نسخه آرشیو شده

بزرگداشتی برای پدیدآورنده مرکز موسیقی بتهوون
کریم چمن‌آرا/ فرهنگ و آهنگ
از میان متن

  • حسین علیزاده خاطرات زیادی از فروشگاه بتهوون و کریم چمن‌آرا دارد. او هر روز پس از پایان درس در هنرستان موسیقی همراه دیگر دانش‌آموزان پیاده به سمت بتهوون می‌رفتند. پشت شیشه ویترین می‌ایستادند و از آن‌جا جنب و جوش داخل را نگاه می‌کردند.
موضوع مرتبط

مردمک
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۵ | کد خبر: 7418

همزمان با چهلمین روز درگذشت کریم چمن‌آرا، مؤسس مرکز موسیقی بتهوون در تهران، خانه هنرمندان برای وی بزرگداشت برگزار می‌کند.

بزرگداشت کریم چمن‌آرا، از بنیان‌گذاران مرکز موسیقی بتهوون، هفته اول اسفند ماه هم‌زمان با چهلمین روز خاموشی او در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

قرار است در مراسم بزرگداشت کریم چمن‌آرا، هنرمندانی چون احمدرضا احمدی، مرضیه برومند، شاهین فرهت، خسرو سینایی، همایون خرم، فرهاد فخرالدینی و بهزاد فراهانی شرکت کنند.

در این مراسم فیلمی کوتاه به کارگردانی مجتبی میرطهماسب درباره بتهوون و کریم چمن‌آرا و همچنین عکس‌های قدیمی فروشگاه بتهوون و مؤسس آن در محل خانه هنرمندان به نمایش در می‌آید.

این در حالی است که تلاش خانواده کریم چمن‌آرا برای گرفتن مجوز دفن وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا از معاونت فرهنگی هنری ارشاد بی نتیجه مانده و پیکر وی در قطعه ای دیگر و در میان مردم جای گرفت.

پنج سال پیش هم بزرگداشتی برای چمن‌آرا و فروشگاه بتهوون در محل خانه هنرمندان گرفته شد. برای بهروزغریب‌پور، مدیر وقت خانه هنرمندان که خودش از شیفتگان فروشگاه بتهوون بود، برگزاری مراسمی به بهانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بتهوون افتخار بود.

این بار اعتبار و اهمیت این فروشگاه بود که باعث شد نام یکی از تالارهای خانه هنرمندان را بتهوون بگذارند نه عظمت بتهوون آهنگساز.

پنج سال گذشت و بزرگداشت دیگری برای بتهوون، اما این بار در غیاب کریم چمن‌‌آرا که بنیانگذار آن است.

در فاصله این چند سال فروشگاه بتهوون به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و او که هر صبح تا ظهرش را در فروشگاه می‌گذراند، بیشتر روزها را در خانه سپری می‌کرد.

هنرمندان از خالق بتهون می‌گویند

همایون خرم که از نخستین هنرمندانی بود که آثار او توسط کریم چمن‌آرا به صورت صفحه‌های سی و سه دور به بازار آمد، می‌گوید: فروشگاه بتهوون را می‌شناختیم و از آن خرید می‌کردیم تا این‌که کریم، شرکت «آهنگ روز» را هم راه انداخت.

روزی پیش من آمد و گفت آهنگ‌های غربی که روی این صفحه‌ها ضبط شده طولانی است و شنونده همه قطعه را می‌شنود، اما ما فقط یک تصنیف یا یک بخش کوچک چند دقیقه‌ای را ضبط کردیم. می‌خواهم ردیف‌های موسیقی ایرانی را روی این صفحه‌ها ضبط کنم.

خرم ادامه می‌دهد: اولین کار ویولن من و پیانوی معروفی در دستگاه اصفهان بود. بعد یک صفحه دیگر در نوا و بعد راست پنجگاه. بعد از آن هم جلیل شهناز تمام دوازده مقام را اجرا کرد. او به لحاظ خدمتی که به موسیقی کرد، اهمیت زیادی دارد و به راستی در آن سال‌ها از موسیقی ایرانی حمایت کرد.

حسین علیزاده هم خاطرات زیادی از این فروشگاه و کریم چمن‌آرا دارد. او هر روز پس از پایان درس در هنرستان موسیقی همراه دیگر دانش‌آموزان پیاده به سمت بتهوون می‌رفتند، بیشتر مواقع پشت شیشه ویترین می‌ایستادند و از آن‌جا جنب و جوش داخل را نگاه می‌کردند.

آن‌ها عنوان و نوشته‌های صفحه‌های جدید را می‌خواندند و گاهی هم داخل فروشگاه می‌رفتند و با سرگرم کردن خودشان به کتاب‌ها و صفحه‌ها، جدیترین آثار موسیقی‌ را که رسیده بود و از بلندگوها پخش می‌شد، گوش می‌کردند.

علیزاده می‌گوید: بتهوون مرا به آهنگسازی و نوازندگی و کار در این حیطه وسوسه می‌کرد. اهمیت این فروشگاه و تاثیر آن در دوره‌ای که من وارد حوزه موسیقی شدم، انکارناپذیر است. آن زمان جز کریم چمن‌آرا جای دیگری نبود که به این سبک موسیقی‌ها این‌قدر بها بدهد و به تولید و تکثیر آن‌ها بپردازد.

بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر و مدیر سابق خانه هنرمندان که از مشتریان قدیم این فروشگاه است در سنندج زندگی می‌کرد که آوازه این فروشگاه را شنیده بود.

دوستانش در سنندج فروشگاه کریم چمن‌آرا «صفحه‌خانه» نام گذاشته بودند. او در اولین سفرش به تهران به دیدن «تالار 25 شهریور» و «صفحه‌خانه بتهوون»، دو مکانی که آرزوی دیدن‌شان را داشته، می‌رود.

غریب‌پور تعریف می‌کند: وقتی به سنندج برگشتم با خودم عهد کردم که سال دیگر باز هم به دیدن این دو بیایم و وقتی در دانشگاه هنرهای زیبا پذیرفته و در تهران ساکن شدم، بعد از دانشگاه به یکی از این دو محل سر می‌زدم. بتهوون محل اجتماع هنرمندان بود و هر بار که به آن‌جا سر می‌زدم دوستی تازه پیدا می‌کردم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی