آیتالله علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید شیعه و از منتقدان حکومت، در نامهای به فقهای شورای نگهبان، تمام گرفتاریهای جمهوری اسلامی را به دلیل تخلفات این نهاد از وظیفه اصلی خود دانست.
او در این نامه که آن را سوم آذر نوشته اما چهارشنبه، نهم آذر نسخهای از آن در وبسایت «حدیث سرو» منتشر شده، خطاب به شش فقیه منتصب رهبری در شورای نگهبان تاکید کرده که اگر شورای نگهبان به وظیفه خود عمل میکرد و افراد صالح را برای انتخابات تایید میکرد و تشخیص انتخاب با مردم بود، مردم دیگر نگرانی نداشتند.
این مرجع تقلید شیعه در نامه خود یکی از موارد اعتراضی مردم در تمام انتخابات را از زمان درگذشت آیتالله خمینی، نداشتن انتخابات آزاد دانست و اعتراض مردم به نتایج انتخابات ۸۸ را بدون اشکال خواند.
آیتالله دستغیب تاکید کرد که به جای آنکه فقهای شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کنند، مردم را مجبور به انتخاب فردی میکنند که از اسلام و تقوا بهره کافی نبرده و از رای دادن به کسی که خودشان تایید کردهاند نهی میکنند که اگر به اور رای دهید مواخذه میشوید.
او از جمله به سوال «رای من کجاست» و اعتراضات مردم پس از انتخابات ۸۸ اشاره میکند و میگوید این سوال چه اشکال شرعی و عرفی دارد که به جای رسیدگی به آن، این همه عواقب داشته است.
این مرجع تقلید منتقد حکومت، در ادامه نامه خود از ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوقهای رای حین شمارش آرا، تخلفات انجام شده در انتخابات، حمله به ستاد انتخاباتی «کسی که مورد نظر شورای نگهبان نبود»، اهانت، دستگیری و بازجویی و بازداشت برخی از افراد ستاد انتخاباتی «مخالف نظر شورای نگهبان که هنوز هم ادامه دارد» به عنوان مواردی یاد کرد که مردم را نسبت به آینده خود بیتفاوت کرده است.
او از فقهای شورای نگهبان خواسته است که برای نجات جمهوری اسلامی، جز تن دادن به قانون اساسی و آزاد کردن مهدی کروبی و میرحسین موسوی و باقی زندانیانی که بدون محاکمه و اثبات جرم در زندان هستند، راهی باقی نمانده است.
آیتالله دستغیب پیشتر نیز در اسفندماه ۱۳۸۹، در نامهای به اعضای مجلس خبرگان خواستار پایان دادن به سانسور، سرکوب، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نیز آزادی زندانیان سیاسی شده بود.
«مسئولان، بیتقوا و بیعدالتی مرتکب شدند»
آیتالله دستغیب، در بخش دیگری از نامه خود، از رفتار خلاف قانون شورای نگهبان انتقاد کرده است.
او خطاب به شش فقیه منتصب رهبری در شورای نگهبان نوشته است که آیا این غیرقانونی نیست که مسئولان «عجول و غافل از قانون» در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، از حمایت فردی که خود تایید کرده بودند، پشیمان شوند و به نیروی سپاه سفارش کنند، مانع حضور حامین او در انتخابات آینده شوند؟
او نوشته است: آری مسئولان با تکیه بر نیروی سپاه به خود این جرات را دادند و این «بیعدالتی» و «بیتقوایی» را مرتکب شدند که نتیجه انتخابات را نیز بدون گذراندن مراحل قانونی اعلام کنند.
این مرجع تقلید منتقد حکومت از فقهای شورای نگهبان پرسیده که «چرا باید جواب مردم را با خشونت و سرکوب داد؟ چرا جواب مردم با زندان و تبعید و خارج کردن دانشجویان و روحانیون و اتهامات بیمدرک و خلاف شرع داده میشود؟ این کارها با کدامیک از اصول قانون اساسی یا کدام حکم از احکام شرع اسلام سازگار است؟ آیا گفتار خلاف نظر شخص، خلاف شرع و خلاف قانون است؟»
آیتالله دستغیب در ادامه تاکید کرده که اگر اینها خرابکار و بیدین هستند، پس بگذارید قوه قضائیه در یک دادگاه صالح به جرمشان رسیدگی کند و مردم اطمینان پیدا کنند که دست کم قوه قضائیه مستقل شرعی و قانونی داریم.
او همچنین پرسیده است که چرا به موارد حملهکنندگان به کوی دانشگاه، واقعه کهریزک و حمله به بیت مراجعه رسیدگی نمیشود؟ چرا کسی پاسخگوی مسئله زندانها نیست؟
آیتالله دستیغب نوشته است که مردم به همین دلایل در بیطرفی و امانتداری شورای نگهبان تردید دارند و تصور میکنند که اگر چنین بود، چرا باید این همه خلاف قانون در جمهوری اسلامی انجام شود و فقهای شورای نگهبان در غفلت باشند.
به گواه این مرجع تقلید شیعه همه این اعمال موجب شده که «مردم از تمام زحمات ۳۰ ساله جمهوری اسلامی ناامید شوند، از اقتصاد مملکت که ابدا مطلع نیستند که چگونه و بر چه معیاری میچرخد، از پول نفت و منابع دیگر هیچ اطلاعی ندارند و از رأی خود و نتیجه آن هیچ اطمینانی ندارند که چه خواهد شد».
او در پایان از فقهای شورای نگهبان خواسته که در برابر تمامی این موارد پاسخگوی مردم باشند زیرا به گفته این مرجع تقلید شیعه «در مقابل خدا مسئول هستند».
آیتالله دستغیب، از پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، به دلیل انتقاد از برخوردهای حکومت با معترضان به نتایج این انتخابات، تحت فشار بوده است.
او که نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری است، در اعتراض به «انحراف این مجلس از توجه به خواست مردم»، در هشتمین اجلاس خبرگان رهبری که شهریورماه گذشته برگزار شد، شرکت نکرد.