آلبوم موسیقی «ترانههای جنوب» از ترانههای محلی جنوب ایران با صدای سهیل نفیسی در آغاز سال 1388 وارد بازار موسیقی میشود.
آلبوم موسیقی «ترانههای جنوب» از ترانههای محلی جنوب ایران با صدای سهیل نفیسی در آغاز سال 1388 وارد بازار موسیقی میشود.
سهیل نفیسی که از میان 100 ترانه از کارهای ابراهیم منصفی، ترانهسرای جنوب ایران، 10 ترانه را انتخاب و بازخوانی کرده است، درباره دلیل بازخوانی اشعار منصفی میگوید: او يکی از شاعران دوست داشتنی من است که از زمانهای پيش میشناختمش و آشنايیام با ادبيات و شعر را مديون او هستم.
وی میافزاید: در واقع ماحصل زندگی من در جنوب در آشنايی با ابراهيم منصفی خلاصه شد و سالها بود که میخواستم بر او و ترانههای جنوبیاش متمرکز کار کنم.
نفیسی ترانههای منصفی را متفاوت از اجراهای قدیمی، با فضای جدید و امروزی تنظیم و بازخوانی کرده است.
این خواننده سرشناس مجموعه ترانههای جنوب را در مقایسه با «ریرا» آلبوم قبلی خود، تجربه جدیدتری در حوزه کلام میداند و میگوید: مجموعه ریرا با شعر معاصر سرو کار داشت، اما در ترانههای جنوب به دليل سر و کار داشتن با وزن و قافيه، کلام اهميت ويژهای دارد و به لحاظ سازبندی نيز کار خلوتتری نسبت به تجربه قبلیام محسوب میشود، زيرا در اين آلبوم بيشتر بر اجرای گيتار متمرکز شدهام.
سهیل نفیسی که با انتشار آلبوم «ریرا» به عنوان یکی از موفقترین خوانندگان پاپ در سالهای اخیر شناخته شد، در حال آماده کردن آلبوم دیگری از اشعار حافظ است.
ریرا، حس تنهایی و خلوت
سهیل نفیسی متولد 1346 در تهران با استفاده از شعر نو در نخستین آلبومی که منتشر کرد، مورد توجه بسیاری از دوستداران موسیقی قرار گرفت.
او در آلبوم ریرا اشعاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی و همچنین اشعاری از ابراهیم منصفی و ناصر زمانی را انتخاب و بازخوانی کرده بود که لحن و موسیقی خاص او باعث شد شنوندگانی که احساسی به این اشعار داشتند ارتباطی صمیمی با آلبوم ریرا برقرار کنند.
بسیاری این آلبوم را پس از مرگ فرهاد مهراد و فریدون فروغی، اولین آلبومی میدانند که پس از بیش از بیست سال با همان سبک به بازار موسیقی آمد.
نواختن گیتار به عنوان تنها ساز و همراهی فلوت و هارمونیوم در آلبوم ریرا، حسی از تنهایی و خلوت به شنونده منتقل میکند که باعث میشود شنونده فضاهای خالی ذهن خود را پر کند و چیزهایی را بشنود و ببیند که در هیچ کجای اثر پیدا نمیشود.
سهیل نفیسی که گاهی هم با دوستان جنوبیاش به صورت گروهی برنامههایی اجرا میکند بیشتر به تکنوازی علاقه دارد و در دو کنسرت رسمی هم که پیش از این در کاخ نیاوران اجرا کرد نشان داده است که در میان هیاهوی شهر تهران، به کلام تاثیرگذار و ساز او به تنهایی نیاز بوده است.
نفیسی معتقد است که شیفتگیاش به شعر معاصر باعث شده که بتواند این اندازه به آن نزدیک شود و میگوید: هميشه يک ضرب و ريتمی در شعر معاصر برای من بوده كه خودش شروع میكند وزن خودش را با من در ميان گذاشتن.
مشهور به رامی
ابراهیم منصفی، شاعر جنوب ایران مشهور به رامی در سال 1342 در بندر عباس متولد شد و در 1376 در همان شهر چشم از دنیا فرو بست.
میگویند منصفی با وجود شعرهای درخشان و عاشقانه و غزلهای استوار و مهارت در نوشتن فیلمنامه و استعداد بازیگری به موسیقی علاقه بیشتری داشت.
رریرا تنوع ساز بیشتری داره و هر موقع گوش بدی طراوت خودشو داره . ترانه های جنوب از این طراوت برخوردار نیست . به نظر من مهم ترین عامل طرح این ادعا ناتوانی شنونده در فهم زبان جنوبیه . به نظر من شعر هم یکی از عواملیه که یک اثر موسیقایی رو جذاب تر می کنه . مرسی سهیل نفیسی
این آلبوم دومین کاریه که از سهیل نفیسی گوش می دم .. فوق العاده است ..با وجود اینکه آلبوم ری را با شعر های نویی که خیلی شنیدیم خیلی برامون متعارفه و نزدیکه و این آلبوم با گویش جنوبی کمی نا متعارفه ..از این آلبوم هم واقعا لذت بردم ..نمی دونم شاید هم اشعار محلی جنوبی زیباش ..به زیباییش افزوده و جذاب ترش کرده .... من با توجه به رشته ام که زبانشناسی است واقعا به دونستن اصول گویش جنوب علاقه مند شدم..راستی آلبوم هاتو ن رو رویسی دی های با کیفیت بالا بزنید ...که اینا خیلی باید کار کنه
اصفهان-
good job stay in Iran support your country, and be happy