نسخه آرشیو شده

شاهین فرهت و ضبط سمفونی فردوسی در اوکراین
شاهین فرهت، آهنگساز/ Public Domain
از میان متن

  • شاهین فرهت می‌گوید ضبط کنسرت در ایران اصولی و حرفه‌ای نیست و به طور دقیق انجام نمی‌شود، از همین رو سمفونی‌هایش را در خارج از کشور ضبط می‌کند.
موضوع مرتبط

مردمک
پنج‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۳ | کد خبر: 9020

شاهین فرهت، آهنگساز ایرانی که پیش ازاین سمفونی تهران را در اکراین ضبط کرده است، می‌گوید: ضبط این اجرا آن قدرخوب بود که فکرش را نمی‌کردم. رهبر گروه و اعضای آن با چنان شور و احساسی این کار را اجرا کردند که برایم خاطره بسیار خوبی باقی ماند.

به مناسبت هزاره فردوسی که از سوی یونسکو اعلام شده است، شاهین فرهت، آهنگساز روز دهم مرداد برای ضبط سمفونی فردوسی راهی اوکراین می‌شود.

قرار است سمفونی فردوسی توسط ارکستر سمفونیک شهر کیف نواخته و ضبط شود. برخی دیگر از سمفونی‌های ساخته این شاهین فرهت در اوکراین ضبط شده‌ است.

شاهین فرهت هنرمند سرشناسی در موسیقی ایران است که ساخت سمفونی‌های دماوند، تهران و خیام را در کارنامه آهنگسازی خود ثبت کرده است.

به گفته فرهت، فردوسی یکی از پدران بزرگ زبان فارسی است که با سرودن شاهنامه سهم زیادی در حفظ زبان فارسی از گزند حوادث روزگار داشته است و باید ارزش کار او دانسته شود.

روی آوردن به ارکسترهای خارجی

شاهین فرهت می‌گوید ضبط کنسرت در ایران اصولی و حرفه‌ای نیست و به طور دقیق انجام نمی‌شود، از همین رو سمفونی‌هایش را در خارج از کشور ضبط می‌کند.

ضبط در ایران ابتدا به صورت «باند به باند» انجام می‌شود و پس از تدوین منتشر می‌شود، اما در کشورهایی چون ارمنستان و اکراین یک سمفونی یک‌باره اجرا و ضبط می‌شود و هر کجا که نوازنده‌ای اشتباه بنوازد یا مشکلی پیش آید، دوباره آن بخش با کل گروه نواخته و ضبط می‌شود.

به گفته این آهنگساز، ضبط یک موسیقی باید بسیار دقیق باشد و در ایران هنوز چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

فرهت اجرای سمفونی‌هایش را توسط ارکستر سمفونیک برای مردم از آرزوهایش می‌داند و می‌گوید اجرای سمفونی‌هایش برای مردم و دانشجویان برایش بسیار لذت بخش است، اما او ترجیح می‌دهد ضبط خوبی داشته باشد و سمفونی‌ها در قالب نرم افزار صوتی راهی بازار شوند و پس از آن همراه ارکستر اجرا شود.

این آهنگساز ایرانی که پیش ازاین سمفونی تهران را در اکراین ضبط کرده است، می‌گوید: ضبط این اجرا آن قدرخوب بود که فکرش را نمی‌کردم. رهبر گروه و اعضای آن با چنان شور و احساسی این کار را اجرا کردند که برایم خاطره بسیار خوبی باقی ماند.

فرهت در سمفونی تهران به زادگاهش، درام زندگی در تهران و ترافیک، ازدحام مردم برای رسیدن به سر کار و بازگشت همه این عناصر پرداخته است.

شاهین فرهت و علاقه به موسیقی بومی ایران

با اين ‌كه رشته‌ تحصیلی شاهین فرهت موسيقی كلاسيک اروپایی است، اما او به موسيقی ايرانی و به ‌ویژه موسيقی بومی ايران علاقه‌‌ دارد.

او معتقد است همان طور كه برامس، بارتوک، چايكوفسكی، زولتان كودای، كرساكف، و ديگران از ملودی‌های محلی و فولكلور كشور خودشان در درجه اول و كشورهای ديگر در درجه دوم استفاده می‌كردند، آهنگسازان ایرانی هم می‌توانند چنین کاری کنند.

به گفته فرهت بعد اصلی موسيقی ایران ملوديک است و به همين دلیل با موسيقی كلاسيک به راحتی می‌تواند تلفيق ‌شود.

شاهین فرهت که در فرودین 1326 در تهران متولد شد و از 4 سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد.

او به دلیل علاقه و استفاده از مایه موسیقی سنتی ایران در آهنگسازی، درسن آغاز جوانی از آمریکا بورس تحصیلی گرفت و پس از بازگشت، در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل خود را پی گرفت.

فرهت پس از آن برای تحصیل در رشته آهنگسازی راهی فرانسه شد و پس از آن در آمریکا درجه کارشناسی ارشد خود را گرفت.

پایان نامه دکترای شاهین فرهت درباره آهنگسازی بود و با ساخت سمفونی خیام با نمره ممتاز فارغ التحصیل شد.

او سال‌ها است که در دانشگاه تهران تدریس می‌کند و در 20 سال گذشته از طراحان سوالات کنکور هنر در رشته موسیقی بوده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی