آثار هنرمندان ایرانی در هشتمین دوره حراج کریستی دبی بالاترین برآوردها را در اختیار گرفتهاند.
هشتمین حراج هنر مدرن و معاصر موسسه کریستی هفتم اردیبهشت ماه در هتل جمیرا دبی شروع میشود. در این دوره 43 اثر از هنرمندان ایرانی نیز به حراج گذاشته میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این دوره از حراج بزرگ کریستی، که بر پشت و روی جلد کاتالوگ آن اثری از فرهاد مشیری با نام «قالیچه پرنده» چاپ شده است، آثاری از هنرمندانی چون فرهاد مشیری، محمد احصایی، نصرالله افجهای، آیدین آغداشلو، غلامحسین نامی، مسعود عربشاهی، پرویز تناولی، چارلزحسین زندهرودی، صداقت جباری، رضا درخشانی، عباس کیارستمی، کوروش شیشهگران، بهمن جلالی، نصرتالله مسلمیان، فرامرز پیلآرام، حسین کاظمی و فرح اصولی چکش خواهد خورد.
در این دوره حراج، 125 اثر هنری از هنرمندان کشورهای ایران، مصر، لبنان، مراکش، ترکیه، سوریه، عراق، فلسطین، عربستان صعودی، امارات و عمان به حراج گذاشته میشود که در این میان، آثار ایرانی بالاترین برآورد قیمت را دارند.
پرویز تناولی مجسمهساز ایرانی، که یکی از آثارش با عنوان «دیوار و سنگنوشته» در جریان حراج این موسسه در سال 88 به مبلغ 215 هزار دلار به عنوان گرانترین اثر فروخته شد، با سه اثر در این دوره از حراج کریستی حضور دارد.
مجسمه «شاعر و قفس» وی 300 تا 400 هزار دلار و «هیچ صورتی» از مجموعه «هیچ» او بین 80 تا 120 هزار دلار قیمتگذاری شده است.
مجسمه «آه! پرسپولیس» یا «دیوار» تناولی به ارتفاع 181 سانتیمتر در سال 87 به مبلغ دو میلیون و 841 هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت و رکورد گرانترین اثر فروخته شده در شعبه دبی این حراجی را به نام خود ثبت کرد.
این اثر با قیمت پایه 400 هزار دلار وارد چهارمین حراج کریستی شده بود و به بانک پاسارگاد تعلق داشت.
پیش از آن نیز اثر دیگر این هنرمند ایرانی به نام «هیچ» با قیمت 177 هزار و 910 دلار در این حراجی فروخته شده است.
فرهاد مشیری با «قالیچه پرنده»، که بین 250 تا 350 هزار دلار قیمتگذاری شده، بالاترین برآورد قیمت پس از تناولی را در اختیار دارد و پس از آن آثاری از فاتح مدرس، هنرمند سوری، و محمود سعید، هنرمند مصری، 150 تا 200 هزار دلار در این ردهبندی قرار گرفتهاند.
بخشی از آثار ارائه شده در این حراج از مجموعه محمدسعید فارسی شهردار جده در دهههای 70 و 80 انتخاب شده که علاوه بر آثاری از هنرمندان عرب آثاری از هنرمندان ایرانی چون پرویز تناولی و حسین زندهرودی را نیز عرضه کرده است.
موسسه کریستی، که به عنوان یکی از بزرگترین موسسههای هنری در روند اقتصاد آثار هنری در جهان تاثیرگذار است، سالانه دو حراج در دبی برگزار میکند که در آنها بر معرفی آثار هنری کشورهای خاورمیانه و عرب تمرکز دارد.
این موسسه را اولین بار جیمز کریستی در سال 1766 در شهر لندن تاسیس کرد و در سالهای 1994 تا 1999 به شرکتی با سهامی عام تبدیل شد و فرانسوا پینو فرانسوی مالکیت آن را برعهده گرفت که امروز دفاتری هم در شهرهای بزرگی چون نیویورک، لسآنجلس، پاریس، آمستردام، موسکو، برلین، رم، میلان، وین و دبی دارد.
آثار ایرانی در حراجی بونامز
در هشتمین دوره حراج کریستی آثار ایرانی در حالی چکش میخورند که حراج بونامز، دیگر حراجی معتبر آثار هنری در جهان هنر که در نیویورک واقع است، نیز 20 اثر از هنرمندان ایرانی را در کنار آثاری از هنرمندان شناخته شدهای چون آگوست رنوار، پابلو پیکاسو، فرنان لژه، جیمز دین و دایمن هرست در پنجمین دوره خود به فروش میرساند.
به گزارش ایلنا، خانه حراج بونامز، آثار 17 هنرمند ایرانی از جمله عباس کیارستمی، پرویز تناولی، فریده لاشایی، صادق تبریزی، افشین پیرهاشمی و مارکو گریگوریان را 21 اردیبهشت ماه برای اولین بار در شهر نیویورک چکش خواهد زد.
نگرانی از قیمت بالای آثار ایرانی در حراجیها
برپایی حراج کریستی، بونامز و ساتبی یکی از عوامل تاثیرگذار بر بالا رفتن قیمت آثار هنری در بازارهای جهانی هنر بود.
توجه به آثار هنری ایرانی و همچینین آثار هنری خاورمیانه از سال 2005 شدت گرفت و آثار هنرمندان ایرانی با قیمتهای بالا رکورد بازار هنر ایران و گاه بازار این حراجیها را شکستند.
در حالیکه برخی از هنرمندان چون حسین خسروجردی، نقاش، خرید و فروش آثار هنرمندان ایرانی را با قیمتهای بالا در حراجیها بهانهای برای تعیین قیمت واقعی آثار میداند، هنرمندان و مجموعهدارانی چون لیلی گلستان مدیر گالری گلستان این قیمتها را کاذب میخوانند.
هرچند خانم گلستان این موضوع را که عدهای در ایران متوجه شدند که میتوانند پول خود را در هنر پسانداز کنند اتفاق خوبی میداند که از کنار همین حراجیها به دست آمده است.
برخی از گالریداران چون آناهیتا قباییان، مدیر گالری راه ابریشم، معتقدند قیمت آثار هنری در سالهای اخیر بر اساس حراجیهای بینالمللی به قدری بالا رفت که امکان مذاکراه با هنرمندان را از گالریداران گرفت. وی در عین حال بحران اقتصاد جهانی را عاملی میداند که موجب شد قیمت آثار هنرمندان ایرانی تعدیل شود.