نسخه آرشیو شده

نمایشگاه مجسمه تاها بهبهانی؛ «پرنده‌ها نمادی از انسان هستند»
تاها بهبهانی در نمایشگاهی از آثارش / عکس از مهر
از میان متن

  • «من پرنده را نمادی ازانسان می گیرم و سپس مضامین مد نظرم را به این وجود سمبولیک نسبت می دهم. اگر بخواهیم نام علمی برآثارمن بنهیم درحوزه متافیزیک سورئالیسی می گنجد.»
روشنک شهابی
پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷ | کد خبر: 66634

نمایشگاه مجسمه تا‌ها بهبهانی با عنوان «هو تاج شاهی بر سرم» از بیستم آبان ماه تا سوم آذرماه در نگارخانه موسسه فرهنگی اکو بر پا شده است. این نمایشگاه که پنجاه و پنجمین نمایشگاه این هنرمند است، در روز نخست با فروش ۱۲۰ میلیون تومانی روبرو شد.

این نمایشگاه شامل ۴۳ مجسمه برنزی از تا‌ها بهبهانی است که اجرای بخشی از طرح‌های «هو حق» این هنرمند است که در سال‌های اخیر خلق شده‌اند.

تا‌ها بهبهانی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی است که از سال ۱۳۵۰ آثار خود را با عنوان «پرندگان تا‌ها» در بیش از ۵۵ نمایشگاه‌ فردی و جمعی در داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه پیشین او که سال گذشته با عنوان «پرنده، قفل و رهایی» در گالری شیرین برگزار شد، نیز همین نگاه را دنبال می‌کرد.

پرنده در فرهنگ و ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و در آثار ابن سینا تا عطار حضور مستمری دارد.

تا‌ها بهبهانی درباره نگاه ویژه‌ای که به پرنده در آثارش دارد، به مردمک می‌گوید: من پرنده را نمادی از انسان می‌گیرم و سپس مضامین مد نظرم را به این وجود نمادین نسبت می‌دهم. اگر بخواهیم نام علمی بر آثار من بنهیم در حوزه «متافیزیک سورئالیستی» می‌گنجد.

مجسمه‌های بهبهانی که به صورت پرنده‌های متنوع طراحی و ساخته شده‌اند؛ تلفیقی از هنر مدرن با هنر سنتی ایرانی است. در آثار وی نشانه‌هایی برگرفته از عرفان ایرانی اسلامی و به ویژه پرندگان منطق الطیر عطار، خط و شعر فارسی به چشم می‌خورد.

بهبهانی از جمله هنرمندانی است که همواره نمایشگاه‌های خیریه از آثار خود و هنرجویانش به نفع کودکان بی‌سرپرست و بیماران خاص برگزار می‌کند، در آبان ماه سال جاری نیز یکی از پرنده‌های او با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به نفع بیماران سرطانی موسسه خیریه بهنام دهش پوربه فروش رفت.

بهبهانی می‌گوید: بر خلاف بسیاری از هنرمندان تجسمی که در آثار خود گرایش ویژه‌ای به هنر مدرن با ریشه غربی دارند، من در کار‌هایم گرایش بیشتری نسبت به کارگیری ریشه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی دارم.

هریک از مجسمه‌های برنزی این مجسمه‌ساز، یک شعر هستند؛ او درباره معناگرایی در آثارش می‌گوید: معنا گرایی شاخصه اصلی کار من است و من خودم را هنرمند معناگرایی می‌دانم. ظهور رویکردهای عرفانی در کار من با گرایش به اشعار مولانا آغاز شد و پس از چند سال که بضاعت معنوی‌ام افزایش پیدا کرد به اشعار عطار گرایش پیدا کردم، اما چند سالی می‌شود که در طرح‌هایم برای ساخت مجسمه از اشعار خودم نیز استفاده می‌کنم و این نمایشگاه در برگیرنده مجسمه‌هایی است که با شعرهای خودم ساخته‌ام.

او تاکنون تجربه‌های متعددی را در مجسمه‌سازی و نقاشی پشت سر گذاشته و تاکنون با موادی چون سفال و سرامیک مجسمه‌های متعددی ساخته است. اما از شش سال پیش مجسمه‌هایش را با برنز می‌سازد، چرا که برنز مقاومت بیشتری نسبت به سایر مواد دارد و به گفته او برنز ریشه در هنر باستانی ایران دارد.

بهبهانی از جمله مجسمه‌سازانی است که به تاثیر ادبیات در مجسمه‌سازی توجه دارد. او در سال‌های گذشته شاگردان بسیاری تربیت کرده است اما به گفته خودش شاگردانش با این‌که هر یک راه خودش را پیش گرفته‌اند، متاثر از نگاه او به مجسمه سازی هستند و آن‌ها نیز هر یک مضمون ادبی و ایرانی را برای ساخت مجسمه‌هایشان انتخاب می‌کنند.

او با پیوند بین هنر و عرفان، روح تازه‌ای به هنر امروز ایران بخشیده است و به برکت این سبک، توانسته است راهی نو به روز دنیا باز کند.

این هنرمند ایرانی در جلد اول کتاب «پرندگان تا‌ها» آثار خود را در فاصله سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۷۴ منتشرکرده است و تا به حال ۶۵ مجموعه دار از ۱۲ کشور، مجسمه‌های او را خریداری کرده‌اند.

تعدادی از پرنده‌های بهبهانی در نمایشگاه «رویکرد‌ها و گرایش‌ها» که دربرگیرنده آثار هنرمندان مدرن ایران است از روز جمعه ۲۷ آبان ماه درگالری شیرین به نمایش گذاشته خواهد شد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی