نسخه آرشیو شده

ارسلان کامکار: ارکستر ناسیونال اکراین آماتوری بود
ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین در تهران/ مردمک
از میان متن

  • ارسلام کامکار از شیوه نوازندگی و صدادهی ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین که در تالار وزارت کشور به اجرای قطعات حسین علیزاده و محمدرضا درویشی، آهنگسازان ایرانی پرداخته بود، انتقاد کرد.
موضوع مرتبط

مردمک
پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۳ | کد خبر: 6862

ارسلان کامکار، نماینده ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو یک را یک ارکستر آماتور و ابتدایی ارزیابی کرد.

ارسلان کامکار، نماینده ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین به رهبری ولادیمیر سیرنکو یک را یک ارکستر آماتور و ابتدایی ارزیابی کرد.

کامکار از شیوه نوازندگی و صدادهی این ارکستر که در تالار وزارت کشور به اجرای قطعات حسین علیزاده و محمدرضا درویشی آهنگسازان ایرانی پرداخته بود، انتقاد کرد.

وی رهبرارکستر ناسیونال اکراین را غیرحرفه‌ای و نوازنده‌های آن را ضعیف و مبتدی و اجرایی که پشت سر گذاشتند را توهین به مردم و مخاطب دانست.

وی با انتقاد به سخنان محمدرضا درویشی که گفته بود ارکستر سمفونیک تهران و یا دیگر ارکسترهای ایرانی توانایی اجرایی قطعه‌ای چون «کلیدر» اثر درویشی را ندارند، تاکید کرد که آقای درویشی باید حرف خود را نسبت به ارکستر سمفونیک پس بگیرد.

ارکسترهای دولتی

با وجود آن‌که استقبال مخاطبان از کنسرت ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین به دلیل اجرای قطعاتی از دو آهنگساز محبوب ایرانی بسیار خوب ارزیابی شده است، اما برخی از کارشناسان معتقدند بهتر بود به جای استفاده از نوازندگان خارجی از ارکستر سمفونیک و یا ارکستر پارسیان و نوازندگان ایرانی بهره برده و در ضمن از آن‌ها حمایت می‌شد.

به نظر می‌رسد آهنگسازان صاحب سبک ایرانی که قصد به اجرا گذاشتن قطعات ماندگاری چون «کلیدر»، «نی‌نوا» و «ترکمن» را داشتند از اعتماد کافی نسبت به نوازندگان ایرانی برخوردار نبوده‌اند.

حسین علیزاده در نشست مطبوعاتی این کنسرت اعلام کرد: اغلب برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران و سایر ارکسترهای موجود در ایران دولتی است و از آن‌جا که کارهای جمعی، به خصوص در ارگان‌های دولتی شکل کارمندی به خود گرفته است، نمی‌توان اثر واقعی هنرمند را در این ارکسترها ارائه کرد.

وی معتقد است این ارکسترها به لحاظ کیفی توان اجرای برخی از قطعات را نیز ندارند و راه‌حل این مشکل را ایجاد ارکسترهایی خصوصی و بیرون از چارچوب دولت می‌داند.

جدا از مشکلات مدیریتی که ارکستر سمفونیک تهران سال‌ها با آن‌ها روبه‌رو بوده است، می‌توان از چنین فرصت‌هایی برای ارتقای سطح کیفی نوازندگان و ارکسترهای ایرانی بهره برد.

علیرضا مشایخی آهنگساز نوگرای ایرانی نیز پیش از این اشاره کرده بود که ارکستر سمفونیک تهران به یک ارکستر مناسبتی تبدیل شده است و این را برای تنها ارکستر رسمی کشور خجالت‌آور خوانده بود.

گفته می‌شود چنین نگاهی به ارکستر رسمی کشور باعث پایین آمدن سطح کیفی آن و بهره نبردن از توانایی نوازندگان و چه بسا رهبری ارکستر را پی داشته است.

منتقدان وضعیت ارکستر سمفونیک تهران را که به رهبری منوچهر صهبایی در اجرای فصل پاییز آن در نوع خود اجرایی قابل قبول از نظر وظایف رهبری ارزیابی کرده بودند.

با این حال مشکلاتی چون کوک‌های نامناسب، عدم اجرای درست و اشتباه‌های مکرر در نوازندگی را به خصوص از سوی نوازندگان سازهای بادی برنجی از ضعف‌های آن برشمرده‌اند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

امير حسين مظاهري

با كاك ارسلان گيان موافقم

امير حسين مظاهري | ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی