودی است تا شعر.
سروش در پاسخ گفت: گاهی به خاطر اینکه میخواهد مردم شعر ترانههای او را خوب متوجه شوند، ریتم «رپ کردن» را آرامتر میگیرد و سازبندی را هم خلوتتر درست میکند تا کلام خودش را نشان دهد اما این به این معنی نیست که در کارهای دیگرش به شعر اهمیتی نمیدهد.
وی گفت: البته در بعضی کارها باید یه مقدار شور حسینی هم داشته باشیم، مثل همین «یه مشت سرباز».
از سروش پرسیدند که چرا تصمیم گرفت که در کارش پیام داشته باشد؛ که در پاسخ گفت: وقتی میبینی که یه قدرتی داری و میتونی تاثیر بگذاری، چرا از آن به صورت مثبت استفاده نکنی؟
یکی از مخاطبان انگلیسی برنامه از سروش پرسید که آیا فکر میکند که در آینده با تغییر حکومت ایران، آزادی بیشتری در بیان ایدهها و افکارش داشته باشد؟ سروش از جواب دادن به این سوال پرهیز کرد.
سروش در پاسخ به این سوال که «تو قبلا از درد مردم بیشتر میگفتی اما اکنون با تغییر جا و «کلاس» ات، حسات عوض شده. حتی لباسات هم عوض شده»، گفت: کلا من برای همیشه نیومدم بیرون؛ بلکه اومدم کانالها را برای بچههای تهران باز کنم. میخوام با مهدیار آلبوم بدم بیرون و با بهترین رپخوانهای جهان کار کنم تا ببینم چند چندن. من همیشه دغدغههامو دارم. اینکه اونجا یه پیرهن دیگه تنم بود و اینجا یکی دیگه، یا الان اینجا دارم صحبت میکنم یا اجرا میگذارم هیچکدومشون دلیل نمیشه که مثلا حساب پولیمان رفته بالا یا «باکلاس» شدیم. هنوز «هیچکس» ام.
خط قرمزها
یکی از ویژگیهای موسبقی رپ و هیپهاپ در غرب این است که با ارزشها و هنجارهای مسلط در جامعه در چالش است و به همین دلیل مورد پسند قشرهای سنتی و محافظهکار نیست.
استفاده از فحش و کلام رکیک، یا ستایش از فرهنگ اسلحه و مواد مخدر در بیشتر آهنگهای رپ غربی و در کار برخی از رپخوانهای ایرانی نیز شنیده میشود اما در کارهای «هیچکس» وجود ندارد.
از سروش میپرسم که این نوع ملاحظه کاریها در کارهای او تا چه حد جنبه اخلاقی دارد و تا چه حد ناشی از خودسانسوری و رعایت خط قرمزهاست؟
سروش در جواب میگوید که به بعضی خطوط قرمز معتقد است چون آهنگهایش را اغلب خانوادههای ایرانی گوش میکنند.
به گفته سروش، او خیلی چیزها را رعایت میکند چون نمیخواهد «تاثیر منفی» روی جوانها داشته باشد.
در قسمت دیگری از برنامه، مهرک گلستان پیام اسام اسی را که از طرف مهدیار آقاجانی آهنگساز گروه «هیچکس» ارسال شد، قرائت کرد و قطعهای سازی از ساختههای مهدیار را که با کمانچه اجرا شده بود، پخش کرد.
مهدیار گفت که این آهنگ، یکی از آهنگهای آلبوم جدید او به نام «خودت باش» هست که تحت تاثیر یکی از صحنههای سورئالیستی فیلم «به آسمان نگاه کن» کمال تبریزی ساخته است. در یکی از صحنههای این فیلم، ساختمانی آتش گرفته و دارد میسوزد و یک زن رو به یک مرد فریاد میزند «اگر میخواهی بمیری برو بمیر اما خودت باش».
