هم اکنون در کل کشور 280 سالن سینما و در تهران 86 سالن فعالیت میکنند. از میان سینماهای تهران، 44 سالن ممتاز، 25 سالن درجه یک و 17 سالن درجه دو هستند.
یکی از بزرگترین مجتمعهای سینمایی جهان قرار است با سرمایهگذاری احمد گلچین، مالک و موسس بزرگترین مجموعه سینمایی در خاورمیانه، در ایران ساخته شود.
این خبری بود که خبرگزاری فارس آن را در چند روز اخیر پوشش داده است.
احمد گلچین، صاحب مجموعه سینماهای «گراند سینما» که در دبی نیز ساکن است، گفته است: این مجتمع سینمایی صددرصد با کمک دوستان و به شکل مجموعهای تفریحی، فرهنگی و تجاری با 25 سالن ساخته میشود.
گلچین که 45 سال خارج از ایران زندگی کرده است، گفته بود که یکی از بزرگترین اهدافاش، ساخت بزرگترین مجتمع سینمایی جهان در ایران بوده که امروز امکان آن فراهم شده است.
این پروژه مراحل آغازین خود را طی میکند و هم اکنون در مرحلهی مشاوره برای خرید زمین است.
پیش از این از احتمال همکاری بنیاد سینمایی فارابی برای احداث این مجموعه میرفت، اما مدیر روابط عمومی اعلام کرد: بنیاد فارابی در تأسیس این مجتمع مشارکتی ندارد و تنها مشوق این پروژه است.
بانی فیلم نیز خبر توافق میان احمد گلچین و مسئولان سینمایی کشور را رد کرد و به نقل از گلچین نوشت: به لحاظ تامین سرمایه برای ساخت مجموعهای بزرگ از سالنهای مدرن سینمایی هیچمشکلی وجود ندارد و به دلیل نیت خیری که در این عرصه است. مطمئن هستم با یاری مسئولان و حمایتهای لازم در جهت تسریع ساخت چنین مجموعهای شاهد شکوفایی هرچه بیشتر سینمای کشورمان خواهیم بود.
سالنهای جدید و امکانات صوتی و تصویری مدرن سینما، آن هم در مجموعههای فرهنگی چند منظوره میتواند نقش بسیاری در جذب مخاطب داشته باشد. مسألهای که امروز سینمای ایران دچار است، کشاندن مخاطب به داخل سینماست.
هم اکنون در کل کشور 280 سالن سینما و در تهران 86 سالن فعالیت میکنند. از میان سینماهای تهران، 44 سالن ممتاز، 25 سالن درجه یک و 17 سالن درجه دو هستند.
سینماداری در ایران
سینماداری یکی از شغلهای دیده نشدنی در حرفهی سینماست که آخرین مرحلهی سینما نیز به حساب میآید. در واقع آخرین حلقهی صنعت سینما به دست سینماداران باز میشود، آن هم زمانی که فیلم در سالن برای تماشاگران اکران میشود و آن موقع است که فیلمساز و دستاندکاران میتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند.
در ایران سینماداری افت و خیزهایی داشته است؛ چه در سالهای اول انقلاب و بسته شدن کمپانیهای پخش فیلم خارجی در ایران و چه ممیزیها برای تولید و اکران، یا حتی پخش غیرقانونی فیلمهای روز به شکل سیدی و دیویدی در بازار. این مسایل از جمله آسیب هایی هستند که سینمادارن با آن روبهرو میشوند.
در سالهای اخیر درآمد سینماهای کشور، سینماداران را نگران کرده است تا حدی که به عنوان ضرر از آن یاد میشود. همین مسأله سبب گرانی تدریجی بلیتهای سینما شد در چند سال اخیر شد. قیمت بلیت سینماهای ممتاز در سال جاری 1500 تومان تعیین شده است. در حالی که این قیمت در سال 1380، 600 تومان، در سال 1381، 700 تومان، در سال 1382، 800 تومان، در سال 1383، 1000 تومان و در سالهای 1384 و 1385 نیز 1200 تومان بوده است.
قیمت بلیت سینما بنا به تشخیص مدیر سینما میتواند پایینتر از این نرخ نیز فروخته شود.
سود فروش فیلم، 50 درصد برای سینمادار و 50 درصد برای صاحبفیلم، یعنی تهیهکننده است. از این رو میان سینماداران و تهیهکنندگان اختلافی ناشی از این سهمیه وجود دارد. چنانکه سینماداران خواستار درصد بالاتری در این وضعیت هستند و تهیهکنندگان از پرداخت دیر و گرفتن چک از سوی سینمادارن گله دارند.
انجمن سینماداران ایران که به مسایل این صنف مربوط میشود، در این شرایط از بسته شدن سینماهای کشور به دلیل مخاطب کم و البته تولید فیلمهای ضعیف ابراز نگرانی میکنند.
قاصد اشرفی، از اعضای انجمن سینماداران ایران در این رابطه میگوید: «هر سال به طور متوسط بین 40 تا 50 فیلم در سینماهای کشور اکران میشود که این عدد در سال 1385، 45 فیلم بود. هر سال حدود 150 تا 160 فیلم در کشور تولید میشود، یعنی هر ساله حدود یک سوم از تولیدات سینمایی فرصتی برای اکران عمومی پیدا نمیکنند و این به خاطر نبود شرایط مناسب در سینمای ایران و نداشتن استاندارد و کیفیت مطلوب در فیلمهای تولید شده است.»
در این میان تلاشهایی برای جذب مخاطب نیز انجام شده است، بهعنوان مثال مکانیزه کردن فروش بلیت، کم شدن بهای بلیت در سانسهای ابتدایی روز و فروش نیمبهایی آن در روزهای شنبه. البته امکانات رفاهی چند منظوره در سینما، راحتی صندلیها، بهرهگیری از امکانات صوتی و تصویری مدرن، دسترسی آسان و پارکینگ و همچنین کیفیت فیلم و تنوع آن میتواند در جذب مخاطبان برای ورود به سینما کمک باشد.
مجموعهی سینما آزادی با پنج سالن (یک سالن 600 نفره و چهار سالن 200 نفره)، دو رستوران، سه کافی شاپ و مجموعهی تجاری، یکی از نمونههای مجتمعهای چند منظوره سینمایی در تهران است که چند ماهی از افتتاح آن میگذرد.
خبر ساخت بزرگترین سینمای جهان در ایران توسط مالک بزرگترین مجموعهدار سینمایی خاورمیانه، میتواند خبر خوشی باشد. اینکه سرانجام شهر تهران نیز به جمله شهرهای جهان در داشتن مجموعههای کلان فرهنگی و تفریحی با سالنهای استاندارد سینمایی برسد. شاید در آن وقت ترافیک و نبود پارکینگ علت ضرر سینمادار عنوان نشود.