نسخه آرشیو شده

لاریجانی: حکومت ولایی قابل توجیه است
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، عکس از ایسنا
از میان متن

  • اظهارات آیت‌الله لاریجانی از این جهت حائز اهمیت است که به فعلیت رسیدن نظام ولایی را وابسته به رای مردم دانسته است.
مردمک
یکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰ | کد خبر: 52966

آیت الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران می‌گوید: انتقاد سکولارها از نظریه حکومت دینی «تلاشی مذبوحانه» است.

صادق لاریجانی، رئيس قوه قضاييه ایران می‌گوید نظام ولایی نوعی حکومت است که با رای مردم به فعلیت می‌رسد.

او که در جمع مسئولان عالی قضایی سخن می‌گفت، حکومت بر پایه ولایت فقیه و رای مردم را مصداق کامل مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: ایجاد این حکومت از همه جوانب قابل دفاع و توجیه‌است.

آیت‌الله لاریجانی با اشاره به فلسفه سیاسی آیت‌الله خمینی گفت: او ثابت کرد، این ادعا که مبانی دینی توانایی اداره حکومت را ندارند باطل است.

به گفته آقای لاریجانی این شیوه فکری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی زمانی اهمیت پیدا کرد که جمهوری اسلامی توانست بیش از 30 سال مقتدرانه مواضع حق خود را در اداره حکومت ثابت کند.

رئیس قوه قضائیه انتقادات سکولارها را به نظریه حکومت دینی، «تلاش مذبوحانه» خواند و گفت: استمرار جمهوری اسلامی ایران بعد از سه دهه و تاثیرگذاری بر نظام بین الملل، نادرست بودن استدلال منع دخالت دین در حکومت را ثابت کرده‌است.

حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟

در سال‌های اخیر بحث درباره این موضوع که آیا ولایت فقیه مشروعیت الهی دارد یا مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرد بحث‌های مختلفی صورت گرفته است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی از جمله افرادی است که معتقد است مشروعیت نظام مبتنی بر ولایت فقیه وابسته به مردم نیست. در مقابله عده‌ای معتقدند که مشروعیت ولی‌فقیه به رای مردم بستگی دارد.

به گفته آیت‌الله مصباح‌یزدی: ولي فقيه را كسي نصب و عزل نمي‌كند و وظيفه خبرگان فقط شناسايي و معرفي فرد اصلح براي تصدي اين جايگاه، و يا اعلام انعزال وي در صورت فقدان يكي از شرايط لازم است و نقشي در عزل و نصب ولي فقيه ندارند.

اظهارات آیت‌الله لاریجانی از این جهت حائز اهمیت است که به فعلیت رسیدن نظام ولایی را وابسته به رای مردم دانسته است.

با این وجود آیت‌الله لاریجانی به این سوال پاسخ نداده است که در صورت به فعلیت رسیدن نظام ولایی، مشروعیت نظام همچنان به رای مردم وابسته خواهد بود یا خیر؟

ولایت فقیه

ولایت فقیه نظریه‌ای است که نظام سیاسی را در دوران غیبت امام دوازدهم شیعیان توضیح می‌دهد.

بر اساس این نظریه که آیت الله خمینی در کتاب حکومت اسلامی به آن می‌پردازد، ولی فقیه بر تمام امور مسلمانان از قبیل سیاسی، حکومتی، جانی و مالی ولایت دارد.

این نظریه که مبنای شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی است با انتقادهایی روبروست.

هم روحانیون سنتی و هم روشنفکران سکولار به این نظریه و ویژگی‌های آن چنانکه آیت‌الله خمینی از آن حرف می‌زند انتقاد دارند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

gada

eslahe mikonam baradarsh 300 hektar bala kashideh ast

gada | ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۹
gada

tanha 300 hektar az zaminhaye Waramin ra hamin jenab be gofteh site ha tasahob kardeh ast w shotor morgh v .. parwaresh midahad agar in ha ra be to gadaye dirooz bebakhashand baz ham hart o pourt mikoni mozdoor?

gada | ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
محمد ابراهیم کلانتری

ولایت فقیه نه مبتنی بر روایتهای دینی است نه مبنای شرعی و اسلامی دارد. ولایت فقیه را نخستین بار فقیهان لبنانی که در زمان شاه تهماسب به ایران آمدند با خودشان وارد کشور ما کردند و گفتند که مردم ایران باید زیر فرمان ما باشند زیرا ما عرب هستیم و نمایندۀ الله و امام غائب هستیم، و باید که یک پنجم درآمدشان را به ما بدهند.
ولایت فقیه یک نظریۀ کاملا ضد اسلامی است و ابزار استبداد سیاه مذهبی و ابزاری برای گردآوری مال از مردم فریبخورده است.
شیخ روح الله خمینی حتی یک دلیل هم نتوانست ارائه کند که نشان دهد ولایت فقیه مبنای شرعی دارد. شما کتاب ولایت فقیه او را بخوانید. همه اش افسانه می گوید. نه یک آیه از قرآن آورده است نه یک حدیث از پیامبر.
ولایت فقیه با فرهنگ ایرانی نیز در تعارض کامل و صددرصد است. وظام ولایی در سی سال گذشته در کشور ما سیاهترین دکتاتوری زا حاکم کرده، جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کرده، هزاران میلیارد دولار ثروتهای ما را بر باد داده، بیش از پنج میلیون از بهترین فرزندان کشور ما را آوارۀ دیارهای دوردست کرده، و کشور ما را نسیت به سالی که انقلاب شد بیش از چهل سال به عقب برده است.

محمد ابراهیم کلانتری | ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۲
صفحه 1 از 1 صفحه
آگهی