همایون غنیزاده که در تجربه پیشین خود با اجرای نمایش «ددالوس و ایکاروس» موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بیست و پنجم تئاتر فجر شد و نظر بسیاری از هنرمندان و منتقدان را به خود جلب کرد، این بار شخصیت اسطورهای آگاممنون را با اجرایی متفاوت برای کار خود برگزیده است.
نمایش «آگاممنون» به کارگردانی همایون غنیزاده در بخش تجربههای نو بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در تالار مولوی تهران روی صحنه رفت.
همایون غنیزاده که در تجربه پیشین خود با اجرای نمایش «ددالوس و ایکاروس» موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره بیست و پنجم تئاتر فجر شد و نظر بسیاری از هنرمندان و منتقدان را به خود جلب کرد، این بار شخصیت اسطورهای آگاممنون را با اجرایی متفاوت برای کار خود برگزیده است.
این نمایش، روایت همایون غنیزاده از اسطوره آگاممنون، رهبر یونانیان در جنگ تروا است که کارگردان او را بر امواج دریا به نمایش میکشد.
جواد نمکی، تنها بازیگر نمایش آگاممنون است و طراحی صحنه و نگارش نمایشنامه را هم خود همایون غنیزاده انجام داده است.
همایون غنیزاده متولد 1359، کارگردانی نمایشهای «در انتظار گودو» و «ددالوس و ایکاروس» را در کارنامه خود دارد.
آگاممنون به روایت غنیزاده
همایون غنیزاده با استفاده از امکانات صحنه، آگاممنون را بر امواج دریا نمایش میدهد و با عروسکی که کنار او قرار داده، این امکان را ایجاد میکند که آگاممنون در تنهایی خود با عروسک سخن بگوید و بخشی از زوایای ناگفته نمایش را روشن کند.
وجوه دراماتیک اسطوره آگاممنون که میتواند دستمایه پرداخت روایتهای گوناگونی از این افسانه شود و تاکنون روایتهای نمایشی مختلفی از آن در تئاتر ایران اجرا شده است.
برخی از منتقدان روایت غنیزاده از اسطوره آگاممنون را بدون انسجام منطقی ارزیابی میکنند و معتقدند که او از قابلیتهای موجود در این افسانه بهره کافی را نبرده و تنها به یک نام و اشارهای بیکارکرد بسنده کرده است.
این دسته از منتقدان میگویند که شیوه کاری غنیزاده منجر به پرگویی آگاممنون شده و از ترسیم رویکردی مشخص در بازخوانی اسطوره ناتوان بوده است.
با وجود انتقادها، به نظر میرسد که همایون غنیزاده در استفاده از امکانات صحنه و خلق تصویر توهمی از حرکت بر امواج آب، موفق بوده و با به کار گرفتن ایدههای فنی خلاقانه و مدرن توانسته است تماشاگران را با اثر همراه کند.
اما برخی دیگر از منتقدان میگویند که استفاده چشمگیر از فن صحنهآرایی، همه حواس تماشاگران را به دکور و کشف چگونگی اجرای آن معطوف کرده است.
این کارگردان جوان، نمایش ددالوس و ایکاروس را هم بر اساس ماجرای پدر و پسر اسطورهای یونان باستان که قصد داشتند با اختراع وسیلهای پرواز کنند، اجرا کرد.
نگاه متفاوت و همراه با هجو غنیزاده، بهکارگیری شیوه متفاوت بازیگری و طراحی صحنه خلاقانه، تحسین منتقدان و همکاران او را برانگیخته است.