تماشاگری از سروش پرسید: شما موضعتان نسبت به دولت ایران چیست؟ شما میخواهید طرفدار دولت باشید یا مردم چون بعد از آهنگ «تهران» دیگر کارتان اعتراضی نیست. چون در آهنگ «یه مشت سرباز میگید» ما با همه مشکل داریم اما آخرش پرچم جمهوری اسلامی را بالا میبرید.
سروش نیز در واکنش گفت که به این سوال جواب نمیدهد.
چند گرم گوشت
آخرین پرسش از رپ خوان موفق ایرانی درباره زنان بود و اینکه چرا گروه «هیچکس» با این همه نفوذی که در جامعه ایران دارد، در مورد زنان ایرانی چیزی نساخته است.
سروش در پاسخ گفت: تا الان که چیزی نداشتیم اما قصد دارم آهنگی با عنوان «چند گرم گوشت» بسازم.
وی در ادامه این بحث با انتقاد از استفاده «ابزاری» از زنان در موسیقی غربی گفت: متاسفانه از جسم زن در تبلیغات، سوء استفاده میشه. حتی در آهنگهای غربی که ضعیفند، با آوردن چند زن که لباس تنشون نیست میخوان اون کار فروش بره.»
سروش لشکری در پایان این جلسه، آهنگ «یه روز خوب میآد» را برای حاضران اجرا کرد که واکنش او به رویدادهای سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ۸۸ تلقی شد و در آن میتوان اشارههای روشنی به فضای سیاسی ملتهب ایران سراغ گرفت؛ آهنگی که اینطور شروع میشود:
یه روز خوب میآد که ما همو نکشیم
به هم نگاه بد نکنیم
با هم دوست باشیم و دست بندازیم رو شونههای هم
آها مثل بچگیها تو دبستان...
و در میانه آهنگ درباره این «روز خوب» میگوید:
که هرج و مرج نیست و تو شلوغیها
به جای فحش به هم شیرینی میدیم و زولبیا
بامیه همه شنگولایم و همه چیز عالیه
فقط جای رفیق هامون که نیستن خالیه
خون میمونه تو رگ و آشنا نمیشه با آسمون و آسفالت
دیگه فواره نمیکنه، لخته نمیشه
هیچ مادری سر خاک بچه نمیره
خونه پناهگاه نیس و بیرون جنگ
وای از تو مثل بم ویرونهام...
باور کنید که من خیلی سعی میکنم که بفهمم امثال اسماعیل نوری الا ، نیک آهنگ ، اردشیر ذا ر ع ، جمشید طاهری پور ، بقیه نو سکولار ها ، کنشگران حقوق بشر ، سوسیال دموکرات ها ، چپ ها ، یا هر نام دیگری که اینها خودشان به خودشان میدهند الا نام واقعی آنها که مارکسیست روسی است ، چه میخواهند بگویند ؟ چه هدفی را دنبال میکنند ؟ ایرادشان به دگر اندیشان از اصلاح طلبان تا سلطنت طلبان ، از لیبرال ها تا ملیون ، از سبز ها تا ملی مذهبی ها ، تا مستقلین چیست ولی اظهارات اینها انقدر ضد و نقیض است و خودی و نخودی دارد و دیکتاتور منشانه و حذفی و استالینیستی و هوادار استفاده از قدرت خارجی به هر شکل برای ربودن قدرت است ، که شکی باقی نمیگذارد که اینها سر در دو آخور ظاهرا متضاد دارند . این هم دلایل من :
میدانیم که همه اپوزیسیون با مجاهدین و رجوی ها مرز بندی شدید دارند و آنها را میکوبند . چرا ؟
۱) میگویند رجوی ها و مجاهدین با صدام ساختند و علیه مردم ایران جنگیدند . ( به این واژه مردم دقت کنید چون مرتب اطلاق های متضادی می یابد ). اما همین ها از بختیار حمایت میکنند . که با انگلیس و امریکا و شاه مورد غضب مردم در ان زمان ( حتا اگر مردم صد در صد اشتباه میکردند ، چون همین مردم در جنگ عراق هم گول خمینی و آخوند ها را خورده و اشتباه میکردند ، همین مردم هم اشتباها دنبال جنبش سبز رفتند که به نظر این آقایان و خانم ها اشتباه بود ) ساخت و بعد ها با صدام هم ساخت علیه دولت ایران و کودتای نوژه را سامان داد . و هد اقل علنا گفت مشکل اول او خمینی است نه صدام !
