بسیاری از منتقدان و روزنامهنگاران مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پرحاشیهترین مراسم سینمایی و بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پرحاشیهترین جشن سینمایی سالهای اخیر میدانند.
روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر یک روز پس از برگزاری مراسم اختتامیه اعلام کرد هم در نگارش متن اعلام جوایز و اهدای سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به فیلم «آل» به جای فیلم «آناهیتا» اشتباه شده است.
در حالی که در مراسم اختتامیه برنده سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری حسین ابوالصدق برای فیلم «آل» معرفی شد بر اساس اطلاعیه دفتر جشنواره سیمرغ بلورین این بخش به سید علیرضا علویان برای فیلم «آناهیتا» تعلق گرفته است.
سید علیرضا علویان میگوید: نیم ساعت قبل از آغاز مراسم از طرف دفتر جشنواره با من تماس گرفتند که در مراسم حضور داشته باشم زیرا قرار است سیمرغی به من تعلق گیرد اما هنگامی که متوجه شدم صداگذاری فیلم «آل» سیمرغ را دریافت کرده است به دفتر جشنواره مراجعه و اعتراض کردم.
چنین اشتباهی در مراسم اختتامیه جشنواره فجر در شرایطی رخ داد که علی معلم تهیهکننده فیلم سینمایی «آل» اجرای این برنامه را بر عهده داشت و پس از معرفی فیلم خود برای بهترین صداگذاری، از توجه داوران به صداگذاری «آل» تشکر کرد.
برخی از منتقدان و روزنامهنگاران مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پرحاشیهترین مراسم سینمایی و بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را پرحاشیهترین جشن سینمایی سالهای اخیر میدانند.
در حالی که خبرنگاران و روزنامهنگاران به دلیل بینظمی در برگزاری مراسم اختتامیه مسابقه سینمای ایران نتوانستند در سالن برج میلاد حضور پیدا کنند و ناچار شدند تا مراسم را از پشت درهای بسته سالن دنبال کنند شاهدانی که در سالن حضور داشتند خبر میدهند که برای نامزدکهای سیمرغهای بلورین جشنواره نیز مکان مشخصی در این برنامه در نظر گرفته نشده است.
محسن روزبهانی برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی میگوید: بینظمی بسیاری در مراسم اختتامیه وجود داشت و به دلیل حضور اهالی غیرسینمایی در سالن برگزاری مراسم اختتامیه حتی بسیاری از نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جایی برای نشستن در سالن نداشتند و بسیاری از آنها به ناچار در انتهای سالن نشستند.
منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم «عصر روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی که در اختتامیه سینمای ایران سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد عنوان کرده است که این جایزه مربوط به کارگردان فیلم بوده و او باید جایزه را دریافت میکرده است.
محمدی توضیح میدهد که به دلیل ناهماهنگی و بینظمی زیادی که بر مراسم اختتامیه حاکم بوده وی ناچار شده است جایزه راعی را دریافت کند.
بر مراسم اختتامیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر هم که پیش از بخش از مسابقه سینمای ایران برگزار شد بینظمی حاکم بود.
در مراسم اختتامیه بخش بینالملل از میان نه برگزیده این بخش تنها ابراهیم حاتمیکیا برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و آرون ویلسون کارگردان استرالیایی و برگزیده بخش فیلم کوتاه داستانی در سالن مراسم حضور داشته و جایزه خود را دریافت کردند.
در حالی که در آغاز جشنواره فیلم فجر تنها سه فیلم «ملک سلیمان»، «آناهیتا» و «به رنگ ارغوان» به عنوان نمایندگان سینمای ایران در بخش بینالملل حضور داشتند در روزهای میانی جشنواره دو فیلم سینمایی «طلا و مس» و «عصر روز دهم» که تهیهکنندگی هر دو فیلم را منوچهر محمدی بر عهده داشته است به این فهرست اضافه شدهاند.
برخی از کارشناسان سینمایی انتخاب فیلم «عصر روز دهم» را به عنوان اثر برگزیده تماشاگران در بخش بینالملل غیرواقعی میدانند.
کارشناسان با اشاره به نمایش محدود و بیبرنامه این فیلم در سینماهای مردمی، این جایزه را «باورنکردنیترین» جایزه تاریخ سینمای ایران میدانند.
گفتنی است برگههای نظرسنجی در سینماهای مردمی تنها سه گزینه «خوب»، «خیلی خوب» و «عالی» را برای انتخاب در اختیار تماشاگران قرار داده است.
مسعود احمدیان مدیر امور جشنوارهها احترام به سینماگرانی که در جشنواره حاضر هستند را دلیل استفاده نکردن از گزینههای «بد» و «متوسط» بر خلاف روال همیشگی در برگههای نظرسنجی عنوان کرده است.
در حالی که معرفی داوران بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر در سایه تحریم این دوره از جشنواره توسط سینماگران به یکی از حاشیههای جنجالی جشنواره تبدیل شد هیات انتخاب بخش مستند و کوتاه جشنواره هرگز به صورت رسمی در طول جشنواره معرفی نشدند.
گفته میشود در خبرنامه جشنواره که در لحظات پایانی منتشر شد لیستی پنج نفره به عنوان هیات انتخاب و داوری بخش مستند و کوتاه معرفی شدند که تنها رضا برجی و حبیب احمدزاده از حضور خود در میان داوران خبر دادهاند.