مراسم بزرگداشت همن محصص، نقاش و مجسمهساز با سخنرانی آیدین آغداشلو و نصرتالله مسلمیان به همت انجمن نقاشان در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مراسم بزرگداشت بهمن محصص، نقاش و مجسمهساز با سخنرانی آیدین آغداشلو و نصرتالله مسلمیان به همت انجمن نقاشان در تالاربتهون خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
پیشتر قرار بود مراسم بزرگداشت بهمن محصص اول مهرماه برگزار شود، اما این مراسم به بهانه برپایی نمایشگاهی از آثار محصص همزمان با بزرگداشتاش در خانه هنرمندان به زمان دیگری موکول شد. نمایشگاهی که هرگز برپا نشد.
آغداشلو: محصص یکی از 10 نقاش برجسته ایران
به گفته آیدین آغداشلو، بهمن محصص یکی از 10 نقاش مدرن و برجسته ایران است، اما به دلیل اقامت طولانی در ایتالیا و روحیه انزوا جویانهاش، شخصیت و هنر واقعی او هنوز درک نشده است.
او جزو نخستین نقاشان و هنرمندان ایرانی است که نقاشی را به شیوه غربی آموخت و آن را با نگاهی شرقی آمیخت.
محصص پس از تحصیل در اروپا قصد داشت که با بازگشت به ایران موج نویی در هنر ایران بهوجود بیاورد اما نگاه سنتی حاکم بر نقاشی آن روزها و سانسور دولتی موجب شد که هنر او و همفکرانش پس زده شود و او برای همیشه راهی اروپا شود.
این منتقد هنرهای تجسمی از نوعی آگاهی در آثار بهمن محصص حرف میزند، آگاهی که از فاجعهای که رخ داده، خبر میدهد و سعی میکند اجزا و در نهایت کل فاجعه را در آثارش منعکس کند.
در واقع بهمن محصص با نقاشیها و مجسمههایش سعی میکند، از عمق فاجعه گزارش بدهد، گزارشی با جان مایهای از تلخیها و اندوه که مخاطب را با این موضوع روبهرو میکند که در چه جهان فرسوده، مرده و متورمی زندگی میکند.
مسلمیان: محصص هویت را فردیت یافت
نصرت الله مسلمیان هم بهمن محصص را یکی از نقاشان و روشنفکران ایرانی عنوان کرد که در کنار خلق اثر هنری همواره درکار خلق اندیشه هم بود.
به گفته او، بهمن محصص شیفته اسطورههای رم بود و این ناشی از مطالعه دقیق و پیوسته او روی اسطورههای رم از سال 1333 که در در رم اقامت داشت، بود.
او محصص را یکی ازاستثناهای نقاشی و مجسمهسازی ایران عنوان میکند که در دهه 30 و 40 به قلب تراژدی انسان معاصر زد، اما زمانی که او اقدام به چنین کاری کرد، زمینه و فضا برای درک هنر و اندیشه او فراهم نشده بود.
این نقاش معتقد است که بهمن محصص برخلاف نقاشان قهوهخانهای در دهه 30 که هویت را در تاریخ جستوجو میکردند، هویت را فردیت جستوجو میکرد، از این رو اگر هنر او امروزه شناخته شده بود، هرگز وضیعت مجسمهسازی ما در شرایط کنونی نبود.
سرانجام شوم نی لبک زن
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، مستندی درباره مجسمه نی لبک زن پخش شد.
مجسمه نی لبک زن، یکی از آثار برجسته بهمن محصص است که در سال 1973 در رم ساخته شد و همزمان با ساخت تئاتر شهر در فضای سبز مقابل تئاتر شهر نصب شد.
این مجسمه چهار متری متاثر از نقشهای موجود بر کوزههای ماه قبل تاریخ ساخته شده است .
نی لبک زن سالها درحالی که دستهای او قطع شده بود و روی پاهای آن ردی از بریرگی دیده میشد درزیرزمین تئاترشهر نگهداری میشد.
با آغاز بازسازی تئاترشهر، در دوران مدیریت حبیبالله صادقی به موزه هنرهای معاصر انتقال داده شد.
قراربود در آخرین سفری که بهمن محصص در سال های اخیر به ایران داشت؛ شرایطی فراهم شود که مجسمه نی لبک زن توسط خود بهمن محصص تعمیر شود، اما چنین شرایطی هرگز فراهم نشد.
به گفته یکی از کارکنان موزه هنرهای معاصر هم اکنون مجسمه نی لبک زن در شرایط بسیار بدی در موزه هنرهای معاصر نگهداری میشود و به دلیل حساسیتی که نسبت به نام بهمن محصص وجود دارد، هیچ کس جرات نمیکند، درباره تعمیر این مجسمه با مسئولان موزه سخن بگوید.
پیشتر پرویز تناولی برای ترمیم این مجسمه اعلام آمادگی کرده بود، اما حبیبالله صادقی بهترین گزینه برای تعمیر این مجسمه را بهمن محصص عنوان کرده و گفته بود پس از تعمیر باید بخشهایی از این مجسمه که بیانگرعریانی است با مولفههای امروز ایران تطبیق پیدا کند.
بسیاری ازهنرمندان نسبت به این موضوع اعتراض خود را ابراز کردهاند.
بهمن محصص متولد 1310 در رشت است، او ششم مرداماده امسال در منزل مسکونیاش در رم درگذشت.
اگه جرات داری کارتون همراهی توده ایها و فدائیها با کشتار های ۵۷ تا ۶۷ را بکش . آنها که هنوز میگویند مجاهدین خودشون با افراطی گری و مرصاد زمینه ساز کشتار خودشان بودند . ضمنا برای موسوی که رسی دولت بود تا این اندازه تیغ نکشیدی . در مورد زهرا و علی لاریجانی و مطهری و توکلی و شریعتمداری هم این جوری شمشیر از رو نبستی ؟ اقلا عدالت را رعایت کن . میدونم چپ روسی از اینکه یکوقت موسوی جا بمونه این قدر با کروبی دشمنی میکنه اما داری زیادی به اونها باج میدی . خوب به موسوی بگین با خبر گذاریهای خارجی مصاحبه کنه این که علم شنگه نداره .