بسیاری از تکنوازیهای سالهای 40، سنتور نوازی فرامرز پایور، تار جلیل شهناز، پرویز یاحقی و نخستین برنامههای ساز و آواز ایرانی با صدای دلکش و ویولون علی تجویدی در قالب صفحه به همت کریم چمنآرا ضبط و ماندگار شد.
کریم چمنآرا از بنیانگذاران مرکز موسیقی بتهوون که پدر نشر ایران لقب گرفته است، چهارشنبه 25 دی ماه به علت ایست قلبی درگذشت.
کریم چمنآرا متولد 1302 در تبریز نخستين ناشرتخصصی موسيقی در ايران و موسس نشر بتهوون بود.
بیش از نیم قرن فعالیت چمنآرا در حوزه نشر موسیقی سبب شد تا توليد آثار موسيقى و حقوق هنرمندان، مفهومى درست و مدنی یافته و حضور یک ناشر فرهیخته در صنعت موسیقی به عنوان عنصری مهم شناخته شود.
حسین علیزاده پیش از این درباره مرکز موسیقی بتهوون گفته بود: فکر تاسيس اين مرکز در روند شکلگيری موسيقی بسيار موثر بوده است. جا دارد آن رادر تاريخ موسيقی ايران ثبت کنيم. اين مرکز باعث ارتقاء ذهنی موسيقی شد.
مرکز موسیقی بتهوون در سال 1332 با نام «صفحه فروشی بتهوون» توسط برادران چمنآرا و به مدیریت کریم چمنآرا افتتاح شد و سالها بهعنوان مهمترین مرکز توزیع محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی فعالیت کرد.
مرکز موسیقی بتهوون در ابتدا مغازه کوچکی در خیابان منوچهری بود که روشنفکران و دوستداران موسیقی برای تهیه و شنیدن صفحههای کلاسیک غربی و بعدها موسیقی ایرانی از سرتاسر ایران به آن سر میزدند.
فروشگاه بتهوون از خیابان منوچهری به خیابان نادری و بعدها به خیابان ولیعصر منتقل شد و موسیقی پاپ و دیگر ژانرهای موسیقی نیز به مجموعه موسیقیهای این مرکز اضافه شد.
مرکز موسیقی بتهوون در خیابان ولیعصر در مسیر رفت و آمد دانشجویان و دانشآموزان هنرستان موسیقی قرار داشت و بسیاری از آن دانشجویان و دانش آموزان هر روز در مسیر خود به آن سری میزدند و از یافتن موسیقیهایی که جای دیگری قابل دسترس نبودد لذت میبردند.
بسیاری از تکنوازیهای سالهای 40، سنتور نوازی فرامرز پایور، تار جلیل شهناز، پرویز یاحقی و نخستین برنامههای ساز و آواز ایرانی با صدای دلکش و ویولون علی تجویدی در قالب صفحه به همت کریم چمنآرا ضبط و ماندگار شد.
کریم چمنآرا دستگاه ضبط و تكثير صفحههاى ريزشيار نرم را به ايران وارد كرد، با هنرمندان قرارداد بست و حقوق مادى و معنوى آنها را بیشتر از آنچه امکان ناشران ایران بود، پرداخت.
در سالهای انقلاب، این فروشگاه چند بار آتش گرفت و نزدیک به 100 هزار صفحه از آثار موسیقی سنتی و کلاسیک آن از بین رفت.
مرکز موسیقی بتهوون در سالهای دهه شصت، به دلیل مخالفت مذهبی با نشر موسیقی، روزهای سختی را پشت سر گذاشت.
در سال 1383 ساختمان اصلی فروشگاه بتهوون در خیابان ولیعصر برای پرداخت بدهیهای بخش تولید آلبوم شرکت «آوای خورشید» که توسط بابک چمنآرا، برادرزاده کریم چمنآرا تاسیس شده بود تعطیل شد و به فروشگاهی اجارهای در میدان محسنی تهران منتقل شد.
این فروشگاه در شهریور 1385 به دلیل فروش بلیط کنسرت گروه راک اس.دی.اس که قرار بود در آموزشگاه ترانه کنسرت داشته باشد، توسط اداره اماکن پلمپ شد، اما چندی بعد که مشخص شد علت پلمپ آن عدم هماهنگی وزارت ارشاد و اداره اماکن در برگزاری کنسرت گروههای زیر زمینی در آموزشگاههای ترانه و راحیل بوده است، فعالیت خود را از سر گرفت.
فعالیت فروشگاه بتهوون به عنوان قدیمیترین فروشگاه موسیقی ایران پس از 54 سال فعالیت در حوزه نشر موسیقی به دلیل بدهیهای ناشی از رکود بازار موسیقی و کنسرتهای کم رونق، متوقف شد.
آوازه و نام کریم چمنآرا در طول سالهای طولانی فعالیتش در میان چند نسل مردم ایران ماندگار شده است.
نباید گفت متاسفانه که واقعا جای تاسف نیست جای توجه صحیح است به محصولات موسیقی و هنری یا نمایشی . من نمیدانم چه جوری می شود که بازیگران جوان و خوش صورت سینمای امروز فیلم باز سازی شده ی بهروز وثوقی را بازی میکنند . فیلم به روی پرده سینما میرود . همه نگاه میکنند ولی بدون هیچ اموزه ای . اما جلوی فیلم های انتفادی روانشناسانه / فیلم نامه های محکم و قوی را میگیرند . جلوی پخش اثار اموزنده ی موسیقی را میگیرند .حمایت که نمیکنند هیچ بدنر مانع هم میشوند .
ادمی فکر میکند تمام مسائل اطرافش به خاطر هیچی است . وقتی هیچ چیزی امنیت ندارد به درد چه می خورد ؟