نسخه آرشیو شده
ویژه تئاتر
صفحه ویژه:
ویژه تئاتر

دعای داریوش و نمایش «خشکسالی و دروغ»
عکس از ایران تئاتر
از میان متن

  • محمد یعقوبی واژه دشمن را از متن گفته داریوش حذف کرده و بر دروغ و خشکسالی که به وضع زندگی امروز ایرانیان باز می‌گردد، تاکید کرده است.
مردمک
پنج‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۲ | کد خبر: 7509

محمد یعقوبی کارگردان تئاتر، نام نمایشنامه «خشکسالی و دروغ» را بر اساس یکی از دعاها و گفته‌های داریوش اول درباره مردم ایران زمین، برگزیده است.

نمایش «خشکسالی و دروغ» آخرین اثر محمد یعقوبی، در بخش چشم‌انداز بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شد.

محمد یعقوبی کارگردان تئاتر، نام نمایشنامه «خشکسالی و دروغ» را بر اساس یکی از دعاها و گفته‌های داریوش اول درباره مردم ایران زمین، برگزیده است.

داریوش اول در گفته‌های خود آورده است که اهورامزدا اين کشور را از دشمن، خشکسالی و دروغ محفوظ بدارد.

یعقوبی گفته است که واژه دشمن را به دلیل نداشتن موضوعیت در وضعیت کنونی مردم ایران، از متن گفته داریوش حذف کرده و بر دروغ و خشکسالی که به زندگی ایرانیان باز می‌گردد، تاکید کرده است.

این کارگردان تئاتر ایران در نگارش نمایشنامه خشکسالی و دروغ با بررسی زندگی یک وکیل و دستمایه قرار دادن روابط امروزی میان زنان و مردان، به زندگی انسان‌های‌ معاصر و مسائل فردی آنها در ارتباط اجتماعی پرداخته است.

مهدی پاكدل، علی سرابی، آیدا كیخایی و رویا دعوتی بازیگران این نمایش هستند.

منوچهر شجاع، طراحی صحنه و بهروز بقایی آهنگسازی نمایش خشکسالی و دروغ را برعهده داشته‌اند.

شیوه‌ بیان ناگفته‌ها

محمد یعقوبی در نمایش خشکسالی و دروغ از پس نگاهی که منتقدان، آن را نگاه «وودی آلن‌ وار» نامیده‌اند، به لحظه‌ها و موقعیت‌های ارتباطی میان زنان و مردان، تماشاگر را در برابر پرسش‌هایی قرار می‌دهد که ممکن است برای او بارها پیش آمده باشد، اما چون پاسخی برایشان نیافته، آنها را کنار گذاشته است.

طراحی صحنه نمایش خشکسالی و دروغ ساده است و از 12 صحنه نمایشی تشکیل شده است.

منتقدان، طراحی صحنه این نمایش را موقعیت‌هایی ارزیابی کرده‌اند که کارگردان به عنوان دریچه‌های مختلف ورود مخاطب به ساختمان روایت نمایش و خروج از آن، در متن ایجاد کرده است.

همچنین، بازی‌های رئالیستی و روان همراه با برخورد متفاوت کارگردان با موضوع و استفاده به‌جا از زبان طنز، سبب شده است که قصه تکراری و کلیشه‌ای رابطه زن و مرد به نمایشی جذاب برای مخاطب تبدیل شود.

محمد یعقوبی، کارگردان مولف

محمد یعقوبی متولد 1346، فعالیت نمایشی خود را از سال 1367 آغاز کرده است.

او پس از چند سال بازیگری، نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر، جایزه اول کارگردانی و جایزه دوم نمایشنامه‌نویسی برای نمایش «زمستان 66» را در سال 1376 از جشنواره تئاتر فجر گرفت.

یعقوبی برای نمایش «رقص کاغذ پاره‌ها» هم جایزه دوم کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر را در سال 1377 به دست آورد و از سوی کانون ملی منتقدان به عنوان کارگردان برتر شناخته شد.

نمایش‌های «دل سگ»، «یک دقیقه سکوت»، «قرمز و دیگران»، «گل‌های شمعدانی»، «تنها راه ممکن»، «ماه در آب» و «ماچیسمو» از آثاری هستند که یعقوبی به روی صحنه برده و مورد توجه منتقدان تماشاگران قرار گرفته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی