نسخه آرشیو شده

جشنواره‌ مد و سیاست‌های لحظه‌ای ارشاد
پوستر جشنواره / ایسنا
از میان متن

  • گفته می‌شود بسياری از مانكن‌هايی كه در غرفه‌های این جشنواره مد حضور داشتند، ناچار شدند روی لباس‌های خود مانتو بپوشند كه تعجب بازديدكنندگان را به همراه داشت.
موضوع مرتبط

مردمک
یکشنبه ۰۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۰:۲۷ | کد خبر: 6732

نخستين جشنواره مد و لباس ايران با حمايت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد. این نخستین جشنواره‌ای بود که بخش خصوصی آن را برگزار می‌کرد، اما مسئولان دولتی از آن به شدت انتقاد کردند.

نخستين جشنواره مد و لباس ايران با حمايت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روز سوم دی‌ماه در محل نمايشگاه‌های بين‌المللی تهران افتتاح شده بود، روز جمعه ششم دی‌ماه با استقبالی نه چندان چشمگیر و نارضایتی غرفه‌داران به كار خود پايان داد.

مسئولیت اين جشنواره را یک شرکت خصوصی برعهده داشت. از همین رو فروش بليط‌های 20 هزار تومانی برای بازدید از نمایشگاه، اعتراض بازديدكنندگان را برانگيخت.

از سوی دیگر خصوصی بودن نمایشگاه سبب شد برخی از مسئولان از آن به شدت انتقاد کنند. فرحناز قندفروش، مشاور استاندار تهران در امور بانوان و از مدیران فعال کشور درعرصه مد و پوشاک اين جشنواره را «نمایشگاهی با رویکرد کاملاً تبلیغاتی» توصیف کرد که با رویکرد فرهنگ اسلامی برنامه‌ریزی نشده و برای کسب در آمد برپا شده است.

به نظر می‌رسد برگزاری نخستین جشنواره مد ولباس بین المللی به دليل اتخاذ سياست‌های تجاری و بهره‌گيری كم‌تر از مولفه‌های فرهنگی با موفقيت لازم همراه نبوده است.

مدی که زیر مانتو پنهان ماند

با اين‌كه اعلام شده بود لباس‌های اين جشنواره در غرفه‌ها به نمايش عمومی درمی‌آيند و بخش ويژه‌ای هم برای نمايش زنده لباس (فشن شو) در نظر گرفته شده، اما غرفه‌داران از امكان عرضه لباس‌ها محروم شدند و نمايش زنده لباس هم با دستور معاون فرهنگی وزير ارشاد تعطيل شد.

بسياری از مانكن‌هايی كه در غرفه‌ها حضور داشتند، ناچار شدند روی لباس‌های خود مانتو بپوشند كه تعجب بازديدكنندگان را همراه داشت.

مسئول يكی از غرفه‌ها با اشاره به «سياست‌های لحظه‌ای» وزارت ارشاد گفت: از ديروز وزارت ارشاد ايراد گرفته است كه مانكن‌ها بايد پوشيده باشند؛ درحالی كه تمام كارهای ما كارهايی است كه داخل خانه پوشيده می‌شود.

خانم فرجاد، مدير غرفه «رويانگار» هم در گفت‌وگو با روزنامه فرهنگ آشتی از اعلام ديرهنگام نمايشگاه گله كرد و گفت: در چنين نمايشگاه‌هايی بايد از يک سال قبل زمان برگزاری نمايشگاه اعلام شود تا شركت‌كنندگان فرصت كافی برای ارسال محصولات‌شان داشته باشند.

وجود غرفه‌های وسايل و ادوات لاغری، زيورآلات زنانه و مجلات آشپزی نیز به فضای نمايشگاه حال و هوايی شبيه بازارهای فصلی ايام عيد و كريسمس داده بود.

بی‌تجربگی و اعمال سیاست‌های دوگانه

کارشناسان معتقدند که بی‌تجربگی دبیر این جشنواره در مسائل فرهنگی و همچنین اتخاذ سياست‌های دوگانه وزارت ارشاد در قبال فعالان عرصه مد و پوشاک را می‌توان از دلایل ناموفق بودن این جشنواره برشمرد.

ابوالفضل محمدخانی، دبير جشنواره مد ولباس که مدیریت شرکت «پرشين يونيورسال كيش» را برعهده دارد، در برگزاری نمایشگاه‌هایی در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته است.

هرچند سال گذشته همین شركت، جشنواره مد و لباسی را در کیش برپا کرده بود، اما نام محمدخانی به عنوان حضوری موثر در حوزه‌های فرهنگی به جای نمانده است.

منتقدان بر این باورند که با توجه به این‌که موضوع لباس و مد ارتباط بسیار نزدیکی به حوزه‌های هنری دارد، بهره بردن از حضور کارشناسان باتجربه امور هنری می‌تواند در برگزاری چنین جشنواره‌هایی موثر واقع شود.

رعایت استانداردهای بین‌المللی، اعمال قوانین و سیاست‌های مشخص در راستای فرهنگ پوشش ایرانی از دیگر عوامل موثر در برگزاری جشنواره نوپای مد ولباس شمرده می‌شوند.

ايمانی خوشخو، معاون فرهنگی وزير ارشاد معتقد است که اين حركت تازه شروع شده و بايد صبر كنيم كه قدم‌های ابتدايی هرچند كند برداشته شود تا به جايگاهی برسيم كه هرچيزی جای خودش قابل حمايت باشد.

گفتنی است پيش از اين، برگزاری جشنواره مد و لباس دولتی و در انحصار مركز امور بانوان استانداری تهران بود كه سه دوره متوالی اين جشنواره را برگزار كرد و در هر سه دوره با مخالفت تعدادی از اعضای كارگروه مد و لباس مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبه‌رو بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی