نتیجه سفرهای تفریحی و کاری تقوایی برای یافتن محل مناسب فیلمبرداری، چند هزار قطعه عکس است که بیشتر آنها با دوربین آنالوگی گرفته شده است که او در سال 1972 خریده است.
چشمانداز سوم از مجموعه عکسهای ناصر تقوایی، کارگردان سینمای ایران با عنوان «ابر و باد و مه و مه»، شامل 30 قطعه عکس رنگی با موضوع ابر از روز 18 بهمن ماه در گالری اعتماد برپا شده است .
این نمایشگاه چشمانداز گستردهای از سرزمین ایران را که به تعبیر ناصر تقوایی، در حال فراموشی و نابودی است و همچون ابر در وضیعتی ناپایدار به سر میبرد، پیش روی بینندگان میگشاید.
ابر، یکی از پدیدههای جوی است که مهمترین ویژگی آن ناپایداری و تغییر شکل دادن است .
ابرها در موقعیتهای زمانی و فصلی به سرعت تغییر شکل میدهند، از این رو عکاسی از ابر، شکار لحظه است.
ناصر تقوایی میگوید ممکن است ابر در لحظهای شکل بینظیری به خود بگیرد و با بازی با نور بتوان عکس زیبایی از آن ثبت کرد، اما لحظهای درنگ میتواند حسرت این عکس را برای همیشه به جا بگذارد.
تقوایی پس از بررسی نزدیک به 150 عکس که در 50 سال گذشته با موضوع ابر در شرایط جوی نقاط مختلف ایران به ویژه مناطق دریایی و جزیرهها گرفته است، 30 قطعه عکس را انتخاب میکند.
عکسهایی از نمایشگاه |
اینجا ببینید |
برخی از این عکسها از آسمان تهران و برخی نیز از پشت شیشه پنجره، آسمان مه گرفته یا برفی گرفته شده است.
ناصر تقوایی گفته است که زیر هرسقفی، حتی اگر برای یک شب خوابیده باشد واز هر پنجرهای به بیرون نگریسته باشد، تصویری را در قالب عکس ثبت کرده است.
عکسهای این مجموعه همچون مجموعه قبلی عکسهای این کارگردان سرشناس سینما، به شیوه آنالوگ عکاسی شده و به صورت دیجیتال، برروی بوم و کاغذ چاپ شده است.
آن جا که کلمه کم میآورد
ناصر تقوایی در سال 1320 در جریان جنگ جهانی دوم در یکی از روستاهای آبادان متولد شد و جز فیلمسازی، نزدیک به 55 سال است که عکاسی میکند.
ورود به دنیای حرفهای سینما در سال 1345 باعث نشد که تقوایی دوربین عکاسی را کنار بگذارد، اما عکاسی برای او در رده دوم و سوم اهمیت قرار گرفت.
نتیجه سفرهای تفریحی و کاری تقوایی برای یافتن محل مناسب فیلمبرداری، چند هزار قطعه عکس است که بیشتر آنها با دوربین آنالوگی گرفته شده است که او در سال 1972 خریده است.
تقوایی میگوید: وقتی دوربین دست میگیری و قرار است که برای مردم فیلم بسازی، باید همه چیز را ببینی و به گونهای آن را منعکس کنی. خیلی از تصاویر را نمیتوان در قالب فیلم به مخاطب عرضه کرد، حتی کلمه نیز برای بیان آن کم میآورد. آنجا است که زبان عکاسی به یاری ما میآید.
نمایشگاه نخست ناصر تقوایی که در سال 1374 در تالار ابن سینا برپا شد، شامل 70 عکس از مناظری بود که امروز به کلی نابود شده است.
تقوایی در چشمانداز دوم عکسهایش، به مناطق جنگ زده جنوب ایران به ویژه آبادان پرداخته بود.
ناصر تقوایی قصد دارد که مجموعه عکسهایش را در نمایشگاههای مختلف به نمایش عمومی بگذارد، هر چند که که به گفته او، شماری از این عکسها، از جمله مجموعه عکس شخصیتهای او به دلیل شرایط اجتماعی کنونی، اجازه نمایش پیدا نمیکند.
او همچنین تصمیم دارد در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، مجموعهای از عکسهایش را در یک کتاب منتشر کند، در حالی که چنین تصمیمی را برای انتشار داستانهایش ندارد.
ناصر تقوایی اعلام کرده است تا هنگامی که ناشران و قانون حق مولفان را رعایت نمیکنند، قصد انتشار هیچ کلمهایی را ندارد.
گزارش خوب و دقیقی بود
آفرین