«اسید آمینهها» عنوان نمایشگاهی از نقاشیهای وحید چمانی است که از سوم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در گالری نار بر پا شدهاست.
«اسید آمینهها» عنوان نمایشگاهی ازنقاشیهای وحید چمانی است که ازسوم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در گالری نار برپا شدهاست. دراین نمایشگاه 20 تابلو نقاشی با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم ومقوا به نمایش گذاشتهشدهاست.
این نمایشگاه با استقبال بیسابقهای روبرو بوده و درسه روزنخست بیش از90 درصد تابلوهای آن به فروش رفتهاست. نقاشیهای این نمایشگاه ازیک میلیون و400هزارتومان تا هفت میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند.
وحید چمانی تاکنون چهارنمایشگاه نقاشی انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزارکرده و در30 نمایشگاه گروهی نیزشرکت داشتهاست. او در ماه مارس 2011 برای دومین بار راهی کشور آمریکا میشود تا در این کشور نقاشیهایش را به نمایش بگذارد. او در این نمایشگاه نیز فرمهای جدیدی ازاسید آمینهها را با اندازههای بزرگ به نمایش خواهدگذاشت.
بنیان و پایه هستی را اسید آمینهها تشکیل میدهند و وحید چمانی نیز با انتخاب این عنوان برای نقاشیهایش هر چه را خلق میکند به اصل و بنیان هستی ارجا میدهد. به گفته این نقاش ازدوره قاجار به این سو ارتباط میان سبکهای نقاشی ایرانی گسسته شدهاست. نقاشان ایرانی دردوره قاجار بیشتر به کشیدن پرترههایی گرایش داشتند که گویی در مقابل نقاش دچار بهتزدگی شدهاند و شق و رق و اتوکشیده روی بوم نقش گرفتهاند.
پرداختن به جزییات از ویژگیهای بارز نقاشی این دوره است. بیشترنقاشیهای این دوره با یک سری تزییات همراه هستند که هم به نقاشی صلابت میبخشند و هم ایجاد برجستگی وعمق میکنند. او نیز با توجه به ویژگیهای نقاشی دوره قاجار سعیکرده به فرم جدید خود دستیابد.
در نقاشیهای او برخلاف دوره قاجار که تمام جزییات چهره افراد به تصویرکشیده میشدند، با زنان و مردانی روبرو هستیم که هویتشان مخدوش شدهاست. گویی نقاش بیشتر از هر چیزی ذهن آشفته پرترهها را در مواجهه با دنیای امروز به تصویر کشیده و درون آنها را روی بوم نقاشی فراخواندهاست.
البته درنقاشیهای آقای چمانی همچنان شاهد استفاده از عناصر تزینی از جمله نگینهای آبی سبز و پولکهای رنگی هستیم که بر مو و لباس پرترهها نقش بستهاند.
این دقیق شدن نقاش در به کاربردن عناصر تزینی و پرداختن به جزییات لباس پرترهها و صورتهای محو و نگاههای آشفته یاد آور این است که انسان امروز درعینحال که به جزییات و تجملات از خود علاقه نشان میدهد، درون خود دچار نوعی آشفتگی و ویرانی است. این بیهویتی درحیواناتی که چمانی کشیده نیزدیده میشود. حیوانات به گونهای تصویر شدهاند که برای مخاطب بطور واضح قابل تشخیص نیستند.
وحید چمانی پیش از این که زنان و مردان را با چهره مخدوش و هویت گم شده به تصویر بکشد سالها روی کشیدن پرتره و نقاشی فیگوراتیو تمرکز داشتهاست و به مرور توانسته با دفرمه کردن چهره افراد به فرم مورد علاقهاش دست پیداکند.
مچاله ومخدوش شدن هویت افراد و اشیا در نقاشی از ویژگی نقاشان قرن بیستم است که هر هنرمند شرایط انسان امروزرا از زوایه دید خود بیان میکند و لایههای درونی یک شخصیت را از لابهلای ابعاد مختلف شخصیتی او بیرون میکشند.
نوع رنگ گذاری این نقاش بر روی بوم و شفاف بودن رنگها به گونهای است که در نگاه نخست مخاطب هرگز احساس نمیکند که تکنیک این نقاش رنگ و روغن است و بیشتر احساس میشود که این نقاش از تکنیک آب مرکب استفاده کردهاست.
این نوع استفاده از رنگ بیشتر در دوره صفویه مورد توجه نقاشان ایرانی بودهاست و به گفته آقای چمانی او قصد دارد با استفاده از این تکنیک روح نقاشی ایرانی را به کارش فرابخواند.
او معتقد است با استفاده ازاین تکنیک که نقاش یک باره رنگ را روی بوم نگذارد بهترمیتوان عمق یک موضوع را به تصویرکشید و با این شیوه رنگ شفافتربه نظرمیرسد.
وحید چمانی متولد سال 1363و دانش آموخته کارشناسی نقاشی است. وی تاکنون توانسته هنرش را درجشنوارههای بین الملی عرضه کند. آثار او پس از برگزیده شدن درمسابقه «مجیا پرشیا» که در لندن برگزارشد و او به عنوان تنها نقاش برگزیده این مسابقه انتخاب شد، به بازار جهانی راه پیدا کردند.