اولین شماره ماهنامه سینمایی «سینما- چشم» با سردبیری پرویز جاهد منتشر شد.
انتشارات اچانداس مدیا شماره اول ماهنامه «سینما-چشم» به عنوان اولین نشریه سینمایی فارسیزبان در لندن را به صورت چاپی منتشر کرده است.
سردبیری این نشریه که در ۱۹۰ صفحه منتشر شده، پرویز جاهد، روزنامهنگار و منتقد باسابقه سینمایی برعهده دارد.
شماره اول «سینما-چشم» به بازخوانی فرانسوا تروفو، فیلمساز صاحب سبک فرانسوی اختصاص دارد و در آن نوشتههای تعدادی از منتقدین و نویسندگان نامآشنای سینمایی درباره این فیلمساز و آثارش به چاپ رسیده است.
چرا تروفو؟ نوشته پرویز جاهد، پنج قطعه درباره چهارصد ضربه به قلم محسن آزرم، آشوب میل و عشاق هپروتی تروفو، نوشته میلاد روشنی پایان، گفت و گوی پرویز جاهد با سرژ رضوانی بازیگر و ترانهسرای ژول و ژیم، نگاهی به فیلم «آدل. ه» نوشته نزهت بادی، نقدی گژنگر و نیز بلانشوئی بر فیلم ژول و ژیم به قلم سمانه مرادیانی از جمله مطالب بخش ویژه اولین شماره مجله «سینما-چشم» است.
چندین مطلب دیگر در مورد فرانسوا تروفو نیز در این مجله به چاپ رسیده است، اما «سینما-چشم» مطلب دیگری هم دارد. در بخش مطالعات فیلم مطلبی با عنوان «هنر پاراچانف و هنر قومی» به قلم روبرت صافاریان، در بخش سینمای مستند مطلبی با عنوان «تام اندرسن و مستندی درباره سینما» به قلم استیو اریکسون با ترجمه مهدی امیدواری به چاپ رسیده است.
نقد فیلمهای «روزی روزگاری آناتولی»، «اولاد» و «پناهبگیر» در بخش نقد سینمای جهان و نقدهایی بر پنج فیلم ایرانی در بخش نقد سینمای ایران چاپ شده است.
پرویز جاهد در یادداشت سردبیر اولین شماره ماهنامه سینمایی «سینما-چشم» نوشته هنگامی که ایده انتشار نشریهای تخصصی در مورد سینما به زبان فارسی در لندن را مطرح کرده، حرفهای ناامیدکننده زیادی شنید. اما این حرفها آقای جاهد را منصرف نکرد و سرانجام انتشارات اچانداس مدیا امکانات لازم را برای انتشار این ماهنامه در او اختیار او قرار داد.
به گفته سردبیر «سینما-چشم»، این ماهنامه قرار است با هدف نقد، بررسی و تحلیل سینمای مستقل اران و جهان از منظر زیباییشناختی و مطالعات فیلم منتشر شود، اما رویکرد آن، رویکرد آکادمیک محض نیست.
همچنین پرویز جاهد تاکید کرده که «سینما-چشم» از نظر سیاسی و فکری، نشریهای کاملاً مستقل است و به هیچ دسته، حزب و جمعیت سیاسی و مذهبی ویژهای تعلق ندارد.