نسخه آرشیو شده
فیلم و سینما
صفحه ویژه:
فیلم و سینما

«سیانوزه» بهترین مستند کوتاه جشنواره پلی داک اسپانیا
از میان متن

  • رخساره قائم‌مقامی: ترکیب مستند و انیمیشن در تاریخ سینمای ایران وجود داشته است اما من در مستند سیانوزه سعی کردم از انیمیشن بهره زیبایی‌شناسانه ببرم.
موضوع مرتبط

مردمک
دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۰ | کد خبر: 8818

سیانوزه مستند 30 دقیقه‌ای که در ساخت آن از پویانمایی (انیمیشن) استفاده شده است و به زندگی جمشید امینی‌فر، یک نقاش خیابانی می‌پردازد که با خانواده خود، مردم و ماموران شهرداری درگیری‌های زیادی دارد.

مستند کوتاه «سیانوزه»‌ ساخته رخساره قائم‌مقامی، جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره پلی‌داک اسپانیا را گرفت.

جشنواره پلی‌داک اسپانیا هر سال از 18 تا 22 مارس در شهر تویی در ایالت گالیسیا برگزار می‌شود و مستند سیانوزه در برنامه گشایش جشنواره امسال نمایش داده شد.

سیانوزه مستند 30 دقیقه‌ای که در ساخت آن از پویانمایی (انیمیشن) استفاده شده است و به زندگی جمشید امینی‌فر، یک نقاش خیابانی می‌پردازد که با خانواده خود، مردم و ماموران شهرداری درگیری‌های زیادی دارد.

مشکلات مالی و اجتماعی نمی‌تواند از عشق او به نقاشی بکاهد و به کمک دوستان جوانش به دنبال فراهم کردن شرایط بهتری برای کار و زندگی و برگزاری یک نمایشگاه نقاشی برگزار ‌است، اما آشنایی با آلیس، دختر فرانسوی زندگی او را دگرگون می‌کند.

مستند سیانوزه در جشنواره‌های ملبورن، هات داکس، کارلوی ایواری، لیدز، فلاهرتیا و آمستردام شرکت کرده و جوایزی را از آن خود کرده است.

این فیلم به عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در سال 86 انتخاب شد و دیپلم افتخار بخش فیلمسازان جوان جشنواره لایپزیگ آلمان را به دست آورد.

سیانوزه، فیلمی که مستند انیمیشن نیست

رخساره قائم‌مقامی متولد تهران، در رشته سینما و با علاقه به مستندسازی تحصیل کرده است.

وی با احساس نیاز به استفاده از انیمیشن در فیلم‌های مستند رشته انیمیشن را در مقطع کارشناسی ارشد برگزیده است.

مستند سیانوزه با استفاده از انیمیشن به مدت 10 دقیقه در فیلم سی دقیقه‌ای نتیجه پژوهش‌های قائم‌مقامی در زمینه انیمیشن مستند است که به عنوان پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی ارائه شد.

در این فیلم که در آن نقاش به توضیح کارها و زندگی‌اش می‌پردازد، نقاشی‌ها به صورت انیمیشن نمایش داده می‌شوند که مربوط به خیالات نقاش می‌شود.

قائم‌مقامی درباره استفاده از انیمیشن می‌گوید: ترکیب مستند و انیمیشن در تاریخ سینمای ایران وجود داشته است اما من در مستند سیانوزه سعی کردم از انیمیشن بهره زیبایی‌شناسانه ببرم.

در این مستند بعضی از صحنه‌ها بازسازی هستند و کارگردان از شیوه دوربین مخفی پرهیز نموده و سعی کرده تا از بالا به نقاش نگاه نکند.

قائم‌مقامی معتقد است که این فیلم مستند انیمیشن نیست و تنها مستندی است که در آن از قطعات انیمیشن استفاده شده است.

بر اساس دو تعریفی که از مستند انیمیشن وجود دارد، فیلم‌های تمام انیمیشن که صدای مستند دارند یا فیلم‌های انیمیشنی که موضوع غیرداستانی دارند، در این دسته قرار می‌گیرند.

رخساره قائم‌مقامی همچنین می‌گوید که تعریف سومی هم وجود دارد؛ به فیلمی مستند انیمیشن می‌گویند که بیش از نیمی از آن انیمیشن باشد و سیانوزه را نمی‌توان جزو این دسته به حساب آورد.

سیانوزه، کبودی ناشی از خفگی

سیانوزه یک اصطلاح پزشکی است که برای حالت کبودی ناشی از خفگی به کار می‌رود.

شخصیت نقاش این مستند، سیانوزه به دنیا آمده و کارگردان آن بر این باور است که ممکن است بخشی از مشکلات جمشید به این مساله مربوط باشد ولی او در زندگی‌اش همواره در حالت خفگی عاطفی قرار دارد.

منتقدان می‌گویند جمشید شخصیت پیچیده‌ای دارد و این در حالی است که کارگردان این فیلم تنها به بعد نقاش بودن او تکیه کرده است.

قائم‌مقامی با اشاره به این که درباره بیماری جمشید هرگز مطمئن نشده اسع، می‌گوید قصدش این بوده که شخصیت جمشید را حفظ کند و می‌‌افزاید: نشانه‌هایی در فیلم گذاشته‌ام که بیننده می‌تواند به برخی از مسایل پی ببرد بدون این که من مستقیما چیزی گفته باشم. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی