نسخه آرشیو شده
فیلم و سینما
صفحه ویژه:
فیلم و سینما

هراس از ناتوی فرهنگی تحت عنوان «هالیوود»
منطقه هالیوود در آمریکا
از میان متن

  • محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما به دنبال شدت گرفتن انتقادات برخی حوزه‌ها از حضور گلشیفته فراهانی با «لباسی نامناسب» در مراسم فوق، سینمای دنیا به ویژه هالیوود را بی‌رحم و دارای تاریخ مصرفی مشخص برای دست‌اندرکارانش خواند.
موضوع مرتبط

مردمک
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۱ | کد خبر: 5547

محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این سردبیر روزنامه کیهان بود طی یک برنامه تلویزیونی در ارتباط با حضور هنرپیشه‌های ایرانی در سینمای هالیوود گفت: «قيدی كه در كار ما حاكم است، اين است كه از مرزهای قانونی كسی پا را فرا نگذارد، اما اگر كسی قانون را زير پا بگذارد، خود به خود او هم زير پای گذاشته خواهد شد.»

محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این سردبیر روزنامه کیهان بود طی یک برنامه تلویزیونی در ارتباط با حضور هنرپیشه‌های ایرانی در سینمای هالیوود گفت: «قيدی كه در كار ما حاكم است، اين است كه از مرزهای قانونی كسی پا را فرا نگذارد، اما اگر كسی قانون را زير پا بگذارد، خود به خود او هم زير پای گذاشته خواهد شد.»

سخنان وزیر ارشاد در پی به چاپ رسیدن اخبار و تصاویری در خبرگزاری‌های رسمی و مجازی منتشر شده است که از حضور اخیر بازیگران زن ایرانی در سینمای هالیوود خبر می‌دهد.

حضور گلشیفته فراهانی در فیلم آخر ریدلی اسکات کارگردان صاحب نام سینمای هالیوود «مجموعه دروغ‌ها» گویی سرآغاز جریان حضور بازیگران زن سینمای ایران در هالیوود شده است.

این جریان بیش از آن‌که جریانی در حوزه سینمایی ایران و جهان باشد به جریانی زاییده ذهن متصدیان فرهنگ و ارشاد تبدیل شده است که هر روز با انتشار اخباری تازه وارد مرحله جدیدی از سیر خود می‌گردد.

پس از آن‌که شایعات و فرضیات چگونگی برخورد با گلشیفته فراهانی با انتشار خبر حضور او در پروژه‌ای هالیوودی توسط روزنامه اعتماد شدت گرفت و خبرگزاری‌های متعدد به درج اخباری در این خصوص اقدام نمودند، خروج فراهانی از ایران و حضور وی بر فرش قرمز فیلم مجموعه دروغ‌ها در نیویورک اعتراض هیات اسلامی هنرمندان را برانگیخت و مسئولان را بر آن داشت تا به اظهار نظر در این باب بپردازند.

در حالی که خبرگزاری‌ها با درج مطالبی از سوی سینماگران و همچنین معاونت سینمایی ارشاد در جهت انکار مشکلاتی چون جلوگیری از خروج این بازیگر تلاش می‌کردند، فراهانی با اظهارات خود تکلیف متصدیان و علاقه‌مندان و کنجکاوان را یکسره نمود.

وی که پس از حضور در جشنواره یاری کشور سوئد به نیویورک سفر کرد با نحوه حضور خود در میان خبرنگاران و عوامل فیلم و با بیان این مطلب که به دلیل بازی در فیلم مجموعه دروغ‌ها دچار مشکلاتی در ایران شده است به شایعات مذکور پایان بخشید.

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما به دنبال شدت گرفتن انتقادات برخی حوزه‌ها از حضور گلشیفته فراهانی با «لباسی نامناسب» در مراسم فوق، سینمای دنیا به ویژه هالیوود را بی‌رحم و دارای تاریخ مصرفی مشخص برای دست‌اندرکارانش خواند.

وی در همین حال حضور بین‌المللی عوامل سینمای ایران را اقدامی مبارک برشمرد.

اما روزنامه کیهان طی مطلبی که در یکی از شماره‌های خود به چاپ رساند، رفتاری مشابه با مدیر عامل خانه سینما را که سعی کرده بود جانب طرفین دعوا را نگاه دارد پیشه ننموده و برنامه جذب بازیگران سینما و تلویزیون ایران را به هالیوود، به دنبال پروژه ناتوی فرهنگی مطرح ساختن هنرپیشگان دست چندم و فراری ایرانی در خارج از کشور و برنامه‌ای فاجعه بارتر از قاچاق دختران و زنان ایرانی به کشورهای عربی نامید.

گفتار این مقاله به گونه‌ای بی‌رحمانه، حضور هنرمندی ایرانی را در فیلمی که کارگردان آن فیلمسازی صاحب سبک و شناخته شده از سینمایی با نام هالیوود است، «قاچاق انسانی از جهان سوم» برمی‌شمارد.

بر حسب تصادف اخبار حضور بازیگران ایرانی در هالیوود به فراهانی خاتمه نیافت و درج اخباری در خصوص بازی میترا حجار، دیگر بازیگر توانای ایرانی که پیش از این برای بازی در فیلم «متولد ماه مهر» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فجر شده بود، در پروژه دیگری از سینمای هالیود به ادامه این جریان دامن زد.

هرچند اخبار رسمی و قابل استنادی از حضور حجار در فیلم سینمایی «استلینا بلو» به کارگردانی گابریل اسکات در دست نیست، اما به نظر می‌رسد وزیرفرهنگ و ارشاد را بر ابراز واکنشی هشداردهنده به هنرپیشه‌های ایرانی واداشته است.

آن‌چه که جای اندکی تامل دارد نگاهی به گذشته و حضور همایون ارشادی بازیگر ایرانی در فیلم «بادبادک‌باز» تولید شده در هالیوود است که دست‌کم می‌توان گفت بی مهری مسئولان، وی را به زیر پا گذاشتن قیدها سوق نداد تا روزی زنده نگاه داشتن نام ایران را با تهدیدها و بی‌حرمتی‌ها پاداش گیرد.

و اما کدام قانون مسئولان را به قضاوت واداشت و کدام قانون درخشش هنرمندی را همطراز با قاچاق انسانی برشمرد مطلبی است که جای بازنگری و دست کم اندکی تامل دارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

آگهی