یکی از بزرگترین کلکسیونهای هنر غربی معاصر پس از سی سال در موزه هنرهای معاصر برای دیدن عموم به نمایش درآمد
یکی از بزرگترین کلکسیونهای هنر غربی معاصر که در زمان رژیم شاه جمعآوری شده بود در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد.
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود برخی از این آثار هنری پس از سی سال و برای نخستین بار است که برای دیدن عموم به نمایش درمیآیند.
به گزارش رویترز کار هنرمندانی مانند مونه، پیکاسو و وارهول که در زمان خود انقلابی بودند، از سوی رهبران انقلاب اسلامی چندان تقدیر نمیشد و بسیاری از آنها چند دهه دور از انظار عمومی بودند.
رویترز مینویسد: در جمهوری اسلامی، جایی که آمریکا در آن «شیطان بزرگ» است و موسیقی و فیلمهای «فاسد» محصول «جامعه بیخدا» تلقی میشود چنین نمایشگاهی پر از «تناقضهای فرهنگی» است.
احسان آقایی مدیر اجرایی نمایشگاه که در طول تابستان بازگشایی شده است می گوید «بدون اغراق موزه هنرهای معاصرتهران یکی از مهمترین گنجینههای کارهای هنری دنیا را در اختیار دارد.»
اولین اثر نقاشی در این موزه پرتره آیتالله خمینی و آیتالله خامنهای است که به قول رویترز در همه ساختمانهای عمومی دیده میشود.
گالریهای بتونی و به قول گزارشگر رویترز «بیروح» موزه که به طور خاص برای نگهداری این کلکسیون در اواخر سالهای پادشاهی محمدرضا پهلوی ساخته شده است، شامل آثاری از تقریبا همه هنرمندان غربی مشهور در اواخر قرن نوزدهم و بیستم است.
چاپهای سنگی وانگوگ، نقاشی ادوارد مانش از خودش، تندیسهایی از پابلو پیکاسو، هنری مور و آلبرتوجاکومتی راهروهای گالریها را پوشانده است.
ارزش بالای این کلکسیون هنری
احسان آقایی میگوید که این کلکسیون بیش از 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد و قیمتیترین آن اثر نقاشی جکسون پولاک است که در سال 1950 آفریده شده و نیمی از دیوار را پوشانده است.
او اضافه میکند «ایران از جامعه جهانی جدا نیست و مردم ایران به طور گسترده هنر مدرن را ارج مینهند و وقتی به نمایش درآید برای بازدید آن میآیند.»
رویترز با اشاره به اثر نقاشی هنرمند و مدلش که از پیکاسوست مینویسد «این کار آنقدر انتزاعی است که موجب برانگیختن هیچ حساسیتی نمیشود.»
تندیس برنزی یک متری رنگی از لیچن اشتاین اثر هنری دیگری است که مانند یک لیوان بزرگ پر از کوکتل میوه به نظر میرسد، منظرهای که به قول نویسنده در جمهوری اسلامی به دلیل منع الکل معمول نیست.
در کنار آن یک نقاشی کارتون مانند از یک هنرمند پاپ قرار دارد که خلبان جنگندهای را نشان میدهد که در حال هدفگیری هواپیماهای دشمن است.
احسان آقایی با اشاره به رواج عناصر جنگ در هنر گفت: شاید در طول دوران جنگ کشورها سعی میکنند روحیه حماسی ملتهای خود را بالا نگهدارند و بنابراین اشتهای بیشتری به نوع متفاوت هنر وجود دارد، اما این به معنای آن نیست که هیچ تمایلی به کارهای هنری دیگر نیست.
احسان آقایی در این زمینه افزود: «حتی در غرب پس از جنگ جهانی دوم عناصر جنگ در آثار هنری هنرمندان بیشتر نمایان است و ایران هم در این زمینه استثنا نیست.»
او با اشاره به اینکه هنر مدرن غرب هرگز در ایران طرد نشده و مردم و دستاندرکاران ایرانی همواره آنها را دوست داشتهاند گفت: به همین دلیل است که همه این آثار سالم مانده اند و حالا شما میتوانید آنها را ببینید.
این کلکسیون شامل 4 هزار اثر هنری است که به قول آقای آقایی در شرایط مطلوبی نگهداری و حالا به دید عموم گذاشته شدهاند.
احسان آقایی در پایان گفتوگوی خود با رویترز ابراز امیدواری کرد که در آینده موزه هنرهای معاصر بتواند نمایشگاههایی با موضوعات مختلف برپا کند و به صورت گردشی مکاتب مختلف هنری را به نمایش بگذارد.