نسخه آرشیو شده
فیلم و سینما
صفحه ویژه:
فیلم و سینما

«سوپراستار» و مسابقه سینمای معناگرای فجر
شهاب حسینی در نمایی از «سوپراستار»
از میان متن

  • تهمینه میلانی فیلم سوپر استار را که به سختی پروانه ساخت گرفت، فیلمی اخلاقی می‌داند و گروه انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر آن را به عنوان فیلم معناگرا پذیرفته‌اند.
مردمک
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۳:۵۰ | کد خبر: 7531

تهمینه میلانی با داشتن پیشینه ساخت فیلم‌هایی درباره زنان، به عنوان فیلم‌سازی فمینیست شناخته شده اما در فیلم سوپراستار، به مسائل زنان نپرداخته و توجه منتقدان را جلب کره است.

فیلم سینمایی «سوپراستار» به کارگردانی تهمینه میلانی در دو بخش مسابقه سینمای ایران و سینمای معناگرای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شرکت کرد.

تهمینه میلانی فیلم سوپر استار را که به سختی پروانه ساخت گرفت، فیلمی اخلاقی می‌داند و گروه انتخاب فیلم‌های جشنواره فیلم فجر آن را به عنوان فیلم معناگرا پذیرفته‌اند.

این فیلم درباره یک سوپراستار سینما در اوج شهرت و محبوبیت است که خودخواه شده و از زندگی یکنواختش خسته شده است.

او با یک دختر نوجوان آشنا می‌شود و این آشنایی سرآغاز ماجراهای عجیبی در زندگی‌اش می‌شود.

شخصیت مرد این فیلم از قصه آگوستوس، نوشته هرمان هسه و شخصیت دختر نوجوان آن از شازده کوچولو، نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری الهام گرفته شده است.

محمد نیک‌بین، تهیه‌کننده سوپراستار است و بازیگرانی چون شهاب حسينی، نسرين مقانلو، ليلا زارع، رضا رشيد‌‌‌ پور، السا فیروزآذر، فریبا کوثری، فتانه ملک محمدی، محمدرضا شریفی‌نیا و افسانه بایگان در آن حضور دارند.

نقد نگاه‌ به شهرت و محبوبیت

تهمینه میلانی با داشتن پیشینه ساخت فیلم‌هایی درباره زنان، به عنوان فیلم‌سازی فمینیست شناخته شده اما در آخرین اثر خود به مسائل زنان نپرداخته و توجه منتقدان را جلب کره است.

میلانی درباره انتخاب یک مرد به عنوان شخصیت اصلی فیلم و پرداختن به قصه‌ سوپراستار سینما، می‌گوید که این فیلم درباره همه انسان‌هایی است که به یک موقعیت اجتماعی ویژه رسیده‌اند، اما به جای این که از این موقعیت برای رشد خود و اطرافیانشان استفاده کنند، سبب نابودی خود و آزار نزدیکانشان می‌شوند.

او معتقد است که سوپراستار می‌توانست درباره یک ستاره ورزشی یا یک تاجر موفق باشد، بنابراین شغل او مهم نیست و جایگاه او اهمیت دارد.

تهمینه میلانی همچنین معتقد است که خودشیفتگی در بازیگران و در کارگردانان سینما بیشتر از رشته‌های دیگر آن است و این دو شغل در معرض توجه بیشتری هستند.

تهمینه میلانی فیلم سوپراستار را در ادامه نوعی از سینما می‌داند که در فیلم «افسانه آه» در سال 1369 به تصویر کشید.

«فیلمی که کسی را نمی‌کوبد»

هرچند تهیمنه میلانی در سوپراستار به طور مستقیم به مسائل زنان نپرداخته است، اما «رها»، یکی از قهرمانان آن دختر 16 ساله‌ای است که مسائل خود را دارد.

رها، دختر نوجوان به عنوان نشانه‌ای سر راه سوپراستار فیلم (کورش زند) قرار می‌گیرد تا او را از زندگی تکراری و بی‌عشق نجات دهد.

تهمینه میلانی، سوپراستار را یک «فیلم سالم» می‌داند که در پی کمک به آدم‌ها است و می‌گوید: اين فيلم هيچكس را نمی‌كوبد و شخصيت اصلی آن بسيار سمپاتيک است و در ميانه‌های فيلم تماشاگر او را دوست خواهد داشت.

منتقدان یکی از نقاط قوت سوپراستار را آهنگ تند آن می‌دانند چرا که بیشتر فیلم‌های معنا‌گرای سینمای ایران، آهنگ کندی دارند.

تهمینه میلانی و سینمای ایران

«بچه‌های طلاق» نخستین فیلم بلند تهمینه میلانی، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما است که به عنوان بهترین فیلم اول هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد.

«افسانه آه»، دومین اثر تهمینه میلانی با شکست تجاری در ایران همراه شد، در حالی که در بیش از 50 جشنواره فیلم خارجی شرکت کرد.

فیلم «دو زن» ساخته این کارگردان در دوره معروف به اصلاحات، استقبال تماشاگران را به همراه داشت و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و نامزد سیمرغ بلورین بهترین کلرگردانی در هفدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم «آتش بس» میلانی رده فیلم‌های پرفروش سینمای ایران قرار گرفت و «تسویه حساب» از دیگر آثار سینمایی او هنوز پروانه نمایش نگرفته است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی