نسخه آرشیو شده

باغ پرندگان گیزلا وارگا سینایی در گالری سین
گیزلا وارگا سینایی / عکس از مردمک
از میان متن

  • گیزلا ورگا سینایی در این نمایشگاه مجموعه ای را با موضوع گل و مرغ به نمایش گذاشته است. سبک گل و مرغ قرن ها پیش از اروپا به ایران آمد و هنوز در برخی زمینه ها از جمله نقشه فرش، تصویرگری کتاب ها، نقاشی روی گچ، دیوارها، جعبه ها و قلمدان و صندوق استفاده می شود
روشنک شهابی
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۴ | کد خبر: 58636

نمایشگاه نقاشی‌های گیزلا وارگا سینایی با عنوان «باغ پرندگان» از 12 تا 22 آذرماه در گالری سین برپاست. در این نمایشگاه، 13 تابلو نقاشی و تعدادی از چاقو، دشنه و دو آینه به نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی‌های گیزلا وارگا سینایی با عنوان «باغ پرندگان» از 12 تا 22 آذرماه در گالری سین برپاست. در این نمایشگاه، 13 تابلو نقاشی و تعدادی از چاقو، دشنه و دو آینه به نمایش گذاشته شده‌اند.

نقاشی‌های این مجموعه با تکنیک آکرولیک روی بوم، چاقو‌، دشنه و قاب آینه اجرا شده‌اند و از سه میلیون و200 هزار تومان تا 12 میلیون قیمیت‌گذاری شده‌اند.

گیزلا وارگا سینایی در این نمایشگاه، مجموعه‌ای را با موضوع گل و مرغ به نمایش گذاشته است. سبک گل و مرغ، قرن‌ها پیش از اروپا به ایران آمد و هنوز در برخی زمینه‌ها ازجمله نقشه فرش، تصویرگری کتاب‌ها، نقاشی روی گچ، دیوارها، جعبه‌ها و قلمدان و صندوق استفاده می‌شود.

در این مجموعه گیزلا سینایی، فضایی بهشتی مشهود است، بهشتی که در آن گل و پرندگان و چاقو حضور جدی و پر‌رنگی دارند.

برای او، پرندگان نمایانگر آزادی و اسارت، پرواز و در بند بودن، عشق و ظلم هستند. اما او در این مجموعه نقاشی‌هایش برخلاف گل و مرغ‌های معمول به جای بلبل کلاغ را به تصویر کشیده است و خود، دلیل این جایگزینی را معاصر کردن نقاشی‌هایش عنوان می‌کند، هر چند که معتقد است دربهشت هم کلاغ وجود دارد.

گیزلا می‌گوید: هر چند که من آدم سیاسی نیستم اما در دوره‌ای متولد شدم که در کشور خودم جنگ بود، وقتی به ایران آمدم چند سال بعد انقلاب شد و بعد هم جنگ. در واقع اگر در بهشت هم زندگی کرده باشم بازهم ترس‌ها و واهمه‌های بسیاری با من بوده است که حضور کلاغ و چاقو را در گل و مرغ‌های من معنا می‌کند.

او درباره حضور چاقو در بهشت می‌گوید: حتی در بهترین لحظه یا مکان که از آن به عنوان بهشت یاد می‌شود هم دلیلی برای رنج و ناراحتی وجود دارد و چاقویی که با خون و خون‌ریزی همراه است یکی از نشانه‌های این موضوع است.

درنقاشی‌های گیزلا، پس از اقامت‌اش در ایران، حضور چاقو  در برخی کارهایش مشهود است، او می‌گوید: تازه به ایران آمده بودم که برای شرکت در جشن عروسی دعوت شدم و قبل از شام روی میز با بره‌هایی روبه‌رو شدم که روی میز با سبزی و ریحان آراسته شده بود، تا میزبان اعلام کرد که برای شام برویم با صحنه وحشتناکی روبه‌رو شدم که انگار جسدی روی میز به حرکت درآمده این تصویر در ذهن من نقش بست و از همان دوره نیز نقاشی‌هایی درباره مهمانی‌های ایرانی برایم به جا مانده است.

گیزلا که پیش از این نقاشی صندوق و جعبه و دیگر اشیا کاربردی را تجربه کرده است در این مجموعه برای نخستین بار روی چاقو، گل و مرغ را به تصویر کشیده است. نقاشی‌هایی که روی چاقوها کشیده شده، به شیوه کلاسیک نقاشی گل و مرغ است که در قرن 18 مرسوم بوده.