۲) میگویند رجوی ها و مجاهدین پیروانشان را مغز شویی میکنند و د ر اشرف اینترنت و ماهواره و آزادی ابراز عقیده علیه عقیده رسمی ! نیست . خلاصه آنها در بی خبری و سانسور هستند و فقط اخبار ساخت رجوی ها یا مورد علاقه آنها به گوش هوادارن میرسد !
اما همه اینها از کوبا ، لنین ، اسد ، قذافی ، شوروی سابق ، دیکتاتوری های سابق شوروی ، .... حمایت میکنند . همه اینها اخباری را که نشان دهد بلاروس سرکوب میکند ، پوتین روزنامه نگران را سر به نیست میکند ، قذافی و اسد به زنان و بچه ها تجاوز میکنند ، چه گوارا ۵۰۰ نفر را بدون دادگاه میکشد ، کاسترو گروه فشار دارد و به مخالفین مثل زنان سفید پوش حمله میکند ، روزنامه نگار ان را زندان میکند ، اینترنت و ماهواره و مهاجرت ندارد ، یک میلیون بیکار دارد ، فحشا در اثر فقر در آنجا رسمی است ، .... سانسور میکنند و مغز پیروانشان را میشویند . در مورد رجوی سانسور فیزیکی است ! یعنی وقتی کسانی از اشرف در میروند و به جهان آزاد می آیند علیه ان موضع میگیرند . یعنی مغز هودار قفل ابدی ندارد . اما اینها سالهاست در غرب زندگی میکنند و این همه آزادی و دموکراسی را در غرب میبینند ولی از دیکتاتوری کوبا و خشونت و انقلاب و سیاه کل و شوروی و لنین و گاهی حتا استالین دفاع بیشرمانه میکنند . یعنی مغزشان ۳ تا قفل دارد . در فضای ۱۹۱۷ زندانی هستند . اگر چه سلول های آنها درهای باز به روی سوئد و کانادا و آلمان و امریکا و فرانسه دارد ولی علیه این کشورها که در ان مفت میخورند و میچرخند و کمک میگیرند و وب سایت میزنند و .... اراجیف به مردمی تحویل میدهند که ۵ میلیون آنها در همین خارج زندگی میکنند و نیمی از آنها هم حاضرند همین فردا به همین کشورها مهاجرت کنند نه برای تبلیغ کوبا و استالین ، بلکه برای دیدن کنسرت آشر ، جاستین تیمبرلیک ، بیانسه ، کیتی پری ، .....
۳)میگویند مجاهدین قدرت پرست ماکیاولیست هستند . هدفشان کسب قدرت به هر طریق است ! به رای مردم احترام نمیگذارند ، اگر به قدرت برسند همه را حذف میکنند ! عجبا ! نوری ا لا و بقیه مارکسیست ها ( سکولار ، کنشگر حقوق بشر ، سوسیال دموکرات ، ...) در این کشورهای غربی دنبال چی هستند ؟ این وب سایت ها از کجا خرجش می اید ؟ این رفت و آمدها به کمیته های سنای امریکا و مجالس اروپا برای چیست ؟ پیشنهاد تشکیل دولت سایه ! رای گیری در خارج از کشور ،پیشنهاد استفاده از قدرت خارجی ( مثل مستفا کمال ، دوگل ، لنین )، حذف برخی گزینه ها از دستور کار آینده مجلس موسسان آینده ، ..... برای بند و آبروی عمه استالین است یا تره کی ؟ کوبیدن اصلاح طلبان ، لیبرال ها ، ملیون ، ملی مذهبی ها ، مشروطه خواهان و این همه زندانی سیاسی که در زندانها دارند میپوسند . کروبی ، موسوی ، هر کس که مسلمان است و مذهبی و میخواهد با نیروی مذهب علیه استبداد و وابستگی بجنگد و در سرنوشت کشورش شریک باشد و با همین اسلام مارکسیستی حاکم بیش از همه مبارزه کرده و هزینه داده و بیشتر از همه مورد خشم حکومت است ، اگر اسمش حذف نیست پس چیست ؟
فرض کنیم همین فردا اینها کشور را یک جوری اینها تصرف کنند . در پشت بام مدرسه رفاه اینها آیا امثال بازرگان ، بنی صدر ، موسوی ، کروبی ، گنجی ، سروش ، خاتمی ا عدا م نخواهند شد ؟ آیا اگر رجوی مثل سال ۵۷ بخو اهد به ایران برگردد و جوانان را دور خود جمع کند . آنها را سازماندهی کند در خانه های تیمی و محلی و بعد به اینها بگوید سهم من چی ؟ من که بیشتر کشتار دادم ، یا هر روز تظاهرات کند و از اینها بخواهد موسوی و کروبی و خاتمی را ا عدا م کنید ، اگر فدائیان بروند گنبد بخواهند حکومت دیکتاتوری پرولتاریا ایجاد کنند ، کردها پادگانها را در هم بکوبند و از دولت مرکزی بخواهند دولت محلی آنها را به رسمیت بشناسد ، حقوق اقلیت ها را بدهد ، با برادرانشان در کردستان عراق متحد شوند ، آذربایجانیها بروند با ترکیه و آذربایجان چاق سلامتی .... دولت اینها چه میکند ؟ من از دخالت های خارجیها فعلا حرفی نمیزنم .
۴) میگویند جنبش سبز و اصلاح طلبی به حقوق طبقه کارگر و اقلیت های قومی نپرداخته و آنها را فراموش کرده به همین دلیل شکست خورده ! میگویند چرا موسوی و کروبی و خاتمی کاری نکردند ، پس با رژیم بودند !
این طبقه کارگر و روستایی مذهبی است ! بیش از طبقه شهری هوا دار حکومت و روش پوپولیستی احمدی نژاد است . اگر اینها میخواستند مثل شما به مذهب آنها حمله کنند ، یا شهری ها را کمتر بها بدهند و شعار های کارگری کمونیستی بدهند ان ۳ میلیون شهری را هم از دست میدادند بدون آنکه طبقه کارگر را به دست بیاورند . این یک مغلطه است که انقلاب و جنبش توسط کارگران انجام میشود ! یک دروغ تاریخی است . لنین هم سوار خر آما ده بورژوازی و خورده بورژوازی شد و با زور بازوی نیروی دریایی و توطیه و ترور و چماقداری مثل هیتلر قدرت را دزدید . تنها در لهستان انهم علیه رژیم کمونیستی کارگران با اتحاد با کلیسا و مذهب پوزه مارکسیسم روسی را به خاک مالیدند . در ایران هم طبقه متوسط شهری با اتحاد با کارگر مذهبی ( دنباله روی ایت الله ها بر اساس تکلیف شرعی ) رژیم مدرن شاه را ساقط کردند . همه جا خرده بورژواها و بورژواها انقلاب راه انداخته اند . این اقوام ( مخصوصا کردها ) وقتی رژیم بالا سرشان دموکرات باشد شلوغ میکنند . تاریخ نشان داده که آنها دنباله رو زور هستند . صدام ، اسد ، ولایت فقیه ، ... اینها را ساکت نگه داشته اند . هر وقت رژیم ضعیف شده مثل آخر دولت قاجار ، اوایل رژیم شاه ، زمان بازرگان ، .... اینها پر رو شده و شورش کرده اند . انهم نه همه آنها بلکه مزدورانی که از همسایه و یا آنسوی آبها و یا شوروی تحریک میشده اند در آنجا سر و صدا کرده اند .
اینکه موسوی و کروبی و خاتمی کاری نکرده اند درست . اما شما چه کرده اید ؟ نوری الا یک لیست بدهد ، نیک آهنگ یک لیست بدهد ، فدایی و توده ا ی ، لیست بدهند . اینکه بلیت بگیری وبا پاسپورت از فرودگاه مهر ابا د با بدرقه بری خارج ، آنجا پول از این و ان بگیری و وب سایت بزنی و به سازگارا و گنجی و زید آبادی و مجید توکلی و ابراهیم یزدی و عماد به آور ، باقی ، تقی رحمانی و نرگس محمدی و بها ره و هنگامه و هاله و سارا ، .... حمله کنی که به زندان افتاده و شکنجه دیده اند و یا هنوز زیر بخیه هستند و هر لحظه یک پاسدار منافع روسیه ممکن است به دستور سر دسته مافیا پوتین یک پنجه بوکس بزند در مقابل دوربین به سینه آنها و آنها را بکشد یا مثل سامی و فروهر ها آنها را سلاخی کند ، یا مثل لاهوتی سر به نیست کند ، ..... که اسمش مبارزه نیست .
۵) میگویید اینها دروغ میگویند ، عذر خواهی نمی کنند ، رادیکال نمیشوند ، ....... حجم دروغی که شما سکولار ها ، کنشگران حقوق بشر ، سوسیال دموکرات ها همه روزه به فضای مجازی میریزید از حجم دروغی که رژیم ج ا ساخته شما میریزد چندین برابر بیشتر است .
از غرق شدن صمد در رودخانه ، تا ریختن زندانیان سیاسی به دریاچه قم در زمان شاه ، تا اینکه سروش دانشگاه ها را بست ، تا اینکه لیبرال ها این رژیم فقاهتی را میخواستند و بر ساختند ، تا اینکه بنی صدر گفت موی زن اشعه X دارد ، تا اینکه احمدی نژاد دیکتاتور اصلی است ، یهودی است ، اسرائیلی است ، تا اینکه مصدق خو دش علیه خو دش کودتا کرد ، تا اینکه مصدق ساواک را درست کرد ، تا اینکه شعبان بی مخ و نواب صفوی عامل مصدق بودند ، تا اینکه دکتر یزدی سران ارتش را اعدام کرد ، تا اینکه ایت الله بروجردی علیه مصدق کودتا کرد ، تا حمایت شاه از اسلام رادیکال خمینی و توسعه مساجد موجب انقلاب ۵۷ شد ، تا اینکه امریکا در گوادلوپ انقلاب کرد در حالیکه که شوروی هم آنجا بود و توده ایها و فدیه و مجاهدین هم در این انقلاب بودند ، تا اینکه اسلام رحمانی همان اسلام مارکسیستی استالینیستی حاکم است ، شورای هماهنگی سبز و جنبش سبز آمریکایی است ، .......
تنها میتوانم بگویم که رفتار مشکوک شما و حمله های گزینشی شما جایی برای تردید باقی نمیگذارد جز اینکه شما ها سر در دو آخور دارید و ماموریت شما از مسکو میاید . اگر چه همه در اروپا و امریکا جمع شده اید تا از پول ها و امکانات امریکا هم استفاده کنید . به همین دلیل اسم عوض کرده ا ید تا آمریکایی ها متوجه اهداف پنهانی شما نشوند . وگرنه هر آنچه میگویید همان گفتمان ۵۷ است . مارکسیست لنینیست روسی .
برای اینکه فکر نکنید من ضد چپ هستم و سوسیال دموکراسی به شما میگویم که ناصر کاخ ساز یک سوسیال دموکرات واقعی است . او تنها کسی است که از سیاه کل و ژاندارم کشی و توهمات استالینیستی و لنینیستی فاصله گرفته . اگر شما واقعا سوسیال دموکرات هستید باید دنبال او بروید . اگر حقوق بشر طلب هستید شیرین عبادی واقعا در این راه زحمت میکشد .