حمید سمندریان و فریندخت زاهدی، مدرسان تئاتر ایران دو داور ایرانی بخش بینالملل جشنواده تئاتر فجر هستند.
حمید سمندریان، کارگردان، مترجم و مدرس با سابقه تئاتر ایران در جمع داوران بخش بینالملل بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر حاضر میشود.
سه داور خارجی و دو داور ایرانی، درباره آثار شرکت کننده در بخش بینالملل بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر قضاوت خواهند کرد.
حمید سمندریان و فریندخت زاهدی، مدرسان تئاتر ایران دو داور ایرانی بخش بینالملل جشنواده تئاتر فجر هستند.
دنیل بروکس نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر از کانادا که در کنار نگارش و بازی در نمایشنامههای مختلف، جوایزی در جشنوارههای بینالمللی از آن خود کرده است و میکه کولک، استاد تئاتر دانشگاه آمستردام هلند به همراه یکی از متخصصان تئاتر از ترکیه که هنوز نام او اعلام نشده است به داوری و ارزیابی آثار بخش بینالملل تئاتر فجر میپردازند.
حمید سمندریان، کارگردان دوزخ و بانوی سالخورده
حمید سمندریان در سال 1310 در تهران به دنیا آمد، و از سال 1320 تا1330 در کلاسهای تئاتر و هنرپیشگی پرداخت. او از سال 1340 پس از چند سال زندگی در آلمان، به دعوت وزارت فرهنگ و هنر به ایران بازگشت و در سال 41 دو نمایش دوزخ و اشباح را به روی صحنه برد.
حمید سمندریان در سال 44 در تاسیس دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران همکاری کرد و پس از آن به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت.
نمایشهای بازی استریندبرگ و ملاقات بانوی سالخورده از آثار مشهوری است که حمید سمندریان در طول سالهای فعالیت هنری خود به روی صحنه برده است.
جشنواره بیست و هفتم و بخش بینالملل
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از دوم تا یازدهم بهمن در تهران برگزار خواهد شد.
براساس گزارش ستاد خبری جشنواره تئاتر فجر، هشت نمایش از کشورهای مختلف اروپایی در بخش بینالملل این جشنواره به رقابت میپردازند.
نمایشهای باغ آلبالو از انگلستان، دون کیشوت از لهستان، مریض خیالی از فرانسه، دیوار از گرجستان و قصر از آلمان، پرده به کارگردانی شاهین صیادی از کانادا و نقالی رستم و سهراب به کارگردانی سمیرا سینایی از مجارستان قرار است در بخش مسابقه بینالملل جشنواره روی صحنه رفته و در کنار گروههای ایرانی معرفی شده در این بخش، به رقابت بپردازند.
حضور گروههای خارجی شناخته شده و صاحب سبک در جشنواره تئاتر فجر که به عنوان معتبرترین جشنواره تئاتر ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است، میتواند در افزایش سطح کیفی جشنواره و هنرمندان تاثیرگذار باشد.
مشکلات مالی موثر در حضور گروههای خارجی
اختصاص دادن بودجه کافی برای حضور گروههای خارجی در جشنواره فجر در بالا بردن کیفیت اجرای بخش بینالملل موثر خواهد بود.
این در حالی است که بودجه اختصاص داده شده امسال به جشنواره تئاتر فجر 800 میلیون تومان اعلام شده که در مقایسه با بودجه سال گذشته تفاوتی نکرده است.
حسین مسافر آستانه، دبیر بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر چندی پیش درباره انصراف بعضی از گروههای خارجی منتخب این دوره گفته است که بیشتر گروههای تئاتری اروپايی حمایت کنندگانی دارند كه هزینه سفرهای خارجی آنها را میپردازند.
اين گروهها از پیش تصور میكردند كه جشنواره تئاتر فجر آنها را در سفر به ایران حمایت میکند، اما به گفته حسین آستانه، ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر چنین بودجهای ندارد.
ناامنی تئاتر شهر و موانع سیاسی
ناامنی مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی دیگر از مسائلی که در برگزاری این دوره از جشنواره مشکلاتی بهوجود آورده، مطرح شده است.
برخی معتقدند پس از آن که وزیر ارشاد در نامهای به شهردار تهران اعلام کرد که ادامه هر نوع عمليات ساختمانی در اطراف ساختمان تئاتر شهر منوط به تضمين و تامين امنيت مردم و حفاظت از آن توسط شهرداری است، برخی از گروههای خارجی از شرکت در جشنواره خودداری کردند.
از سوی دیگر، چارچوب انتخاب نمایشها و شیوه اجرای آنها و کیفیت رابطه سیاسی ایران با کشورها گروههای تئاتری از جمله عواملی است که در حضور این گروهها در جشنواره تاثیر گذار است.
به گفته دبیر جشنواره، از هر 20 ارتباطی که با گروههای خارجی برقرار میشود، تنها یک گروه به حضور در جشنواره فجر علاقه نشان میدهد.
من افتخار میکنم که در سال 1344 تا 1348 از در اولین دوره ی رشتنه یتاتر در دانشکده ی هنرهای زیبا از شاگردان استاد حمید سمندریان بودم و همچنین از اعضای گروه پازارگاد که از نمایش آندورا کارم را با ایشان شروع کردم وتا سال 1355 ادامه دادم . اکنون 40 سال از آن زمانمیگذرد و من نهوز ارادت و دمستی ام را با استاد ادامه میدهم و هر چه دارم از او دارم این یگانه استاد تاتر و همسرش هما روستا از دوستان فراموش نشدنی من هستند و من وفاداری ام را نسبت به حمید عزیزم پس از 40 سال هنوز دارم و خود را هنوز شاگرد او میدانم. عمر او وهمسرش هما دراز باد.