او درباره گرایش‌اش به نقاشی گل و مرغ می‌گوید: برای من نقاشی گل و مرغ یک جور بازگشت به آرزوهای دوران کودکی و باغ آرزوهاست، باغ آرزوها یا بهشتی که هیچ وقت کامل نیست و در آن همواره ترس‌ها و واهمه‌ها وجود دارند. من در این نقاشی‌ها سعی کردم که بدون واهمه به گل و مرغ برسم.

درنقاشی‌های این دوره گیزلا، فرم‌های هندسی جایگاه ویژه‌ای دارند که موجب شده‌اند نقاشی‌های او حالت چند بعدی پیدا کنند. او درباره توجه‌اش به فرم‌های هندسی در نقاشی می‌گوید: فرم‌های هندسی متاثر ازنقاشی شرقی و ایرانی است که فضای نقاشی‌های من را از دوره‌های قبل جدا می‌کند.

گل و مرغ به دلیل فضای انبوهی که در نقاشی به خود اختصاص می‌دهد برای بهتر دیدن باید در فضای خالی بیشتری به چشم بیاید. در واقع این موضوع، قاب‌های متعددی در نقاشی‌های من به‌وجود می آورد که به نظر من فوق‌العاده است.

این چند بعدی بودن نقاشی‌های ایرانی موجب تمایز و جذابیت نقاشی ایرانی ازآثار سایز هنرمندان جهان می‌شود.

گیزلا وارگا سینایی، متولد مجارستان است. او در آکادمی وین تحصیل کرده است و 42 سال پیش پس از ازدواج با خسرو سینایی، موسیقی‌دان و فیلم‌ساز به ایران سفر کرد.

او می‌گوید: من 22 ساله بودم که با خسرو سینایی ازدواج کردم و پس از مدتی راهی ایران شدم، شاید اگر ایران نمی‌آمدم به گونه‌ای دیگر هنر را دنبال می‌کردم و احتمال نویسنده شدنم زیاد بود، هر چند که در تمام این سال ها با قلم مو روی بوم قصه می‌نویسم.

گیزلا نقاشی را از دوران مدرسه آغاز کرده است وچون تنها فرزند خانواده‌اش بوده و پدرش یکی از خواننده‌های مشهور اپرا در مجارستان بوده، ترجیح داده هرگز به دنبال موسیقی نرود تا بتواند خودش راه خودش را انتخاب کند.

او قصد دارد به‌زودی نگارش کتاب زندگی‌نامه خود را که شامل هفت دهه زندگی و نقاشی‌هایش می‌شود، آغاز کند.

گیزلا که 42 سال پیش به ایران سفر کرده و پس از آن برای شرکت در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های نقاشی راهی سایر کشورهای جهان شده، حاصل این سفرهایش را در سفرنامه‌ای که همچنان ادامه دارد و آن را سفرنامه غرب به شرق می‌نامد، به تصویر کشیده است. 

او این سفرنامه را متاثر از طلسم‌هایی که در برخی از کشورها از جمله ایران وجود دارد، می‌داند؛ سفرنامه‌ای شامل یک پیراهن که روی آن نامه‌ها، عکس و نقاشی‌هایی است که پس از سفرغرب به شرق، توسط او، دوستان و اعضای خانواده‌اش رد و بدل شده است.

گیزلا وارگا سینایی قصد دارد به همراه خانواده هفت نفره‌اش، خسرو سینایی، فرح اصولی، سمیرا، یاسمن، سامی و آلما، نخستین نمایشگاه خانوادگی‌شان را سوم دی‌ماه در گالری راه ابریشم برپا کند و پس از آن این نمایشگاه در مجارستان هم به نمایش گذاشته خواهد شد.

او تاکنون 17 نمایشگاه انفرادی در ایران، مجارستان، اتریش، فنلاند و ... برگزار کرده است و در بیش از 120 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. علاوه بر نقاشی، بیش از 30 سال است که در ایران و مجارستان اقدام به برگزاری کارگاه‌های نقاشی کرده است.

گیزلا وارگا سینایی عضو انجمن نقاشان ایران و یکی از بنیانگذاران گروه دنا است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی